Learning by doing jako nejsilnější trend ve vzdělávání podle Fóra OECD

bEDUin

Co přinesl týden  1.6. – 7.6. 2015

Témata týdne: Elon Musk, zakladatel projektů Pay Pal, Tesla Motors a dalších, oznámil, že otevře vlastní školu založenou na principech unschoolingu, nebude např. hodnotit známkami. V rámci podpory Roku technického vzdělávání vydaly HN rozhovor s Bohdanem Wojnarem, členem představenstva Škoda Auto, jenž se domnívá, že by se diskuse o vzdělávání neměla stavět jako souboj techniků s humanisty. Co bude potřebovat dnešní prvňák jako budoucí uchazeč o práci? Právě na toto téma se zaměří poslední kulatý stůl SKAV a EDUin (18. 6.), který bude mít velmi zajímavé obsazení ze strany zástupců podnikatelského sektoru a na nějž jste vřele zváni. Nejistota a bezmoc jsou průvodní jevy nezvládnuté, příliš volné výchovy, kterou praktikuje řada českých rodičů, domnívá se etoped Zdeněk Martínek (ČRo).

Výrok týdne: 

„Měli bychom dát mladým lidem do 25 let právo buď na vzdělání, nebo na zaměstnání.“ Švédská ministryně pro strategický rozvoj Kristina Persson na OECD Fóru v diskusi na téma Addressing inequality prohlásila, že mladí lidé by měli mít garantovanou příležitost uplatnění buď v systému vzdělávání, nebo na pracovním trhu.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rychlé hledání nové ministryně školství. Stane se jí Kateřina Valachová, současná náměstkyně ministra pro lidská práva a rovné příležitosti Jiřího Dienstbiera. Premiér Sobotka předložil návrh na její jmenování prezidentu Zemanovi (iDNES.cz). Komentář k výběru poskytl pro ČT Bob Kartous. Kandidátka už poprvé veřejně vystoupila s prohlášením, že zajistí další zvyšování platů v resortu školství (ČTK). Bob Kartous v komentáři pro ČRo zpochybňuje, že by tento závazek bylo možné naplnit jednoduše, novou ministryni čeká střet s ministrem financí Babišem. Tomáš Feřtek vidí 3 hlavní úkoly, které bude muset nová ministryně zvládnout: stabilizaci úřadu, zavedení inkluze a řešení budoucnosti maturit, zejména s ohledem na centrální hodnocení slohů a povinné matematiky/cizího jazyka. Jeho komentář vyšel v HN dnes.

  • OECD Fórum v Paříži: „Learning by doing“ je budoucností vzdělávání. V Paříži proběhlo 2. – 3. 6. každoroční setkání politických špiček zemí OECD a expertů na téma udržitelnosti rozvoje z oblasti ekonomie, životního prostředí, sociální problematiky či vzdělávání. EDUin byl u toho. V souvislosti se vzděláváním se nejčastěji hovořilo o nutnosti připravit současné generace žáků po stránce dovedností uplatnitelných na pracovním trhu budoucnosti. Termín „Learning by doing“ byl pravděpodobně nejčastěji skloňovanou frází Fóra v souvislosti se vzděláváním. Vystoupení českých zástupkyň v panelových diskusích, ať už bývalé ministryně školství Miroslavy Kopicové, nebo současné ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové odhalovala často velmi silný kontrast mezi ČR a rozvinutými zeměmi, zejména s ohledem na akceschopnost zavádění reforem do vzdělávacího systému. Mezi zajímavé příspěvky Fóra dále patřila diskuse na téma Youth well-being, prezentace výzkumu o vlivu silných charakterových vlastností na ekonomickou výkonnost a prezentace výzkumu Pew Research Center, z nějž vyplynula silná skepse Evropanů vůči budoucnosti nastupující generace (odkazy v Aj).

  • O špatné úrovni ZŠ jsou přesvědčeni spíše vzdělanější lidé a studenti. Business Leaders Forum představilo výsledky průzkumu na téma kvalita českých škol, který pro něj zpracoval institut Ipsos (ČTK). Hlavní zprávou je, že pohled veřejnosti na kvalitu a vývoj školství je krajně nejednotný. Lidé s VŠ vzděláním a studenti častěji hodnotí české školství kriticky. K nim se přidávají lidé ve věku nad 51 let, u nichž ovšem lze předpokládat odlišné pozadí jejich postoje (kompletní výsledky). Pokud porovnáme výsledky tohoto průzkumu s tím, který proběhl před více než rokem v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání (pro EDUin zpracoval Perfect Crowd), došlo k výraznému snížení počtu těch, kdo si myslí, že stát dělá dost pro rozvoj ZŠ.

  • Politováníhodné projevy xenofobie v Olomouci narušují soužití tamních studentů VŠ. Pravděpodobně velmi zkresleného podání informací o incidentu v Olomouci u petičního stánku xenofobní skupiny Islám v ČR nechceme se dopustila některá česká média, kupříkladu Blesk. Situace byla podle očitého svědka, šéfredaktora Olomouckého deníku Martina Dostála, mnohem méně vyhrocená a nepotvrzuje údajné vyhrožovaní ze strany arabských studentů. Incident evidentně narušuje soužití v komunitě vysokoškolských studentů v Olomouci: policie nyní „doprovází“ v centru návštěvníky jiné barvy pleti a studenti se obávají o svou bezpečnost (Britské listy).

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Leadership a autonomie školy: případová studie Litvy. Odborný seminář Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání (ÚVRV), 11. 6. v 9:00, Myslíkova 7, Praha.
  • Děti a kritické myšlení. Otevřená třída v EDUpointu, 9. 6. od 17. do 19. hod., Praha 1
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Learning by doing jako nejsilnější trend ve vzdělávání podle Fóra OECD"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Lubomir
1 year 3 months ago
Co by měla udělat nová paní ministryně školství, aby něco dobrého učinila pro naše školství? Dát výpověď komplet všem pracovníkům ministerstva …. snad kromě vrátných, udržby a úklidu. A obratem všem nabídnout smlouvy na dobu určitou a to sice na půl roku. Tedy přesně to, co udělalo a čím stále hrozí i dalším učitelům ministerstvo školství. Ne jako nějakou pomstu, i když by to tak klidně mohl někdo pociťovat, ale především, aby sama měla jistotu, že může pracovat, že může i třeba něco změnit a že ji nepotká podobný osud jako předešlého ministra, ale vlastně spíše předešlé ministry. Aby prostě… Více »
wpDiscuz