Christian Johann: V 21. století musí existovat nějaká jednodušší cesta, jak navázat spolupráci se školami

14. 4. 2016
EDUin
26018318472_72c64c2eb1_z

Publikujeme rozhovor s Christianem Johannem, který vystoupil na nedávné mezinárodní konferenci Škola pro všechny, aby představil vývoj debaty o inkluzi v Německu a platformu SchulePLUS, která vznikla jako nástroj pro propojení formálního a neformálního vzdělávání. SchulePLUS nabízí školám možnost navázat spolupráci s externími partnery nejrůznějšího zaměření.

„Byli jsme docela frustrováni tou “starou metodou” – volat na školní sekretariát, shánět doporučení a propojení s učitelem, který by mohl mít o spolupráci zájem, a čekat, až se nám sám ozve. Říkali jsme si, že v 21. století musí existovat nějaká jednodušší cesta kombinující výhody sociálních sítí pro potřeby spolupráce ve školním prostředí,“ popisuje Christian Johann motivaci, která jej a jeho kolegy vedla k vytvoření dnes velmi oblíbené platformy pro sdílení nabídek a poptávek na spolupráci mezi školami a externími partnery SchulePLUS.

Můžete krátce představit platformu SchulePLUS? Proč vlastně vznikla?
SchulePLUS je inovativní platforma propojující školy s externími partnery. Což zahrnuje nadace, university, společnosti, jednotlivé experty, neziskové i kulturní organizace, které mohou posílat nabídky spolupráce do škol. Na druhou stranu, učitelé jsou schopni díky algoritmu velmi snadno najít nabídky, které nejlépe vyhovují jejich potřebám. Během prvních 9 měsíců po spuštění velmi základní verze prototypu se zapojilo 51 % ze všech berlínských škol a k užívání platformy se registrovalo více než 700 externích organizací. Celkově máme 3 700 aktivních individuálních uživatelů a na 6 100 nabídek a poptávek. Bylo domluveno na 500 nových a úspěšných projektů spolupráce mezi školami a externími partnery. Přístup a dosah SchulePLUS byl prominentně oceněn medii jako je SPIEGEL nebo the Huffington Post.

Odkud vzešla původně poptávka? Byly to učitelé, kteří hledali někoho, s kým pracovat na složitějších projektech?
Partnery hledají obě strany. Poprvé, kdy jsme si uvědomili, že tu taková poptávka je, bylo, když jsme sami hledali školy, se kterými bychom mohli navázat spolupráci na projektu financovaném ESF. Byli jsme docela frustrováni tou “starou metodou” – volat na školní sekretariát, shánět doporučení a propojení s učitelem, který by mohl mít o spolupráci zájem, a čekat, až se nám sám ozve. Říkali jsme si, že v 21. století musí existovat nějaká jednodušší cesta kombinující výhody sociálních sítí pro potřeby spolupráce ve školním prostředí.

Koho školy hledají nejčastěji a kolik jich tuhle službu využívá?
Školy mohou najít partnery z jakýchkoli oblastí: od odborného zaměření až po dobrovolnictví, od divadel po nadace. Mnoho škol hledá partnery pro své odborné přípravy a kurzy. Druhým největším polem je pole umění. To jsou dvě oblasti, v rámci nichž stále více a více škol využívá možnosti spolupráce s externími partnery. Na druhou stranu máme také stále více společností, které hledají nové zaměstnance. Právě teď evidujeme více než 15 000 nabídek pro školy a jejich žáky online. Více než 1500 škol pravidelně využívá www.schule-plus.de k vyhledávání nových partnerů.

A jak to tedy funguje?
Každý uživatel nebo uživatelka má svou vlastní nástěnku, kam může posílat své požadavky nebo nabídky. Algoritmus pak najde odpovídající příspěvky a propojí je. Pak můžete partnerovi napsat a poslat mu nabídku. To je vše. Kvůli tomu jsme celou platformu SchulePLUS vystavěli: najít ten správný kontakt tou nejsnadnější možnou cestou. Nicméně v posledních letech jsme doplnili celou řadu extra bonusů kolem kontaktů a komunikačních nástrojů, které SchulePLUS nabízí.  Máme také největší německou platformu pro žáky, kteří hledají stáže (www.schülerpraktikum.de) a časopis o školních exkurzích (www.exkursion.org).

Jak vypadá vzdělávání budoucích učitelů v Německu? Jaký je objem praxe studentů pedagogických fakult a co podle vás ve studiu schází?
Zjistili jsme, že příprava budoucích učitelů postrádá dostatek praktických fází a postřehů z terénu. Ačkoli systém celkově funguje a neustále se zlepšuje, vnímáme, že je tu stále příliš mnoho studentů, kteří nevědí, co se od nich ve třídě očekává. To je také hlavní důvod, proč se studenty učitelství pracujeme. Oni pak přinášejí naše ideje a metody do škol, kde se setkávají s podporou kolegů.

Můžete mi o spolupráci se studenty říct víc? Jaké programy nebo aktivity jim nabízíte?
Jistě. Pro studenty pedagogických fakult jsme organizovali program „Studenten machen Schule“ („Studenti dělají školu“). V rámci něj byli studenti třetího a dalších semestrů trénováni týmem vybraných pedagogů a pak byli posláni do škol. Ve školách pak učí žáky využívat inovativní výukové metody a sami zjistí víc o učitelské profesi. Která škola je pro mě ta pravá? Opravdu se chci stát učitelem? Co se ještě potřebuju naučit, abych byl připraven na svojí profesi? Toto jsou otázky, na které pomáhá tento program nalézt studentům odpovědi. Více informací najdete na našich stránkách: www.studenten-machen-schule.de.

Podporuje vás nějak veřejná správa?
Mnoho úřadů nám pomohlo získat větší pozornost učitelů. Nicméně, jsme financováni ze soukromých zdrojů a vyděláváme si také prostřednictvím školních projektů – většinou z oblasti odborné přípravy učitelů. Proto rádi zdůrazňujeme i podnikatelskou část naší práce, která se rozvinula za posledních devět let. Fundraising vás často velmi zpomalí, když musíte čekat na to, až dostanete finanční prostředky. Dobře naplánované a úspěšné projekty vám udrží zákazníky a upozorní vás také na jejich měnící se potřeby.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články