Hospodářské noviny: Chybí mladí učitelé

ilustrační foto. by Michael (a.k.a. moik) McCul (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme text Markéty Hronové, který vyšel 5.8. v Hospodářských novinách pod názvem Chybí mladí učitelé. Na Západě běží náborové kampaně, Česko zatím „spí“ (ZDE). Mladí lidé nemají zájem stát se učiteli, neláká je studium na pedagogických fakultách, které je dlouhodobě kritizováno pro svou nízkou úroveň, ani vyhlídka práce ve školství. Problémy přitáhnout k učitelství mladé lidi mají ale i v dalších evropských zemí.

Pracovala jsem v bance, a uvědomila jsem si, že práce v kanceláři není pro mě. Cítila jsem, že nemohu nic změnit. Jako učitelka můžu – vypráví svůj příběh Samantha Websterová na webových stránkách lákajících ke studiu učitelství, které provozuje britské ministerstvo školství.

Velká Británie, Švédsko, Lotyšsko a některé další země rozjely kampaně na podporu učitelské profese, protože čím dál méně mladých chce učit, kantoři stárnou a noví nepřicházejí.

Potýká se s tím většina Evropy, problémy v budoucnu hrozí i Česku. Politiky na to upozornila Evropská komise v květnu v rámci pravidelných doporučení. „Z demografických předpovědí vyplývá, že je třeba zvýšit počet učitelů v oblasti základního vzdělávání, aby se udržel stávající počet studentů připadajících na jednoho učitele,“ píše se v dokumentu EK. Za největší překážku nalákání talentovaných lidí do školství pak označuje nízké platy a negativní vnímání učitelského povolání u veřejnosti.

S tím, že lidé nechtějí do školství hlavně kvůli nízkým platům, české ministerstvo školství souhlasí. „Budeme usilovat o zvyšování platů učitelů a spuštění kariérního řádu. Ten má umožnit šikovným učitelům rychlejší růst kariéry i platů a zajistit větší pomoc od zkušenějších kolegů,“ řekl HN náměstek ministryně školství pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.

Debata o kampaních či stipendiích sice už s děkany pedagogických fakult a zástupci měst a obcí začala, žádné plošné opatření ale ministerstvo nechystá. „Domlouváme se s děkany pedagogických fakult na formě určitých stipendií pro studenty nedostatkových oborů. Spíše to ale zůstane na úrovni jednotlivých fakult,“ uvedl Fidrmuc.

Ačkoli ministerstvo školství a jednotlivé politické strany, zvláště před volbami, už několik let slibují zvýšení učitelských platů, stále jde skoro o nejhůře placené vysokoškoláky v zemi. A zřejmě to příliš nezlepší ani tříprocentní nárůst plánovaný na příští rok, na kterém se vláda dohodla minulý týden.

Problémy se sháněním učitelů mají ředitelé škol už nyní zejména u přírodovědných předmětů. Největší poptávka je po fyzikářích, chemikářích či matematikářích. Například absolventů učitelství fyziky bylo loni v Česku jen 51.

Západ a sever Evropy využívají k přilákání studentů do školství videa s celebritami, které mluví o svých oblíbených učitelích z dětství, příběhy úspěšných učitelů nebo štědrá stipendia (kdo bude v Británii studovat učitelství fyziky či matematiky, může dosáhnout na stipendium v hodnotě až 25 tisíc liber ročně). Střední a východní Evropa podle nové srovnávací studie Evropské komise zatím spí.

Děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Radka Wildová by stipendia či kampaň uvítala, avšak jen jako pobídku. „Nechceme studenty, kteří k nám půjdou jen kvůli penězům,“ říká.

Podpořit učitelství se pokusili na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. „Na webových stránkách Chcemeucit.cz se snažíme ukázat, že na ,peďák‘ nejdou jen ti, kterým zbyl, ale zapálení lidé, kteří to berou jako poslání,“ říká její děkan Pavel Doulík.

Videokampaň Chci učit, kdy se před tabulí objevily známé osobnosti, rozjela loni také společnost EDUin. Neměla ale tak velký zásah, začala proto spolupracovat s J&T Bankou a pokračovat bude v září.

