Deník.cz: Dnešní děti často neumí ani zatlouct hřebík

silva

Publikujeme reportáž o průběhu programu Města vzdělávání, který běží od předloňského roku ve čtyřech městech (Kutná Hora, Dvůr Králové nad Labem, Svitavy a Žďár nad Sázavou). V první fázi programu byla ve spolupráci se zástupci škol, města a dalších institucí participujících na vzdělávání v daném regionu vypracována lokální strategie vzdělávání. Nyní proběhlo první společné setkání se zástupci podnikatelské sféry. O programu Města vzdělávání, který realizuje EDUin, se můžete dozvědět více ZDE. Článek vyšel v krkonosšské mutaci Deníku ZDE.

Podnikatelé mají enormní zájem o komunikaci, ta ale často ze strany měst a kraje chybí.

Projekt „Města vzdělávání“ nespí, zatím poslední akcí bylo setkání zástupců samospráv, školských zařízení a podnikatelů. Konalo se na zámku Žďár nad Sázavou díky vstřícnosti majitelů, Constantina a Marie Kinských. Ti se setkání aktivně zúčastnili.

Každé ze čtyř měst zastupovali představitelé tří oblastí. Dvůr Králové reprezentoval Jan Kříž, radní města, ale i jednatel společnosti JASS, Nasik Kiriakovský, zastupitel města a majitel pivovaru Tambor, posledním byl Vasilis Teodoridis, majitel dopravní společnosti V+J Rodos.

Setkání nebylo další z formálních schůzek, naopak účastníci často velice bouřlivě diskutovali o tom, jak vlastně spolupráce skutečně funguje. Město by mělo být pro podnikatele partnerem. Mezi podnikateli a městem mnohdy chybí fungující komunikace.

„To můžeme dokázat na příkladu našeho města, kdy podnikatelé nebyli dosud k žádnému jednání tohoto projektu pozváni,“ doplnil Nasik Kiriakovský.

Místo ponku comp

Chybí také komunikace kraje s podnikateli. Kraj obvykle komunikuje jen s největšími firmami, a mnohdy jen účelově, pouze při vstupu na lokální trh práce.

Podnikatelé zmínili nedostatek informací od krajského úřadu a minimální zpětnou vazbu. A opět to byli zástupci Dvora Králové, kteří připomněli nedávnou snahu kraje o změnu ve fungování gymnázia.

Děti mají nedostatečné zkušenosti s manuálními pracemi. Zároveň se na školách mnohdy upouští od pracovního vyučování a dílen. Tento předmět je nahrazován jinými, novými předměty. Zástupci technických oborů to považují za nesprávný trend. „Například jedna ze škol se musela rozhodovat, zda si zařídí počítačovou učebnu, ale musela kvůli tomu zrušit své dílny,“ uvedl jeden z diskutujících. Jak tu také zaznělo, většina dětí neumí ani zatlouct hřebík.

Akční plán

Zástupci městského úřadu by měli podnikatele zvát na společná setkání a své priority a plány komunikovat a diskutovat o nich. „Na základě potřeb vyjádřených zúčastněnými zástupci firem a podnikatelů bude EDUin nyní v jednotlivých městech iniciovat setkání město kraj podnikatelé vzdělavatelé.

Žádosti a připomínky podnikatelů budou také tlumočeny na setkání odborné pracovní skupiny vedené ambasadory z jednotlivých měst vzdělávání a následně zapracovány do akčního plánu pro naplňování nové vzdělávací strategie. Budeme se nadále snažit, aby výstupy diskuzí měly vždy konkrétní a praktický dopad v praxi,“ uvedla Iva M. Tahová, koordinátorka programu Města vzdělávání.

Další setkání

Ve Dvoře Králové nad Labem už má setkání konkrétní termín. „Kromě podnikatelů a zástupců škol pozveme také představitele Královéhradeckého kraje. Tato akce proběhne 5. února od 16 hodin v přednáškovém sále Městského muzea ve Dvoře Králové. Diskuze se bude týkat současných požadavků na vzdělávání a možností spolupráce mezi vzdělávacími institucemi a podnikatelskou sférou. Pokud patříte mezi místní podnikatele, bez ohledu na velikost firmy, a měli byste zájem se do takové debaty zapojit, napište na e-mail: silvie.pychova@ eduin.cz,“ uvedla Silvie Pýchová, manažerka programů EDUin.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

2 komentářů k "Deník.cz: Dnešní děti často neumí ani zatlouct hřebík"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 7 months ago
Jo, to jsme nejdřív skoro zrušili předmět pracovní vyučování (nebo pr. činnosti). V tom zbytku se děti učily kraviny – druhy vrutů a vrtáků apod. místo, aby si sáhly na opravdovou práci. A teď tu máme spasitele – PROJEKT. Mimochodem. Má kolegyně, výchovná poradkyně, už před 2 lety podobný projekt navštívila. měli placené ubytování, jídlo. Stálo to asi majlant. Slovy kolegyně – bylo to k prdu, doslova, to se jinak nazvat nedá. Místo, aby za ty peníze někdo do škol nakoupila materiál do dílen, děly se tyhle zhůvěřilosti. A ono to vesele pokračuje. No děkuji. Dokud k práci nepovedou děcka… Více »
Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
1 year 7 months ago
Průšvih je i to, že ve školách se povětšinou zrušily pěstitelské práce ve své původní podobě, tj. spojené s prací na pozemcích. Je pak obrovský problém učit děcka botanickou část přírodopisu, když v 5.třídě neví, že brambory rostou pod zemí (nesklízí se na stromě) a rajčata patří mezi zeleninu, protože se s nimi setkají jenom v supermarketu. Děcka jsou sice z hlediska informačních technologií zdatná, jenomže kde chybí „obyčejná“ pracovní zkušenost umožňující dotyk s realitou, tam to ani ten tablet nebo notebook s přístupem k internetu nevytrhne (jeden šesťák mi kdysi dokazoval s fotografií rostliny rajčete na tabletu, že „rajče… Více »
wpDiscuz