Beduin: 31/2013: Strategie 2020 pokračuje i po změně ministra školství

Co přinesl týden 23. 9.–29. 9.

Témata týdne:

Pokračují práce na Strategii 2020, co si myslí ministr školství o dabingu, debata o sčítání romských žáků, byly uděleny ceny za kariérové poradenství, ministerstvo zveřejnilo výsledky evropských projektů, vyberte nejzajímavější osobnosti české vědy, zářijový zpravodaj Společnosti Montessori.

Výrok týdne:

„Tady se hodně rychle dělají strukturní změny – nové zákony, vyhlášky, měníme systém, ale zapomínáme  na to, že se změnou struktury musí jít i změna kultury.  …  Pro mě jsou mezi učiteli hrdinové ti, kteří se nebojí poctivě reflektovat svoji životní zkušenost, ale těch je hrozně málo. Navíc na tom školy vůbec nestaví. Já jsem byla první, kdo se těch učitelů na něco takového vůbec kdy zeptal.  Část respondentů při rozhovorech brečela, protože po dvaceti letech se v nich najednou probudily všechny ty emoce.“ Dana Moree při křtu své knihy Učitelé na vlnách transformace.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Strategie 2020 žije. Nejpodstatnější událost minulého týdne se odehrála nenápadně v seminární místnosti na pražském Senovážném náměstí. Odbor strategií ministerstva školství představoval první desetistránkový souhrn budoucí Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, o níž už se mnozí domnívali, že byla po změně politické reprezentace zapomenuta. Obsahuje cíle vzdělávací soustavy, navrhovaná opatření pro nejbližší období a způsoby, jak je realizovat. Nejvíce se opět diskutovalo o cílech vzdělávání. Můžete si poslechnout nahrávku semináře a prohlédnout prezentaci. Připomínky adresujte na vzdelavani2020@msmt.cz.
     
  • Jak vypadá převrácená třída a další tipy na zajímavé učení.  Podobně nenápadné bylo už jedenácté EduFórum, setkání, kde se prezentují zajímavé nápady z oblasti vzdělávání. K dispozici jsou videozáznamy jednotlivých prezentací, které představují princip převrácené třídy, problematiku práce s nadanými dětmi a dva nové projekty.  Scholastika je určena zájemcům o výtvarné umění a design a startují stránky Vím proč! na podporu výuky fyziky.  
     
  • Bouřlivá diskuse ke sčítání Romů.  Mediálně viditelnější byla debata o tom, zda je správné sčítat Romy na základních školách praktických. Zpravodajsky téma zpracovalo aktualne.cz, v Lidových novinách akci České školní inspekce odmítl Jiří Pilař z Asociace speciálních pedagogů, tamtéž mu oponuje Filip Rameš, který za sporem vidí konkurenční boj o peníze pro školy, nad dotazníkem inspekce se podivuje Martin Rychlík na České pozici a pozadí kauzy se pokouší objasnit Tomáš Feřtek v komentáři pro Respekt a Petr Chaluš v Deníku Referendum upřesňuje odborné pojmy, které se v debatě užívají.
     
  • Méně básníků a filosofů, více techniků.  Volební kampaň je ideální příležitost udělat si představu o názorech lidí, kteří by chtěli řídit vzdělávání v České republice.  O tom, jak změnit školství, debatovali lídři kandidátek Karlovarského kraje v České televizi. Zopakovali sice všechna klišé o tom, že máme moc filosofů a školství je třeba co nejrychleji předělat na přípravku techniků pro výrobu, ale jejich konkrétní návrhy na propojení škol a praxe už byly mnohem rozumnější.  Pokračuje seriál České školy, který klade otázky politikům zaměřeným na vzdělávání. V minulém týdnu odpověděli Anna Putnová (TOP 09), Marta Semelová (KSČM), Eduard Zeman (SPOZ) a tým Hnutí Úsvit. Co by měl řešit příští ministr či ministryně, komentuje Josef Soukal v Literárkách.
     
  • Koho byste vybrali za rektora Univerzity Karlovy? Den před volbami bude zvolen nový rektor UK. Komu byste dali přednost, si ujasněte v rozhovorech s kandidáty.  Michal Stehlík, Stanislav Štech, Tomáš Zima na České pozici. 

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
  • 5. 10. První festival seberozvoje Naučme se FEST (Praha)
  • 9. 10. Povaha změny, seminář o budoucnosti civilizace (Praha) 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz