Deník Referendum: Pěstování charakteru a kreativity je stejně důležité jako zvládnutí látky

ilustrační foto. by horizontal.integration (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Publikujeme text Moniky Stehlíkové, která poukazuje na nedostatek pozornosti věnované sociálnímu a emočnímu učení v českých školách. Text vyšel 30.1. na stránkách Deníku Referendum pod názvem Chládek svojí politikou podřezává větev budoucího úspěchu našich dětí (ZDE). Blog autorky na stránkách EDUin můžete číst ZDE.

Matematik Henri Poincaré, Carl Gauss, objevitel Gaussovy křivky, Albert Einstein i například Steve Jobs se netajili tím, že ke svým největším objevům dospěli pomocí intuice. Einstein ji nazýval posvátným darem, Jobs vnitřním hlasem. Schopnost intuice má v sobě každý. Tím není řečeno, že každý je vybaven pro matematiku nebo IT. Ani to, že každý musí přijít se zásadním objevem, aby v životě uspěl. 

Přesto se ukazuje, že pro úspěch na trhu práce v nadcházejících letech bude intuice a kreativita, která s ní souvisí, nezbytná. Že uplatnění najde ten, kdo bude přicházet s novými a originálními nápady a inovacemi, ať už v jakémkoli oboru i jakékoli závažnosti. 

Každý má určitou dovednost využívat svou intuici a každý je do určité míry kreativní, nejvíce v oblasti svých silných stránek, v tom, v čem on je zrovna dobrý. Klíčové ale je – stejně jako je tomu s jakoukoli jinou dovedností – kreativitu a intuici podporovat a rozvíjet. 

Intuice je projev inteligence bez intelektuálního procesu, je to naslouchání našemu vnitřnímu hlasu, tomu, co nám sdělují naše emoce a tělesné signály. Intelektuální proces předchází, ale u důležitých a přelomových věcí často nestačí. Lidský mozek se totiž skládá ze dvou systémů – ze sestupného a vzestupného.

Ten sestupný, který používáme téměř výhradně, kdy impulzy jdou směrem od neokortexu do spodnějšího, limbického, vývojově staršího mozku, má na starosti naše myšlení. Ten vzestupný, vysílající signály naopak z vývojově starších částí mozku směrem nahoru, pracuje neustále, bez možnosti ovlivnění vůlí a je zodpovědný za naše emoce a tělesné pocity, je také centrem intuice a kreativity. Často věnujeme pozornost jen tomu, co je součástí našeho sestupného systému, a opomíjíme to, co nám sděluje systém vzestupný. 

Nevnímáme tu část osobnosti a potenciálu, ve které se skrývá klid, tvořivost a intuice. Je pochopitelné, že výsledky práce těch, kteří tuto složku využívají, a těch, kteří ji nevyužívají, budou velmi odlišné. 

Vraťme se ještě k Stevu Jobsovi. Steve Jobs se pravidelně věnoval cvičení sebepoznání. Konkrétně praktikoval zenovou meditaci, která byla v USA tehdy rozšířená. Cvičení spočívalo v tom být na chvíli v klidu a – jak bychom dnes řekli – vnímat signály vzestupného systému mozku, být jen se svými myšlenkami a pocity, všímat si jich, ale nijak do mentálního procesu nezasahovat. 

Ze začátku mu jeho mysl přišla velmi neklidná a chaotická a plná automatických schémat, ale postupem času byl schopen vidět větší detaily, odstoupit od svých myšlenek a najít v sobě větší klid. Když se myšlenky zklidnily, ozřejmilo se intuiční vnímání a představivost. 

Rozšířil se úhel pohledu, rozšířily se obzory myšlení a mohlo přijít to nové, originální. Jobs říkal, že cvičení ovládání svých myšlenek a emocí podporuje také rozhodnost, odvahu, vytrvalost a psychickou odolnost. Historie ukázala, jaké ovoce mu toto pravidelné cvičení přineslo! 

