Hospodářské noviny: Kariérní řád se odkládá

ilustrační foto by K.W. Barrett (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Publikujeme text, který vyšel v Hospodářských novinách 13.7. pod názvem Nový systém placení učitelů se odkládá o dva roky. Chládek přitom sliboval letošní září (ZDE) a shrnuje situaci kolem připravovaného kariérního řádu pro učitele. Tématu jsme se věnovali na Kulatém stole v lednu 2014, záznam si můžete pustit ZDE, součástí kariérního systému má být i standard učitelské profese, o kterém se mluvilo na Kulatém stole SKAV a EDUin v květnu 2015 (ZDE).

Kdy už bude mít učitel plat odpovídající jeho vzdělání a náročnosti práce s dětmi? Počkejte, až bude kariérní řád, zněla obvykle odpověď ministerstva školství. Jenže změnit způsob odměňování učitelů se Česko snaží už od devadesátých let.

Bývalý ministr školství Marcel Chládek do poslední chvíle sliboval, že v září 2015 kariérní řád určitě naběhne.

Ani tentokrát to však nevyjde. Náměstek nové ministryně školství Jaroslav Fidrmuc Hospodářským novinám potvrdil, že letos v září se nic měnit nebude.

„Možnost stoupat po novém kariérním žebříčku budou mít učitelé až od září 2017, “ uvedl.

Dnes jsou kantoři placeni podle tabulek, stejně jako jiní státní zaměstnanci. Nastupující učitel základní školy tak bere 20 350 korun hrubého bez příplatků a odměn, učitel s 27 a více lety praxe má 26 350 korun hrubého.

Nově by pedagogové měli být odměňováni podle kvality vyučování a toho, jak se angažují i mimo třídu. Nebude tak možné si peníze „vysedět“ jako doteď.

Návrh počítá s tím, že kariéra učitele bude rozdělená do čtyř stupňů.

Začínající učitel, tedy každý nováček, musí do dvou let prokázat, že na učitelství má, a postoupit do druhého stupně, což je něco jako standardní učitel. Tam by mohl zůstat třeba do konce života.

Kdo ale bude chtít dosáhnout na vyšší plat (podle návrhu o pět tisíc korun), bude se muset snažit, aby se stal tzv. pedagogickým lídrem školy, jinými slovy být tak dobrý, aby se od něj ostatní učitelé na škole mohli učit. Čtvrtý stupeň bude jen pro pět procent vyvolených. Těch, kteří se zaslouží o zlepšení vzdělávání v celém Česku a ostatní je budou uznávat jako odborníky.

Jestli splňuje podmínky postupu do vyššího stupně, bude učitel prokazovat před atestační komisí.

Po zveřejnění tohoto návrhu se ale ozvala spousta kritických hlasů, ke kterým se přidali i zástupci pražské pedagogické fakulty. Odklad spuštění nového systému výplat tak část kantorů vítá.

„Je to myšlenkově celé špatně. Co mi vadí nejvíc? Zaprvé že návrh předem počítá s tím, že do třetího a čtvrtého stupně postoupí dohromady pouze 20 procent učitelů. Zadruhé byrokratičnost. Učitelé budou muset všechno papírově dokladovat v portfoliu. To stojí spoustu času a energie. A zatřetí nákladnost. Organizace, členové komisí a mentoři budou drazí. Za atestační řízení tak má učitel platit až 12 tisíc. To považuji za nepřijatelné,“ rozohnil se češtinář a zakladatel Učitelského profesního sdružení Zdeněk Sotolář.

Kritéria pro zvýšení platu navíc podle něj odvádí učitele od dětí. Aby totiž mohl pomáhat kolegům či jezdit přednášet po republice, musí se mu snížit úvazek. Čím lepší učitel, tím méně pak bude s žáky.

Ministerstvu Sotolář vyčítá i to, že připravuje nový platový systém pro učitele bez učitelů.

„Slyšela jsem, že budu odměňována za svou snahu, aktivitu, ne tabulkově. Plus vím o atestacích. Toť vše. V našem učitelském sboru je situace obdobná,“ potvrzuje pětadvacetiletá začínající učitelka Adéla Škanderová z Prahy.

Jeden z hlavních tvůrců kariérního řádu Jiří Kuhn ale slibuje, že informační kampaň teprve začne. Podle náměstka Fidrmuce v lednu příštího roku. „Zatím jsme neměli co prezentovat, teprve čekáme, jak náš návrh zpracuje ministerstvo,“ hájí se Kuhn. Výsledky své práce už zkoušeli na některých školách, tam novinku podle něj přijali dobře.

„Dolaďujeme systém, aby dokázal vytipovat opravdu kvalitní učitele. Do září 2017 se určitě ještě změní,“ míní Fidrmuc. Se zásadní proměnou ale učitelé počítat nemohou. Kariérní řád vzniká v rámci evropských fondů, takže dosavadní práci nejde jen tak zahodit.

Změnu a peníze už učitelům slibovali tolikrát, že většina z nich zůstává v klidu. „V této zemi jsme si zvykli, že to neděláme pro peníze. Pro mě je motivace práce s mládeží, nikoliv peníze. Změnu bych brala spíš jako bonus,“ říká Škanderová.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz