bEDUin 23/2011

13. 6. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 6.-12.5.2011

Klíčová témata týdne

téměř výhradně státní maturita…

Výrok týdne

„Žáci samozřejmě mají právo protestovat, mít výhrady a říci je nahlas. Všem těmto hlasům
pozorně naslouchám, neustoupím ale ani o píď. Nejsem tady od toho, abych žáky „buzeroval“, ale zároveň jim
nehodlám umetat cestičku. Přináším změnu, kdy maturanti budou muset vyvinout úsilí a snahu tak, jako to
dělají jejich vrstevníci ve světě. Jen tak mají šanci jim skutečně konkurovat.“

Josef Dobeš v reakci na otevřený dopis maturantů, 10. 6.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Maturitní drama skončilo a čeká nás dohra. Ministr Dobeš si v děkovném dopise učitelům pochválil bezproblémovost maturit. A to i přesto, že již více jak týden podepisují na internetu petici za zkvalitnění státní zkoušky přímo maturanti (k dnešku více jak 10 000 podpisů). Tentokrát se vracíme k maturitám stručně v otázkách:

    Souhrn odkazů na rozhlasová a televizní vystoupení a články v tisku k tématu státní maturita najdete ZDE.

  • Ve stínu maturit zůstaly jednotné zkoušky pro učně, ke kterým se letos, zatím ještě dobrovolně, přihlásily již skoro tři čtvrtiny škol. Zkoušky mají na rozdíl od státní maturity menší ambice, které také ale spíše naplní.
    Smyslem je standardizace výstupů – aby elektrikář z Aše uměl prakticky stejně věci jako elektrikář z Karviné.
    Oproti maturitě tu je jedna velká výhoda – na podobě a zavedení zkoušek se významně podílejí přímo odběratelé učňů, zaměstnavatelé, kteří zkoušku také respektují. Ne tak vysoké školy v případě maturit.

  • Bývalý a současný ministr školství si vjeli v posledních dnech mediálně trochu do vlasů. Kuřím okem se stala
    inkluze. Zatímco Ondřej Liška tvrdil na svém blogu, že současné vedení ministerstva systematicky brzdí práce na začleňování sociálně vyloučených dětí do škol, Josef Dobeš mu v Právu velmi osobně vzkázal, že pod jeho vedením práce na programu inkluze naopak jen vzkvétá. Liška rozebral jeho argumenty v odpovědi psané pro Právo – podle něj se ministr chlubí cizím peřím a zmiňované vyhlášky zavádějící prvky inkluzivního vzdělávání byly údajně vytvořeny dávno před jeho příchodem na MŠMT. Liška také kritizuje destabilizaci úseku MŠMT, který se inkluzí zabývá: ministr jej deklasoval na odbor, „který v současném složení kapacitně ani intelektuálně na tento úkol nestačí”.

Inspirace z praxe

Po maturitním zápolení to chce něco praktického a povzbudivého. Učitelky na speciálních školách se daly dohromady na Facebooku a zkouší se svými žáky iPady pro alternativní komunikaci u žáků s handicapy. Co díky iPadu může zvládat klučina Martin?

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 15.6. NIDV: celostátní konference „Taneční a pohybová výchova v základní škole“ (Praha)
  • 17.6. Celokrajské setkání „Kvalita ve školství“ (Zlín)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články