V dnešní době pronikají v zahraničí tendence emočního učení a učení klidu mysli i do oblasti školství a vzdělávání. Program na posílení charakteru a psychické odolnosti zrealizovala s výbornými výsledky například škola Geelong v Austrálii. Před pár týdny představila britská ministryně pro vzdělávání projekty, které vycházejí z myšlenky, že výchova osobních dovedností, jako je například pěstování charakteru, vytrvalosti, odolnosti a kreativity, je stejně důležité jako zvládnutí látky v jednotlivých předmětech. 

V tomto směru jsou ve světě zajímavé trendy jako například SEL (sociální a emoční učení), Mindful schools nebo Wake-up schools, které učí sebeuvědomění, sebeovládání anebo sociální uvědomění. Společným jmenovatelem všech programů je celistvý a harmonický rozvoj osobnosti, potenciálu a tvořivosti.

V duchu tohoto směřování vzdělávání ve světě a s vědomím požadavků trhu práce v novém století jsou kroky našeho ministra školství poplatné spíš osmdesátým letům minulého století. Nemůžeme mu upřít, že je pracovitý a že plní, co měl před volbami nachystané, přesto si hodně lidí začíná uvědomovat, že současný systém vzdělávání tak, jak on ho prosazuje, podřezává větev budoucího uplatnění a úspěchu dnešních dětí. Až na výjimky totiž nebudou dovednostmi pro úspěch a uplatnění ve změněných podmínkách vybaveny.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

13 komentářů k "Deník Referendum: Pěstování charakteru a kreativity je stejně důležité jako zvládnutí látky"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
1 year 7 months ago
Když se začalo mluvit o RVP vypadalo to, že se škole uleví.Bude méně učiva a více času na rozvoj kreativity a sociálního učení. Bohužel, narvanost RVP učivem je katastrofou. Já jsem absolvovala 2 letý seminář prožitkové hudební a výtvarné výchovy. Je to něco úžasného. Jenom vám z toho např. nevznikají ty úžasné výkresy na nástěnku. Myslím, že je stále více učitelů (moje děti na ně mají nějak štěstí), kteří dokáží v různých předmětech učit tak, jak autorka popisuje. A děcka to fakt baví. Myslím, že tohle učení by bylo další možností pro rozvoj v mimoškolním vzdělávání. kroužky apod. Tam je… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 7 months ago
„Intuice je projev inteligence bez intelektuálního procesu, je to naslouchání našemu vnitřnímu hlasu, tomu, co nám sdělují naše emoce a tělesné signály.“ K tomu ani není třeba chodit do školy. Naslochat vnitřnímu hlasu můžete doma, stejně jako na uzavřeném oddělení psychiatrické léčebny v Bohnicích. Toto blouznění je jedna z věcí, z nichž mám opravdu strach. Za chvíli budou děti ve školách místo čtení, psaní a počítání, čistit čakry, pak vykládat karty a nakonec věštit z koule. Rozbor „úspěchu“ Steeva Jobse považuji za poněkud svérázný a navíc hodně podbízivý. Jobs byl znám svou cholerickou povahou, hodně drsným chováním k zaměstnancům hraničícím… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

„narvanost RVP učivem je katastrofou“

V RVP žádné závazné učivo není. Rveme si ho tam dílem sami, dílem pod tlakem dalších požadavků: učebnic, standardů, testování, přijímaček, středních škol… Katastrofou RVP není sám RVP (jakoliv potřebuje důkladnou revizi, místo které se hnal Dobeš za uspěchanými standardy šitými na míru plošného testování), ale naše neschopnost s RVP dobře zacházet, neschopnost MŠMT zajistit nám metodickou podporu a neschopnost ČŠI uhlídat naše ŠVP.

