Eduína v médiích: Heslem dne už není pouze učit se, ale kriticky myslet a učit se v přírodě

10. 4. 2018
EDUin
Screenshot_1-6

Přečtěte si dva texty, které referují o projektech oceněných v rámci ceny Eduína 2017 za inovativní přístup ve vzdělávání. Text Kateřiny Pergnerové v Deníku přináší základní shrnutí věnující se vítězům v jednotlivých kategoriích, Michaela Bůnová z iDnes.cz se věnuje podrobněji hlavnímu vítězi v kategorii ocenění odborné poroty, kterým se stal Petr Daniš s projektem Učíme se venku. Přehled všech oceněných najdete na stránkách www.eduina.cz. Fotogalerii ze slavnostního vyhlášení najdete ZDE.

Deník.cz: Heslem dne už není učit se, ale kriticky myslet

V pátém ročníku klání o nejzajímavější inovativní projekty ve vzdělávání vesměs bodovaly náměty, které pobízejí žáky ke kritickému přemýšlení. Jde tedy přesně o aktivity, jež by v daleko větší míře měly přinášet nejen užitek dětem, ale i peníze do škol.

Reforma financování regionálního školství, která se spustí v lednu příštího roku, už nebude brát jako jediné kritérium pro rozdělování peněz počet žáků ve třídě. Na výraznou změnu českého školství hodlá vláda vynaložit jedenáct miliard.

Neplatí přitom, že zajímavé podněty musejí být drahé. Veřejnost i odborníky například zaujal projekt Učíme se venku. Ředitel vzdělávacího zařízení Tereza Petr Daniš při jeho prezentaci uvedl, že české děti denně stráví venku zhruba tolik času jako američtí vězni. „Učitelé by rádi chodili ven, ale mají dojem, že na podobné experimenty není čas, a to je škoda.

Příroda je totiž největší laboratoř a přímo vybízí k myšlení,“ říká Daniš, který si odnesl první cenu odborné poroty. „Každý předmět se dá učit venku, ale ne všichni vědí, jak na to. Naše návody jsou berlička pro ty, kteří nemají třeba na začátku odvahu nebo nápady,“ sdělil Daniš Deníku.

S novým pojetím výchovy k občanství přišly organizace Mezigenerace a Eutis. Jejich projekt Můžeš to změnit si odnesl první cenu Eduína Zoom. Jihomoravští studenti se díky němu na᠆učili komunikovat s místními politiky a společně pak měnit tváře obcí a měst. „Řada projektů už spěje k realizaci, například hřiště ve Slavkově, přechod pro chodce ve Vyškově, parkoviště u hodonínské nemocnice,“ popisuje úspěchy programu Michael Murad z organizace Eutis.

Celý text najdete ZDE

iDnes.cz: Děti učí v přírodě. Některé potřebují k myšlení pohyb, říká oceněný ředitel

Vyjmenovaná slova učí tak, že nechá žáky nasbírat listy, na které napíšou fixem písmeno, několik listů dohromady tak dává vyjmenované slovo. Děti si pak listy mezi sebou prohodí a skládají slova dohromady. Angličtinu se pod jeho vedením děti učí tak, že napíšou na kartičky anglicky například „malý“ nebo „velký“ a pak hledají odpovídající tvary listů, které ke kartičkám přiřadí.

Petr Daniš je ředitelem vzdělávacího centra TEREZA, které pomáhá učitelům učit děti venku. Snahou je přenést výuku ze školních budov ven.

„České děti jsou venku zhruba tolik jako američtí vězni. Každé druhé české dítě je venku méně než hodinu, každé desáté tam není vůbec. Tento životní styl dětí má své důsledky – epidemii obezity, narůstající poruchy učení a pozornosti, ztrátu kontaktu s realitou. Pokud se některé děti nedostanou ven ve škole, nedostanou se ven vůbec,“ říká Daniš.

Učitelé podle něj chtějí učit venku, jenže neví, jak na to a nemají na to čas. Proto se rozhodl, že jim pomůže. „Zasazujeme se o to, aby se moderní způsoby učení venku, mimo budovu školy a v přímém spojení s reálným světem, staly běžnou součástí výuky v našich školách a zažívalo je každé dítě,“ říká.

Jeho nápady v úterý ocenila porota složená z odborníků na vzdělávání, která mu v rámci soutěže Eduína udělila první místo za inovace ve vzdělávání.

Celý text najdete ZDE.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články