Jak může škola využívat digitálních odznaků v hodnocení

ilustrační foto by Naked Bee (flickr.com) (CC BY 2.0)

Přinášíme krátké shrnutí o tom, jak může škola využívat tzv. digital badges, digitálních odznaků, k hodnocení aktivit svých studentů či žáků. Z anglického originálu pro EDuin přeložila Kateřina Kaderková, dobrovolnice EDUin. Děkujeme. A mimochodem, v ČR je pro udělování digitálních odznaků zdarma k dispozici platforma Veriod.cz. Kompletní text v angličtině ZDE.

“Jedno z hlavních ponaučení z celého procesu je, že vzdělavatelé a firmy pravděpodobněji přijmou odznaky, pokud jsou úzce spojeny s kvalitními zážitky.” Taková je zkušenost z dosavadní existence systému PASA – Aliance mimoškolních aktivit v okrese Providence.

Systém odznaků Aliance mimoškolních aktivit v Providence (PASA – Providence After School Alliance) je úzce spjat s její misí rozšiřovat a vylepšovat kvalitní příležitosti k rozšiřujícímu učení (ELO – expanded learning opportunities) pro mladé z Providence. Realizuje se prostřednictvím městského systému, který nabízí mnoho cest k učení. S podporou Okresu veřejné školy Providence a dalších agentur je iniciativa střední školy PASA AfterZone uskutečňována více než 70 lokálními organizacemi a do rozmanitých aktivit se zapojuje 40 % mladých v zúčastněných školách. Aktivity mají probudit jejich zvědavost, propojit je s reálnými zkušenostmi a umožnit jim rozvíjet své zájmy. Od spuštění projektu už 20 měst zapojilo prvky modelu AfterZone. Na úspěchu AfterZone vytvořila PASA a 10 lokálních partnerů Hub a Debatu. Každá ELO je spojena s klíčovými národními standardy a byla schválena Okresem veřejné školy Providence.

Jako jeden z 30 vítězů Soutěže odznaků pro celoživotní učení poskytly Stezky pro odznaky z učení od PASA lákavou a pokrokovou příležitost zdokumentovat a uznat zkušenosti s ELO z 2. stupně až na úroveň ukončení střední školy. Systém odznaků si klade za cíl poznat, motivovat, uznat a propojit zájmy a výkony studentů. Vytvořením propojeného systému učebních stezek by PASA chtěla provést mladé od 2. stupně přes střední školu a dále na vysokou, do jejich kariéry a do života. Původními cílem odznaků bylo vytvořit všeobecný systém zaměření učebních stezek pro 6. třídy podle maturitních ročníků. Odznaky by byly použity k propojení 2. stupně a střední školy, stejně jako k sledování a pěstování studijních a profesních zájmů studentů se začátkem v 6. třídě. Ačkoli původní cíl zůstává stejný, PASA posunula časový výhled. Zaměřuje se na propojení středoškolských odznaků s relevantními a kvalitními zkušenostmi z mimoškolních aktivit. To by mohlo položit pevné základy kvalitních odznaků, ze kterých by se v nadcházejících letech mohly tvořit stezky.

Jedno z hlavních ponaučení z celého procesu je, že vzdělavatelé a firmy pravděpodobněji přijmou odznaky, pokud jsou úzce spojeny s kvalitními zážitky. Vytvoření odznaků, které konkrétněji ukazují, co se studenti skutečně učí, a jsou spojeny se studentovými výslednými cíli z Hubu, umožnilo PASA vydávat je mnohem rychleji. Díky tomu začaly být odznaky považovány za smysluplnější než pouhé digitální „trofeje“, což urychlilo jejich přijetí PPSD (okres veřejné školy v Providence) a Rhode Island College (Vysoká škola ostrovu Rhodos), kteří je uznali jako součást přijímacího procesu.

Momentálně odznaky PASA uznávají účast, dovednost a dokazují důvěryhodnost kurzu. Budoucí odznaky zahrnují vytvoření stezek založených na učebních „tématech“ (např. STEM, umění a design, atd.). Součástí tohoto dlouhodobého procesu je i diskuze PASy s místními majiteli podniků o tom, jak zapojit dovednosti pracujících do budoucích odznaků.

Typ systému odznaků:

  • naše odznaky jsou v souladu s národními standardy
  • učení je hodnoceno experty
  • odznaky se počítají do formálních akademických kreditů
  • součástí systému je vzájemná zpětná vazba mezi studenty
  • odznaky mají význam pro externí organizace
  • studenti si mohou vybrat svou vlastní učební stezku

Kompletní text v angličtině: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8400486/pasa_case_study_final_jen%20exec-summary.pdf

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz