Learning by doing jako nejsilnější trend ve vzdělávání podle Fóra OECD

bEDUin

Co přinesl týden  1.6. – 7.6. 2015

Témata týdne: Elon Musk, zakladatel projektů Pay Pal, Tesla Motors a dalších, oznámil, že otevře vlastní školu založenou na principech unschoolingu, nebude např. hodnotit známkami. V rámci podpory Roku technického vzdělávání vydaly HN rozhovor s Bohdanem Wojnarem, členem představenstva Škoda Auto, jenž se domnívá, že by se diskuse o vzdělávání neměla stavět jako souboj techniků s humanisty. Co bude potřebovat dnešní prvňák jako budoucí uchazeč o práci? Právě na toto téma se zaměří poslední kulatý stůl SKAV a EDUin (18. 6.), který bude mít velmi zajímavé obsazení ze strany zástupců podnikatelského sektoru a na nějž jste vřele zváni. Nejistota a bezmoc jsou průvodní jevy nezvládnuté, příliš volné výchovy, kterou praktikuje řada českých rodičů, domnívá se etoped Zdeněk Martínek (ČRo).

Výrok týdne: 

„Měli bychom dát mladým lidem do 25 let právo buď na vzdělání, nebo na zaměstnání.“ Švédská ministryně pro strategický rozvoj Kristina Persson na OECD Fóru v diskusi na téma Addressing inequality prohlásila, že mladí lidé by měli mít garantovanou příležitost uplatnění buď v systému vzdělávání, nebo na pracovním trhu.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rychlé hledání nové ministryně školství. Stane se jí Kateřina Valachová, současná náměstkyně ministra pro lidská práva a rovné příležitosti Jiřího Dienstbiera. Premiér Sobotka předložil návrh na její jmenování prezidentu Zemanovi (iDNES.cz). Komentář k výběru poskytl pro ČT Bob Kartous. Kandidátka už poprvé veřejně vystoupila s prohlášením, že zajistí další zvyšování platů v resortu školství (ČTK). Bob Kartous v komentáři pro ČRo zpochybňuje, že by tento závazek bylo možné naplnit jednoduše, novou ministryni čeká střet s ministrem financí Babišem. Tomáš Feřtek vidí 3 hlavní úkoly, které bude muset nová ministryně zvládnout: stabilizaci úřadu, zavedení inkluze a řešení budoucnosti maturit, zejména s ohledem na centrální hodnocení slohů a povinné matematiky/cizího jazyka. Jeho komentář vyšel v HN dnes.

  • OECD Fórum v Paříži: „Learning by doing“ je budoucností vzdělávání. V Paříži proběhlo 2. – 3. 6. každoroční setkání politických špiček zemí OECD a expertů na téma udržitelnosti rozvoje z oblasti ekonomie, životního prostředí, sociální problematiky či vzdělávání. EDUin byl u toho. V souvislosti se vzděláváním se nejčastěji hovořilo o nutnosti připravit současné generace žáků po stránce dovedností uplatnitelných na pracovním trhu budoucnosti. Termín „Learning by doing“ byl pravděpodobně nejčastěji skloňovanou frází Fóra v souvislosti se vzděláváním. Vystoupení českých zástupkyň v panelových diskusích, ať už bývalé ministryně školství Miroslavy Kopicové, nebo současné ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové odhalovala často velmi silný kontrast mezi ČR a rozvinutými zeměmi, zejména s ohledem na akceschopnost zavádění reforem do vzdělávacího systému. Mezi zajímavé příspěvky Fóra dále patřila diskuse na téma Youth well-being, prezentace výzkumu o vlivu silných charakterových vlastností na ekonomickou výkonnost a prezentace výzkumu Pew Research Center, z nějž vyplynula silná skepse Evropanů vůči budoucnosti nastupující generace (odkazy v Aj).

  • O špatné úrovni ZŠ jsou přesvědčeni spíše vzdělanější lidé a studenti. Business Leaders Forum představilo výsledky průzkumu na téma kvalita českých škol, který pro něj zpracoval institut Ipsos (ČTK). Hlavní zprávou je, že pohled veřejnosti na kvalitu a vývoj školství je krajně nejednotný. Lidé s VŠ vzděláním a studenti častěji hodnotí české školství kriticky. K nim se přidávají lidé ve věku nad 51 let, u nichž ovšem lze předpokládat odlišné pozadí jejich postoje (kompletní výsledky). Pokud porovnáme výsledky tohoto průzkumu s tím, který proběhl před více než rokem v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání (pro EDUin zpracoval Perfect Crowd), došlo k výraznému snížení počtu těch, kdo si myslí, že stát dělá dost pro rozvoj ZŠ.

  • Politováníhodné projevy xenofobie v Olomouci narušují soužití tamních studentů VŠ. Pravděpodobně velmi zkresleného podání informací o incidentu v Olomouci u petičního stánku xenofobní skupiny Islám v ČR nechceme se dopustila některá česká média, kupříkladu Blesk. Situace byla podle očitého svědka, šéfredaktora Olomouckého deníku Martina Dostála, mnohem méně vyhrocená a nepotvrzuje údajné vyhrožovaní ze strany arabských studentů. Incident evidentně narušuje soužití v komunitě vysokoškolských studentů v Olomouci: policie nyní „doprovází“ v centru návštěvníky jiné barvy pleti a studenti se obávají o svou bezpečnost (Britské listy).

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Leadership a autonomie školy: případová studie Litvy. Odborný seminář Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání (ÚVRV), 11. 6. v 9:00, Myslíkova 7, Praha.
  • Děti a kritické myšlení. Otevřená třída v EDUpointu, 9. 6. od 17. do 19. hod., Praha 1
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Learning by doing jako nejsilnější trend ve vzdělávání podle Fóra OECD"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Lubomir
11 months 14 days ago
Co by měla udělat nová paní ministryně školství, aby něco dobrého učinila pro naše školství? Dát výpověď komplet všem pracovníkům ministerstva …. snad kromě vrátných, udržby a úklidu. A obratem všem nabídnout smlouvy na dobu určitou a to sice na půl roku. Tedy přesně to, co udělalo a čím stále hrozí i dalším učitelům ministerstvo školství. Ne jako nějakou pomstu, i když by to tak klidně mohl někdo pociťovat, ale především, aby sama měla jistotu, že může pracovat, že může i třeba něco změnit a že ji nepotká podobný osud jako předešlého ministra, ale vlastně spíše předešlé ministry. Aby prostě… Více »
wpDiscuz