bEDUin 3/2013

21. 1. 2013
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 14. – 20. 1. 2013

Témata týdne:

debata o vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, zápisy do základních škol, další vzdělávání učitelů

Výrok týdne:

„Tato strategie bude stručnější a údernější (než tzv. Bílá kniha).“ Jiří Nantl, náměstek ministra školství, o Strategii vzdělávací politiky do roku 2020 (více o ní i o kampani Česko mluví o vzdělávání čtěte níže)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Půl roku intenzivní debaty o českém vzdělávání povede až k politikům: Byla zahájena půlroční kampaň EDUin Česko mluví o vzdělávání s podporou řady významných partnerů – každé 3 týdny nové diskusní téma se vstupními články od českých i zahraničních odborníků, workshopy s odbornou i laickou veřejností, výsledná doporučení komunikovaná s politiky: přečtěte si harmonogram kampaně a jaký má smysl. Nyní můžete na webu hlasovat, co máme umět: Více než znát jména psů Babičky Boženy Němcové by děti na konci deváté třídy měly… Současně spustilo MŠMT přípravu Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, která má být vládě předložena v listopadu 2013. Protože má vize jednou přežít změnu vlády, přizvalo ministerstvo k její tvorbě také opozici, ta zatím výzvu přijala. Přečtěte si útlý vstupní materiál Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, více informací najdete va webu a v sekci Dokumenty. Obě aktivity vzájemně spolupracují, čtěte společnou tiskovou zprávu EDUin, MŠMT a Google.
  • Ambice mají čas: radí psycholog Petr Klíma rodičům při výběru základní školy pro jejich potomka. Zhlédněte podrobný rozhovor na ČT (dole v článku), který se týká mmj. školní zralosti, výběru školy a odkladu školní docházky.
  • Populární malotřídky: V zahraničí se znovuobjevuje malotřídní model výuky. Díky věkově smíšeným skupinám lze žáky rozdělit na práci podle dovedností a nabídnout i předměty, pro které by se v jednom ročníku nenašlo dost zájemců. Stručný výtah článku v češtině a další info najdete zde.
  • Proč ve Finsku zrušili v 70. letech víceletá gymnázia: Protože na to má helsinská univerzita výzkum – doporučujeme velmi zajímavý rozhovor na serveru SME.sk s Leo Pahkinem z finské Národní rady pro vzdělávání. Již první odstavec shrnuje několik základních opatření pro řadu současných vzdělávacích systémů.
  • Zemanovci chtějí jednotné školství: Strana SPO Zemanovci to uvádí ve svém programovém prohlášení, odstavec 3.4. Staví se také proti inkluzi.
  • Budou další vzdělávání učitelů poskytovat jen fakulty? Sledujme, co vzejde z jednání Asociace děkanů s MŠMT – zatím se shodují na tom, že plně kompetentní pro další vzdělávání učitelů jsou jen pedagogické fakulty. Čtěte závěry z jednání 9. 1. 2013.
  • Mapa dovedností dětí: KIDMAP nabízí zájemcům podklad pro přípravu projektů, jejichž cílem je nabídka aktivit, produktů, vzdělání atd. pro cílovou skupinu rodičů a dětí. KIDMAP je jednak mapa dovedností dětí ve věku 2-12 let, jednak zaznamenává milníky vývoje dítěte a témata, o kterých v té souvislosti uvažují rodiče. Projekt získal data z několika rozsáhlých průzkumů a má komerční charakter. Sledujte spot s ochutnávkou výsledků průzkumů. Více informací a prezentaci mapy najdete ve složce Presskit.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 21. 1. EduFórum (Praha)
  • 21. 1. Otevření Konzultačního centra pro práci se žákovskými parlamenty (Valašské Meziříčí)
  • 31. 1. Česko mluví o vzdělávání: Setkání zástupců organizací ve vzdělávání (Praha)

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články