bEDUin 10/2013

Co přinesl týden 4. – 10. 3.

Témata týdne:

praktické školy zůstanou, Zlatuška polemizuje s návrhem změn VŠ zákona, silné ročníky jdou do prvních tříd, ředitel Zíka o tom, kolik stála maturita a o její budoucnosti, některé vysoké školy vybírají nezákonné poplatky

Výrok týdne:

„Pokud je pro rodiče celoživotní vzdělávání přirozenou životní potřebou (jejich děti je často vidí s knihou nebo jiným zdrojem informací, o nových poznatcích diskutují a kriticky k nim přistupují, zkoušejí si naučené v praxi), přijmou tento model i jejich děti. Pokud svým přístupem rodiče sami význam vzdělání spíše bagatelizují, pro školu je výrazně obtížnější probouzet v dítěti vnitřní motivaci pro učení.“
Z komentáře Šárky Mikové k diskusi na téma Kdo má vychovávat – škola nebo rodiče? na stránkách IHNED.cz

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Školy pro všechny zatím ne: MŠMT přehodnotilo svůj názor a rozhodlo, že praktické školy nebude rušit, protože základní školy prý nejsou připraveny přijímat jejich žáky. Stejným směrem se vede již končící debata na ceskomluvi.cz, kde se sice většina diskutujících nevyjadřuje zcela proti možnosti zavést někdy v budoucnu tzv. společné školy, stanovení konkrétního období, za jak dlouho by na takovou změnu měly být základní školy připraveny, se však mnozí zdráhají. Pracovní shrnutí diskuse čtěte zde. Opačný názor zaznívá z nového videa „Houba“ – sledujte zde.
  • Zajímavosti ze zahraničí: chlapci jsou soutěživější a tipy, jak zapojit všechny děti ve třídě – britský výzkum přinesl informaci, že chlapci jsou soutěživější než dívky a mají lepší výsledky v činnostech, které jsou hodnoceny (např. testy na známku). Dívky naopak uspívají v nekompetitivních činnostech. Druhá zahraniční informace přináší 6 zajímavých tipů, jak zapojit do práce ve třídě všechny děti. Více zahraničních zajímavostí v tomto týdnu a české krátké shrnutí čtěte zde.
  • Jak osmáci pracují s Google aplikacemi: online se setkali osmáci ze všech koutů České republiky, aby si prezentovali, jak pro výuku využívají různé Google aplikace. Inspirace (nejen) pro učitele, sledujte ukázky zde.
  • Flynnův efekt a stále rostoucí IQ: sociolog James R. Flynn se zabývá tím, jak a proč roste mezigeneračně IQ. Přečtěte si, čím tento fakt vysvětluje a jak se liší nárůst IQ u dospělých a dětí.
  • Třídenní anketa o vzdělávání a školství: Česká bankovní asociace uspořádala na stránkách IHNED.cz třídenní anketu, která nabízela čtenářům 3 různá témata. U každého z nich jsou vyhodnoceny také nejzajímavější komentáře. Doporučujeme zvláště téma Kdo má vychovávat – škola nebo rodiče, které krátkým shrnutím a komentářem opatřila psycholožka Šárka Miková.

Inspirace z (a do) praxe

  • Když není možnost poznávat kytky v přírodě…, pak mohou žáci a učitelé využít například Botanickou fotogalerii, která obsahuje širokou databázi rostlin, interaktivní pomůcku na jejich určování nebo také možnost vytvářet poznávací test. Jedná se o projekt Ústavu botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 3. Konference k mimořádným událostem ve škole (Praha)
  • 14. 3. Konference Společně – ke spolupráci školy, rodiny a neziskových organizací (Brno)
  • 14. 3. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak podporovat učitelskou profesi a udělat z ní ceněné povolání? (Praha)
  • 15. 3. Přednáška s diskusí na téma „První kroky k domácí škole“ (Praha)
  • 19. 3. Konference k programu Kreativní demokratická škola: Pěstuj prostor (Plzeň)
  • 19. 3. EduFórum – Osmé setkání v Praze (Praha)
  • 19. 3. Seminář „Výuka češtiny jako cizího jazyka“ (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz