Carl Hansen: Top 10 tipů pro začínající učitele

4. 3. 2015
EDUin
hugh_z

Přinášíme článek Carla Hansena, britského odborníka v oblasti vzdělávání, který působí v řadě zemí jako konzultant rozvoje vzdělávacích systémů. Text shrnuje deset základních principů, jichž by se měl začínající učitel držet. Jiný text Carla Hansena zaměřený na to, jak zkoušet změny výuky, najdete ZDE.

„Já používám k zahnání frustrace nejčastěji běh, zatímco malování mi pomáhá relaxovat. Vy máte svoje vlastní koníčky. Neobětujte je na oltář práce. Ve většině případů můžete své osobní zájmy velmi dobře využít například při organizování zájmového kroužku pro školu,“ radí Carl Hansen začínajícím učitelům. Bavit se a nepodlehnout tlaku učitelského povolání je jednou z deseti rad, kterým by začínající učitel měl věnovat pozornost.

Před pár dny jsem přemítal o své dvacetileté pedagogické praxi (ano, jsem “reflektující praktik”) a zabloudil jsem v myšlenkách zpátky ke svému kurzu učitelství, do roku 1993 někde v Londýně. Z jakéhosi důvodu, nejsilnější vzpomínka, kterou na to mám, je z inaugurační přednášky. Začínala slovy: “To vše začalo Callaghanovým projevem na Ruskin College v roce 1976…“ (slavná řeč britského ministerského předsedy na Oxfordské univerzitě na téma důležitosti přípravy lidí na zaměstnání– pozn.editora). Nic moc dalšího si z toho, co následovalo ve dvouhodinové didaktické přednášce, nepamatuji. (Hodně se změnilo, dnes už to takové nebude.) Schopnost přijmout “konstruktivní kritiku” a uvědomit si princip “reflektujícího praktika” byly a stále jsou chvályhodné ideály, o které je dobré usilovat a snažit se je udržet. Ovšem když jsem stál tváří v tvář svému prvnímu plnému učitelskému úvazku, cítil jsem, že mi jaksi chybí praktické nástroje k efektivní “organizaci práce” a znalost funkčních úkonů, které by mi bývaly pravděpodobně ušetřily spoustu času, žalu a frustrace.

Časy se mění, ale množství nových iniciativ ve vzdělání neubývá. Dnes je to o výměně rolí ve třídě, výuce zaměřené na studenty, “dovednostech 21. století“ a tak bych mohl pokračovat. Pokusy udělat všechno naráz jsou nutně tíživé a odkázané udělat z učitelství obor pro fiktivního superhrdinu. Obyčejní smrtelníci by nebyli schopni zvládnout všechno najednou. My se potřebujeme vypořádat s menším množstvím kroků. Creighton Abrams to vystihl větou: “Když jíte slona, čiňte tak sousto po soustu.” Kdybych mohl poradit svému mladšímu já, tohle by byl počáteční bod – rozděl si to, nezkoušej dělat vše naráz, soustřeď se vždy jen na jednu věc a tu nejdřív dobře zvládni. Dělej malé, ale rozhodné kroky. Pokusil bych se přemostit mezeru mezi teoretickým nácvikem a dennodenní praxí.

Po troše “reflektování” bych rád nabídl své zkušenosti těm, kteří se nyní vydávají na cestu coby začínající učitelé. Je to krátkých a stručných “Top ten“ – jelikož jste už tak dost vytíženi! Protože jde o omezený seznam, nepokryje všechno, a pokud jsem něco vynechal, prosím neváhejte přidat k tomuto článku váš komentář.

