Olga Škochová: Proč školy prohlubují stres u přijímacích zkoušek?

21. 4. 2017
EDUin
Screenshot_1-6

Během hodiny a třičtvrtě trvající pauzy mezi testy děti tonuly ve stresu

Z pozvánky k přijímacímu řízení jsme dozvěděli, že mezi oběma testy je hodina a třičtvrtě pauza a že škola žádá rodiče, aby se o děti v pauze postarali. Dětem bude sice umožněno zůstat ve škole, ale škola nemá kapacitu zajistit dozor.

Na místo toho, aby děti byly ve stresu necelé tři hodiny, jako v minulých letech, tak to bylo o hodinu a půl déle. Děti se kvůli dlouhé pauze musely„nastartovat“ dvakrát a bylo složitější udržet si odvahu. Jako rodič 13 letého dítěte hlásícího se na víceleté gymnázium jsem samozřejmě byla poblíž, abych svého syna podpořila. Možná kdyby šel s partou kamarádů, zvládl by zůstat ve škole. O pauze se nás sešlo odhadem kolem stopadesáti, minimálně polovina rodičů tedy uvažovala stejně jako já.

Venku 5 stupňů a studený vítr, co si během čekání na potomka počnu jako rodič, který bydlí dál než 30 minut, když celkem 4x během čtyř a půl hodiny musím dítě odvést nebo vyzvednout u školy? A potom, co si počne najednou tolik rodičů s dětmi o pauze mezi 10:00 a 11:45? Restaurace otvírají až v 11:00, malá cukrárna má na stolcích rezervace už od rána. Jeden den jsme nalezli azyl v blízké městské knihovně, druhý den měla otevírací dobu bohužel až odpoledne.

Když jsme se spolu se známými pídili, proč ta dlouhá pauza, dostalo se nám odpovědi, že děti, které mají poruchy učení a hlásí se na gymnázium mají nárok na delší čas. Zkouška pro všechny uchazeče musí začínat stejně, aby se k dětem, které budou psát déle, nedostaly výsledky. V prvním okamžiku člověka naštvaně napadne, proč se kvůli „deseti dětem“ do většího stresu dostalo dalších 550? A pak se zamyslí a zeptá se, opravdu je nutné obávat se, že těm několika dětem, které jsou ve třídě pod dohledem učitele a nemají u sebe mobilní telefony, někdo zprostředkuje správné odpovědi během testu? Jak tuto věc školy řešily před centrálně řízeným přijímacím řízením? Zjistila jsem, že na jednom gymnáziu měly tyto děti vlastní režim a jednoduše skončily později.

Nevím, zda někteří rodiče považují pauzu za smysluplnou, s několika známými jsme se shodli, že celé dopoledne bylo psychicky i organizačně náročné pro děti i pro nás. Domnívám se, že v očích laické veřejnosti toto opatření, jehož nutnost je diskutabilní, ve výsledku může uškodit všem a právě dětem, které potřebují specifickou podporu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články