bEDUin 8/2013

25. 2. 2013
EDUin
bEDUin

 

Co přinesl týden 18. – 24. 2. 2013

Témata týdne:

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost MŠMT na maturity, efektivita metod výuky kompetence k učení, Podoba Strategie 2020, MŠMT by chtělo poptávat výzkumy, škola pro všechny, podpora technických oborů a matematiky, ČSSD přichází s protinávrhy na zlepšení kvality vzdělávání, reforma VŠ bude hotova v květnu

Výrok týdne:

„Daleko větší problém než v těch deseti procentech práceschopných, kteří práci nemají, je totiž v desítkách procent těch, kteří o ni můžou přijít v příštích letech. Nejen o konkrétní místo v konkrétní firmě, ale i o svoje povolání jako takové: Škrtněte práce, které se dají outsourcovat do levnějších zemí. (…) Škrtněte profese, které zvládnou zastat počítače, tablety a mobily. Třeba i hůř, hlavně že levněji.“článkuMichala Kašpárka o budoucí podobě nezaměstnanosti

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Co by bylo, kdyby všechny děti chodily do stejné školy? Rytmus zveřejnil výsledky ročního projektu, který modeloval situaci, kdy děti z praktických škol navštěvují běžné ZŠ. Ukázalo se, že společné vzdělávání vyjde o něco dráž, ovšem tři pětiny pravděpodobného nárůstu nákladů na zavedení inkluze v běžných školách již v současném systému jsou. Sledujte stránky projektu, případně výzkumnou zprávu. Ředitel poběžovické školy v článku pro Deník.cz vysvětluje, proč je dobře, když na jeho škole studují Romové a děti sociálně znevýhodněné společně s ostatními dětmi. Jeho bližší názory na „školu pro všechny“ a názory dalších oslovených ředitelů a odborníků si můžete přečíst u vstupního textu k 3. otevřenému tématu na www.ceskomluvi.cz, které se věnuje rozdělování dětí na „schopné a méně schopné“ v českých školách. O tématu útlumu praktických škol diskutovali také minulý týden v pořadu Michaely Jílkové tři odborníci s různými názory. Ukazuje se také, že si někteří novináři pletou pojem „škola pro všechny“ s pojmem „jednotná škola“, jak dosvědčuje rozhovor Radky Kvačkové s Jiřím Nantlem. Situaci komentuje Tomáš Feřtek v Respektu. K tématu čtěte také český výtah ze Zprávy OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání, který rozebírá i situaci v ČR.
  • Průmysl si musí své pracovníky vzdělávat sám: Říká v rozhovoru pro Průmysl.cz Ondřej Šteffl, který poukazuje na to, že současný systém učilišť prohlubuje zvyšující se nezaměstnatnost. O tom, že budeme v blízké době čelit dosud nepoznanému typu nezaměstnanosti způsobené vymizením celých oborů, pojednává článek Michala Kašpárka. Stanislav Šimandl kriticky rozebírá 2. opatření ministra školství věnované zvýšení zájmu dětí o matematiku a technické obory. K tématu doporučujeme také tentokrát skutečně vtipné promo video Vysokého učení technického.
  • ČSSD mísí dobré nápady s omyly: ČSSD představila svých pět opatření ke zkvalitnění vzdělávání v ČR, například povinnou školní docházku od sedmi let, zákaz domácího vzdělávání na 2. stupni nebo pracovní a technické vyučování pro prvňáky. EDUin upozorňuje na to, že některá z opatření jsou pro české vzdělávání krokem zpět.
  • Reforma vysokých škol má být hotova v květnu: Tento termín se zdá akademikům uspěchaný vzhledem k nutnosti vytvoření velkého počtu norem a předpisů. Poslechněte si závěry jednání Rady vysokých škol s ministrem školství z 21. 2. Na serveru Aktuálně.cz si můžete porovnat procenta nezaměstnaných absolventů různých vysokých škol. Ondřej Šteffl v blogu upozorňuje na to, že české vysoké školy zatím ignorují fenomén masových on-line otevřených kurzů (MOOC).

Inspirace z (a do) praxe

  • Internetová gramotnost: Společnost ELAI a český Google chystají ke spuštění projekt pro české školy (žáky i učitele) věnovaný rozvoji internetové gramotnosti.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 27.-28. 2. Pozvánka na 28. schůzi výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (Praha)
  • 28. 2. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Je pravdivé tvrzení, že na našich školách příliš brzy rozdělujeme dětí na „schopné“ a „méně schopné“? (Praha)
  • 5. 3. konference pro ředitele ZŠ: Vzdělávání pro 21. století – technologie, testování a nové trendy ve výuce angličtiny (Praha)
  • 6. 3. seminář „Asistent pedagoga pro žáky s odlišným mateřským jazykem“ (Praha)
  • 7. 3. seminář „Kariéra? Začínáme ve škole!“ (Praha)

 

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články