  1. Nic nevyhazujte a vše zálohujte – zdroje, na něž narazíte, ty, které vytvoříte, poznámky k aktivitám a vše, co je pro vaše učení prospěšné, by mělo být zachováno, roztříděno, organizováno, ať už v papírové verzi či v souborech na vašem počítači. Ty mohou být dále rozděleny podle ročníkových skupin, předmětu a třídy. Tak si vyvtáříte důležitý zdroj, k němuž se můžete vracet, jak si postupně budujete svou praxi. Nic nevyhazujte a zálohujte počítačové soubory.
  2. Plánujte lekce, šetřte čas – soustřeďte se na cíl učení. Zařaďte pestrou škálu úkolů a skupinových/týmových aktivit s otázkami a odpověďmi. Na začátku lekcí zkuste různé aktivity “pro rozehřátí” a k závěru každé lekce přidejte diskusi pro shrnutí probraného. Přípravy také pomáhají s načasováním aktivit, což lze upravit v závislosti na vaší zkušenosti s výukou během hodiny. Dobře naplánovaná lekce v sobě obsahuje i aspekt třídního managementu. Čím zajímavější je lekce pro studenty, tím méně pravděpodobné je, že budou zlobit a vyrušovat.
  3. Veďte si deník – tohle je specialita reflektujícího praktika! Vyčleňte si notebook, deník nebo aplikaci jako je Evernotes k zaznamenávání toho, jak každá lekce proběhla. Soustřeďte se na pozitiva a negativa – co fungovalo dobře, co spíš průměrně a co vůbec ne. Bude to pro vás dobrým zdrojem odkazů, až se vrátíte k přemýšlení o průběhu dne. Také při hospitaci vám to pomůže porovnat si váš pohled na lekci s pozorováním vašeho kolegy.
  4. Vnímejte mentora – měli byste mít přiděleného mentora. Využijte jeho znalost školy tak často, jak jen to jde, aby vám pomohla rychle se zaběhnout. Může jít o posílení sebedůvěry, znalost kde co je, ale také je dobré vědět, s kým můžete mluvit, pokud nastane nějaký problém.
  5. Sdílejte/přijímejte nápady – pokuste se sdílet své nápady a zdroje v rámci s kolegy, kteří se věnují stejnému předmětu. Obyčejně to způsobí, že zkušenější kolegové nabídnou své zkušeností a věci, které pro ně při výuce fungují. Tohle komunikativní pouto s vašimi kolegy pomůže vyřešit jakékoliv problémy.
  6. Připravujte se s předstihem – prázdniny! Jaké prázdniny!? Školní rok je intenzivní, ale proč si to ještě komplikovat přípravou další lekce uprostřed běžně stresujícího a nacpaného dne? Jakékoliv technologické přístroje, například kopírky, se nevyhnutelně rozbijí pět minut před vaší hodinou, právě když ty pracovní listy potřebujete nejvíc. Příprava lekce i materiálů s předstihem vám umožní to, že během školního roku máte čas věci jen dolaďovat namísto řešení krizí. Z tohoto důvodu budete nejspíš muset využít i část prázdninového času.
  7. Přijměte technologie – technologie od roku 1993 značně pokročily a tablety jsou dnes tak běžné jako laptopy. Přístup k internetu nebyl nikdy snazší. Když jsem začínal, měli jsme jedno vytáčené připojení k internetovému účtu na celou školu a vždy na něm visel stále stejný učitel. Se vším tím dnešním propojením a přístroji určitě všichni technologie přijímáme. Avšak ovládáme je opravdu dostatečně? Umíme je maximálně využít? Objevte aplikace, vyzkoušejte Google Apps for Education, zkuste khanacademy, podívejte se po webinářích (webových seminářích) přizpůsobených pro použití tabletů ve třídě, podílejte se na MOOC. To je to, co myslím slovem „přijmout“. Jděte na net a prozkoumejte nové stránky, aplikace a možnosti osobního rozvoje.
  8. Zapracujte do toho známkování – známkování, zajisté nejoblíbenější část práce! Je důležitým nástrojem ke zjištění, jaké pokroky studenti dělají. Známkování vám také pomáhá vytvářet různé formy hodnocených úkolů, a nemusí to znamenat zrovna domácí úkoly. Mohou se naskytnout příležitosti ke známkování během výuky. Hraje rovněž velmi důležitou roli, když vás kontaktují rodiče, nebo pokud se vyskytne nějaký problém se studentem. Pro vašeho manažera je vaše klasifikační kniha první štací. Za každou cenu ji udržujte aktualizovanou pravidelným hodnocením.
  9. Experimentujte – zkuste každý týden něco nového. Pokud jste nedělali prezentaci skupiny studentů, pak ji naplánujte. Třeba způsobem získávání zpětné vazby od studentů. Může to být formou skupinového učení nebo spolupracujte s Google Docs. Ať je to cokoliv, zkuste to. Nikdy nepřestávejte experimentovat.
  10. Mějte další zájmy a legraci – možná teď cítíte nepoměr mezi životem a prací. Nezoufejte. Je nezbytné, abyste měli volný čas a také další zájmy, rozvržené tak, aby vám to umožnilo získat nadhled a vzdálit se od každodenní dřiny. Já používám k zahnání frustrace nejčastěji běh, zatímco malování mi pomáhá relaxovat. Vy máte svoje vlastní koníčky. Neobětujte je na oltář práce. Ve většině případů můžete své osobní zájmy velmi dobře využít například při organizování zájmového kroužku pro školu. Umožní vám to potkat studenty mimo třídu v jiném prostředí a jim to poskytne příležitost vidět vás jako skutečnou osobu, nikoliv jen váš učitelský zevnějšek.

Doufám, že těchto deset vybraných perel bude pro začínající učitele užitečných. Tuto desítku jsem považoval za nejdůležitější – neváhejte tento článek komentovat a nabídnou vašich top 10 nebo jakoukoliv další věc, kterou je podle vás třeba zmínit.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články