bEDUin 8/2012

5. 3. 2012
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 27.2.-4.3.2012

Klíčová témata týdne:

Týden neklidu, ministr Dobeš by mě být odvolán, plánované propuštění učitelů – pravda, nebo kachna?, TEDx v Praze, MŠMT uveřejnilo všechny chystané IPn

Výrok týdne:

„(…) Očividně čelíme velké krizi důvěry mezi státem a akademiky. Ve chvíli, kdy není představeno přesnější řešení, se řada členů akademické obce domnívá, že to bude pro ni nepřijatelné.“
rozhovoru pro Českou pozici rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Studentský Týden neklidu přinesl také podrobnější pohledy na rozkol mezi státem a akademiky. Jednak Česká pozice si všímá toho, že namísto masivní, ale problematické reformy by postačil minimalistický plán, který by navázal na úspěšná opatření v letech 2008–2011. Jaká konkrétní opatření by stačila, čtěte zde. Podobný názor sdílejí v rozhovoru také zakladatelé CERGE-EI, Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium Jan Švejnar a Josef Zieleniec. Do třetice pohledy na vysokoškolskou reformu prezentovali 3 exministři školství v debatě na FAMU – Ivan Pilip, Jan Sokol a Ondřej Liška. Audiozáznam či stručný výtah sledujte zde. Citát týdne z úst Mikuláše Beka odkazuje na současný stav, který rektor MU označil jako „krizi důvěry mezi akademiky a státem“, což je pochopitelné například ve chvíli, kdy ministr Dobeš dosazuje do správních rad škol svoje spolustraníky (jako tomu je v případě ČVUT).
  •  

  • Nebývale otevřeně komentuje situaci českého školství v rozhovoru pro Učitelský zpravodaj Paulo Santiago, spoluautor nezávislé zprávy OECD, která se vyjádřila především k českému systému hodnocení. „Nechápete smysl testování,“ vzkazuje nám expert. Je možné stále tvrdit, že takřka vše, co zpráva navrhuje, dávno děláme?
  •  

  • V určitých kruzích sílí debata o tom, zda má mít stát i do budoucna ambice stanovovat společné cíle vzdělávání pro všechny, a pokud ano, pak nakolik a v jaké podobě. Na jedné straně posiluje tendence svázat školy znovu jednotnějšími osnovami, na straně druhé zní volání po větší svobodě. Nabízíme na toto téma dva blogy – text Vladimíra Burjana doplněný na závěr zajímavou anketou mezi čtenáři blogu O. Šteffla a překlad textu amerického psychologa Petera Graye s názvem „Svoboda učení“.
  •  

  • MŠMT zveřejnilo názvy všech 34 připravovaných individuálních projektů národních. Zatím se z materiálů dozvíme jen oblast, do které projekt míří, partnery a rozpočet; původní projekt Sport, zdá se, mezi projekty chybí.
  •  

  • 3. března se v Praze konal TEDx s hlavním tématem „Není na co čekat“ (program zde). V jedné ze zatím zveřejněných přednášek Julian Treasure dokazuje, že jsme se díky současnému světu odnaučili slyšet a naslouchat a nabízí 5 technik, jak tuto schopnost obnovit. Dokonce vyzývá k tomu, aby se podobné dovednosti učily děti ve škole.

Inspirace z praxe

  • Co řeší teenager z Vietnamu, Ukrajiny, Zimbabwe nebo Romka žijící v Česku? Pod nenápadnými odkazy na webu CzechKid se skrývají kvalitní a autentické multifunkční aplikace s texty, dialogy, obrázky a odkazy, které mohou pomoci učitelům při výuce multikulturní výchovy.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 8. 3. projekt „Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi“ – odborná diskuse (Praha)
  • 9. 3. projekt „Kariéra ředitele školy – ŘEDITEL21” – odborná diskuze (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články