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
1 year 7 months ago
Škola má být od toho, aby se v ní děcka vzdělávala. Paní autorko, prosím, nechte už na dětech samých a na jejich rodičích, jakým způsobem budou kreativitu rozvíjet ve svém volném čase (zda budou děti docházet do kroužků či pracovat tvořivě s rodiči nebo trávit čas v ateliéru nějakého mistra, či sportovat, či dělat pokusy, … možností je spousta) . Sním o tom, až se rodiče sami budou moci plně věnovat ve svém volném čase svým kreativním koníčkům (a děti jim budou při tom „koukat pod ruce“); bohužel současné experimenty s inkluzí ve školství nepřiměřeně okrádají rodiče i jejich děti… Více »
Oldřich Botlík
1 year 7 months ago
Nemůžu říct, že by mě výchozí článek nějak zvlášť zaujal. Ale začátek Vašeho příspěvku, paní Kadlecová, mi opravdu vyrazil dech: „Škola má být od toho, aby se v ní děcka vzdělávala. Paní autorko, prosím, nechte už na dětech samých a na jejich rodičích, jakým způsobem budou kreativitu rozvíjet ve svém volném čase (zda budou děti docházet do kroužků či pracovat tvořivě s rodiči nebo trávit čas v ateliéru nějakého mistra, či sportovat, či dělat pokusy, … možností je spousta).“ Až se „ta děcka budou ve škole vzdělávat“, mají mít podle Vás ruce za zády, nebo ne? Vy si opravdu myslíte,… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 7 months ago

Já jsem zase čas od času hostem v hotelech. Počítám, že bych si měl zřídit poradenství v oblasti vzdělávání a metodického vedení hoteliérů a hotelového personálu.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

Pane Doležale,
pokud chcete prorazit ve vzdělávacím byznysu, doporučuji poradenství zaměnit za koučink a mentoring.

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
1 year 7 months ago
Pane Botlíku, můj příspěvek byl jen a pouze zoufalým voláním rodiče po tom, aby se na školách přestalo experimentovat (zj. s inkluzí, která v divokém pojetí „po česku“ zase pro změnu vyrazila dech mně; dále pak nutno zmínit neumětelské experimentální snahy o interaktivní výuku realizované tu promítáním oskenovaných stránek učebnic či fotek z Wikipedie v Power Pointu, jindy pro změnu zase výuka údajně hrou v prográmku vyžadujícím nablblé sečítáním několika záporných čísel na čas (!?); výuka matematiky obzvláště překonala v moderním pojetí všechna očekávání jakoby na truc prof. Hejnému; výuka v počítačových učebnách přehlížející, že podstatná část osazenstva v době… Více »
Oldřich Botlík
1 year 7 months ago

Děkuji za vysvětlení, paní Kadlecová.

Zjišťovala jste prosím při zaznamenávání těch otřesných příkladů, které uvádíte, zda má příslušný učitel odpovídající kvalifikaci podle zákona?

Dost mě to zajímá…

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
1 year 7 months ago

Pro pana Botlíka:

Tuto věc jsem nezjišťovala. Ale vzhledem k tomu, že školy mají již nyní povinnost inzerovat, že hledají učitele s odpovídající kvalifikací, pakliže jejich stávající zaměstnanci toto nesplňují, tak tyto školy zcela jistě nikoho nahradit nepotřebují (v portálech s pracovními nabídkami za náš region určitě nejsou). Jenom na jedné ze škol neustále děckám odpadají některé předměty, prý z důvodů školení učitelů.

Oldřich Botlík
1 year 7 months ago

Děkuji, paní Kadlecová.

Budu si to pamatovat, až se zas někdy začne diskutovat o kvalitě učitelů v souvislosti s jejich formálním vzděláním.

Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 7 months ago

Ano. někteří učitelé – bez ohledu na vzdělání – nepracují tak, jak by bylo třeba. Je to stejné jako v jiných profesích, třeba u testologů. Učitelé ale většinou nemluví do toho, čemu málo rozumí, a už vůbec si nehrají na nejchytřejší na světě.

wpDiscuz