06-tab

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

8 komentářů k "Hospodářské noviny: Chybí mladí učitelé"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Ennio
11 months 8 days ago
Máme se na co těšit. Děkanka PedF nechce studenty, které by do školství přilákala představa přiměřené odměny za kvalifikovanou práci. To by teda uchazeči o studium na PedF měli být podrobeni psychotestům, aby se mrzcí materialisté vyloučili hned zkraje. Správný učitel tedy, podle někoho, je šílenec, který chce učit nezávisle na výši platu, třeba i zadarmo. Na rozdíl od paní děkanky nesdílím přesvědčení, že ti nejpovolanější odborníci fungují takto. A co na to MŠMT? „Budeme usilovat o zvyšování platů učitelů a spuštění kariérního řádu. Ten má umožnit šikovným učitelům rychlejší růst kariéry i platů a zajistit větší pomoc od zkušenějších… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
11 months 8 days ago
….To by teda uchazeči o studium na PedF měli být podrobeni psychotestům, aby se mrzcí materialisté vyloučili hned zkraje. Správný učitel tedy, podle někoho, je šílenec, který chce učit nezávisle na výši platu, třeba i zadarmo. Na rozdíl od paní děkanky nesdílím přesvědčení, že ti nejpovolanější odborníci fungují takto….. A o to jde a dodnes se toho využívá. Banda hloupých (ve smyslu nechtivých peněz) učitelů(lek) je zpracovávána kecy o poslání a nutnosti se obětovat. Ti to často přijali jako svou myšlenku a chovají se tak. Dělají děvečky pro všechno za nic a ještě se dmou pýchou. Trapné. Kariérní řád podpoří… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
11 months 8 days ago

Jo a ještě bych prosila Eduin, až zase nějaký český plátek vydá prohlášení, jak učitelé nic nedělají, chodí v poledne domů, mají pořád jen prázdniny a s chutí rozdávají pětky – Eduine braň nás.Dej jim to sežrat. Jenže ,toho bohdá nebude ,viď…

Marek Lisý
11 months 7 days ago
Milí diskutující, paní děkanka samozřejmě nejeví zájem o studenty, kteří by šli STUDOVAT kvůli penězům, nikoliv UČIT, reaguje pouze na studijní stipendia, nikoliv na platy, a já jí v tom dávám za pravdu, jelikož nemá smysl motivovat do studia, ale do práce. Platy učitelů jsou ve zdejší republice naprosto jednoznačnou příčinou většiny neduhů našeho školství. Kromě odbornosti a vysoké sociální a emoční inteligence je pro práci učitele potřeba ještě skvělých verbálních schopností a leadership dovedností, schopnosti motivovat, zaujmout. A pokud se nepletu, tak pracovní pozice vyžadující tyto schopnosti jsou obvykle platově někde úplně jinde. I proto je pozitivní, že se… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 7 days ago

MŠMT má úplně jiné starosti: jak zvlikvidovat naše dobře fungující speciální školství a zainkludovat celý školský systém tak, aby se dostal na úroveň vzdělávacích možností žáků se speciálními vzdělávcími potřebami.

vittta
vittta
11 months 7 days ago
Paní Švarcová, já bych řekl, že nemají naopak starosti žádné. Také nemají žádné schopnosti, takže se snaží dělat to, odkud cití nejmenší odpor těch, kdo je platí. A inkluze je přece IN, mají jí vyspělé země, tedy, alespoň se to říká. No….a tak MŠMT bojuje za něco, o čem samo nic neví, a neziskové organizace jim to vnucují jako superdobro, ale také o tom nic nevědí, používají jako důkazy různé výzkumy a statistiky od těch, kteří o tom také nic nevědí a všichni se u toho tváří důležitě, jak mění svět k lepšímu a jak nakračují levou (nebo pravou, je… Více »
Lukáš Adamík
Lukáš Adamík
11 months 7 days ago

Roční plat středoškolského pedagoga v Británii (se kterou se rádi srovnáváme – státní maturity, srovnávací testy atd.) je zhruba 1 280 000 kč.
Ale nám vládnou kobliháři v čele s králem „Ubu“ :D

Jiri Janecek
Jiri Janecek
11 months 6 days ago

K cemu je ta tabulka? Aby ukazala, ze u nas je to +/- podobne jako jinde? Akorat je jinde min 40-50 na ukor 60+? (je otazka, zda je to dusledek jineho veku odchodu do duchodu nebo to je proto, ze stareho cloveka se reditele snaze zbavi)
—-
Trochu uzitecnejsi by mozna bylo ukazat tabulku, kolik je na skolach ucitelu jednotlivych predmetu a kolik je v soucasne dobe v tech samych oborech dnes studentu na VS…

wpDiscuz