bEDUin 33/2012

29. 10. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 22. – 28. 10. 2012

Témata týdne:

maturitní výsledky 2011 a 2012, revize RVP ZV, ICT ve škole, spravedlivost ve vzdělávání, vyjádření MŠMT k údajnému rušení zvláštních škol, vyhlášení 2. ročníku pilotáže testování v 5. a 9. třídách

Výrok týdne:

„Pořád mi vrtá hlavou, zda přece jenom neexistují nějaké kulturní obsahy, které by v podobě učiva byly pevnou součástí základního vzdělání, a tedy tím, co tvoří základ vzájemného porozumění. Respektive proč by mělo být obtížnější vymezit nějaké to ‚základní učivo‘ na elementární úrovni, když to jde (viz závazné učivo) na úrovni středního vzdělání.“ Dominik Dvořák v blogu na téma revize RVP ZV a učivo vs. klíčové kompetence (více k revizi RVP ZV čtěte níže)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • K čemu revize RVP ZV? Ještě do 10. 11. probíhá na Metodickém portále RVP.cz veřejná diskuse o úpravách RVP ZV. Ke dni 28. října je také k dispozici souhrn nejčastěji diskutovaných témat a připomínek. Dominik Dvořák upozorňuje v blogu na hlubší problém, který ovšem autoři revize zatím neřeší – vztah kompetencí a učiva je stále vágní, učivo zůstává doporučené a má vést k nabytí nadoborových kompetencí; zjišťování výsledků ve vzdělávání tomu ale zatím neodpovídá, školy jsou právem zmatené. Nepřipomínají tak dílčí úpravy, které autoři revize předkládají, něco jako výběr pohovky do obýváku ve chvíli, kdy není jasné, pro kolik lidí má dům sloužit a zda bude patrový nebo bungalov? K čemu taková dílčí úprava?
  •  

  • ICT ve škole „100 let za opicema“: ukázkou problematické revize RVP ZV je vzdělávací oblast ICT. Navzdory snahám odborníků se tato oblast v návrhu nového RVP ZV vůbec nemění, ICT je izolované od ostatního obsahu vzdělávání. Janek Wagner v diskusi na RVP.cz situaci komentuje slovy: Pokračování ignorování role informačních a komunikačních technologií je zásadním nedostatkem celé revize RVP. Jednota školských informatiků vyzývá ministerstvo ke změně přístupu a nabízí svou odbornou pomoc. V této souvislosti je příhodné připomenout výsledky výzkumu Ericsson ConsumerLab zaměřeného na používání informačních technologií mladistvými – 40 % amerických teenagerů má Smartphone a pro 57 % z nich je velmi důležité mít přístup k internetu odkudkoliv, zatímco toto tvrzení potvrdilo jen 24 % dospělých. Děti předčí dospělé v řadě IT dovedností, a to nejspíš nejen v USA.
  •  

  • Lidovky uveřejnily výsledky maturit za všechny školy: LN na CERMATu vysoudily výsledky maturitních zkoušek jednotlivých škol za proběhlé 2 ročníky a uveřejnily je minulý pátek a sobotu. Samy ale upozorňují na to, že výsledky o kvalitě škol v zásadě nic nevypovídají a že se nejedná o žebříčky. K čemu tedy zveřejněné výsledky jsou – komentuje Tomáš Feřtek v blogu, o relevantnosti dat uvažuje v článku Oldřich Botlík. CERMAT se od článku LN distancoval.
  •  

  • Muzeum Karla Zemana je „dárkem pro děti“: Tak hovoří o otevření nového interaktivního muzea dcera filmaře Ludmila Zemanová (poslechněte si rozhovor s ilustrátorkou a scénáristkou na Radiožurnálu). Podle autorů projektů vzniklo muzeum hlavně z toho důvodu, aby bavilo děti i rodiče společně, a je do značné míry interaktivní. Prohlédněte si reportáž z muzea v Událostech, komentářích (uvnitř stránky) a sledujte Facebook projektu – v rámci projektu budou brzy vydána stěžejní Zemanova díla na DVD, autoři zde o nich budou informovat.
  •  

  • Doporučení odborníků pro české školství dávno máme, nic se neděje: Odborníci letos znovu vydali doporučení, inspirovaná doporučeními OECD z roku 2007, která jsou pro Českou republiku aktuální a jsou stále přezíraná. Jana Straková je přibližuje ve 2. díle článku Co doporučuje OECD pro posílení spravedlivosti ve vzdělávání. Ve výčtu je např. zrušit institut opakování ročníku, neselektovat děti před koncem povinné školní docházky (tedy omezit, nebo zrušit víceletá gymnázia), změnit financování škol tak, aby peníze „šly se znevýhodněným žákem“, a ne jako nyní na školu, která jej vzdělává. Za co je ČR od OECD chválena a za co kritizována, čtěte zde, a 10 doporučení OECD z roku 2007 rekapituluje Straková zde.
  •  

  • Jaké hodnoty mají náctiletí? NIDM vydalo souhrnnou publikaci se závěry výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let, ten se zaměřuje na 4 oblasti: rodina, škola, volný čas a hodnoty – prolistujte zde. Jedním ze závěrů je i to, že u dětí s věkem narůstá tolerance k morálně závadnému chování kamarádů i rodičů.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 1. 11. konference Může být učitel tvůrcem vyučování v podmínkách dnešní školy? (Praha)
  • 8. 11. kulatý stůl „Možnosti hodnocení ředitelů škol“ – Centrum školského managementu PedF UK (Praha)
  • 10. 11. Prodejní výstava Montessori pomůcek (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články