bEDUin 18/2012

14. 5. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 7.–13. 5. 2012

Klíčová témata týdne:

maturity, plošné testování, změna zákona o pedagogických pracovnících, ohrožení evropských dotací trvá

Výrok týdne:

Není pravda, že se test nedal zvládnout. Je pravda, že jej nezvládla neočekávaně větší část studentů,“ řekl v Hyde Parku ředitel CERMAT Pavel Zelený o maturitním testu z matematiky na dotaz přítomných maturantů, jak je možné, že přes všechny validace se test nedal zvládnout a časová dotace byla nedostatečná

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Byla těžší verze maturity soutěží pro 20 nejlepších matematických mozků v republice, jak se vyjádřil Václav Klaus ml.? Sledujte rozhovor na ČT (dole) s ředitelem gymnázia PORG a metodičkou CERMAT Evou Řídkou, která se mmch. vyjadřuje i k tomu, jak probíhalo pilotní ověřování testu. Proti zkoušce z matematiky se ohradili také studenti a učitelé v petici maturita2012.cz. Zásadní připomínkou není jen nedostatek času na provedení testu (CERMAT test neověřuje jako celek a čas byl nastavený špatně), hlubším problémem je to, že CERMAT připravil test, který se svým pojetím výrazně lišil od loňského testu. Test tak neodráží způsob výuky, kterým maturanti 4 roky procházeli, a překvapil i premianty.
    Samotné úlohy přitom odborníci chválí, kritizují ale didaktické pojetí testu. Tato kauza je přitom také zvětšeným zrcadlem toho, jak se v poslední době chovají instituce ministerstva, všímá si okrajově v blogu k maturitě také Tomáš Feřtek: neumějí přiznat chybu, drží se tvrdošíjně svých stanovisek, komunikují mlhavě nebo pomocí nic neříkajícího newspeaku. Smutné je, že tato „jednotící linie“ se táhne i dalšími tématy, o nichž dnes píšeme, např. testováním žáků v 5. a 9. třídách nebo zacházením s evropskými dotacemi. Je ministrova nedělní omluva blýskáním na lepší časy (tisková zpráva MŠMT zde)?
  •  

  • Ministr školství ukončil 14denní seznamování s resortem a debatoval v Otázkách Václava Moravce. Provedl také několik personálních změn, prvním náměstkem se stal Jiří Nantl. Zamyšlení nad politikem Fialou přinesla Česká pozice.
  •  

  • Na iniciativu rodičů „Stop plošné testování žáků 5. a 9. ročníků“ reagovala odmítavě ČŠI. Ve své tiskové zprávě se ovšem podle Ondřeje Hausenblase nevypořádala s námitkami rodičů a nepřináší ani další informace, které by pomohly vyjasnit obavy a vysvětlily, jak jsou eliminována rizika – o nich právě Hausenblas píše v článku na EDUin. ČŠI se přesto dušuje, že letošní testy budou lepší než ty v pilotním ověřování, její odpovědi na často kladené dotazy rodičů ale budí velké rozpaky. Autoři rodičovské iniciativy se rozhodli narychlo uspořádat 15. 5. v Praze veřejnou panelovou diskusi. O absurdní zkušenosti s testováním čtenářských kompetencí v USA píše Jana Bradley a začali o ní diskutovat učitelé na Metodickém portálu RVP.cz.
  •  

  • Profesor Jan Sokol a Tomáš Feřtek diskutovali v Rádiu Česko o změnách v zákoně o pedagogických pracovnících – mimo jiné také o tom, co bohužel stále nefunguje, a to je více smysluplné praxe pro budoucí učitele, např. po ukončení bakalářského studia.
  •  

  • Absurdní kroky MŠMT kolem revize RVP ZV, jako byla například týdenní lhůta pro diskutování připomínek s učiteli nebo chystaná veřejná debata, na niž je vyhrazen také jediný týden v červnu, komentuje Radek Sárközi. Připojuje také, jak by měla úprava RVP správně probíhat a jaké kroky by měl udělat ministr Fiala jako první.
  •  

  • Poprvé v historii evropských fondů v ČR je k dispozici veřejnosti přehled všech realizovaných projektů na webu mapaprojektu.cz. Mapa vznikla z podnětu Evropské komise, která také uhradila veškeré náklady na její vytvoření, a obsahuje projekty i mimo oblast vzdělávání.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 14. 5. APERIO: Kulatý stůl pořádaný u přílezitosti Mezinárodního dne rodin (Praha)
  • 15. 5. Diskuse rodičů, škol, zřizovatelů, MŠMT, ČŠI, odborníků a institucí o zavádění povinného plošného testování žáků 5. a 9. ročníků (Praha)
  • 15. 5. konference „Tvořte a spolupracujte jinak“ (Praha, 23. 5. v Brně)
  • 15.-16. 5. konference „Proměny výchovy aneb obecná porada o nápravě věcí lidských“ (Praha)
  • 18. 5. PŠL: Konference „Dobrodružství. Chvála kroků do neznáma.“ (Praha)
  • 22. 5. MŠMT: Metodické setkání k tvorbě Individuálního vzdělávacího plánu na základních školách (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články