Jak obstojí absolventi alternativních škol v životě

26. 3. 2015
EDUin
Bez-nazvu-25

Nabízíme záznam a krátké shrnutí besedy v Divadle Kampa, která se uskutečnila 10. března v rámci cyklu Škola života.  Šlo o setkání s absolventy alternativních škol (Škola hrou, Waldorfské ZŠ a SOŠ Waldorfská v Ostravě, Přírodní škola, MŠ a ZŠ Montessori Kladno, PORG) a debatovalo se na téma, zda jsou absolventi takzvaných alternativních škol jiní než ti z tradičních škol a co jim tento přístup ve vzdělávání dal do života. Mají šanci obstát na vysoké škole a v zaměstnání? Vybrali by si tuto cestu znovu? Délka záznamu 2hodiny 28 minut, moderátor Tomáš Feřtek. Blog Tomáše Feřteka, který vyšel 26.3. pod názvem Co vás na alternativní škole nenaučí na webu Týdeníku Respekt, si můžete přečíst ZDE.

V čem vidí absolventi hlavní přínos škol, které navštěvovali (na záznamu 21:50 – 39:00).

    • Jiný pohled na vyučování, lepší vztah ke škole a vzdělávání.
    • Menší tendenci k soutěživosti a strach ze školy, větší motivaci učit se to, co mě zajímá.
    • Motivace učit se pro sebe, ne pro známky.
    • Schopnost vyhodnotit ve vzdělávání věci, které jsou pro mě přínosné a které nejsou.
    • Uvědomění si toho, že mám v životě možnost volby.
    • Zkušenost se školou, kde se děti učí proto, že je to baví. Vědomí, že takové školy existují.
    • Dala mi dovednost zařídit vyučování, aby děti bavilo.
    • Schopnost otevřeně komunikovat se širokým spektrem lidí, schopnost vystupovat před velkým publikem.
    • Vybavila mě nejen vědomosti, ale i zážitky a pocity. To, co vím, jsem i emocionálně prožil. Nemám to, co vím, jen v hlavě.
    • Hlavní přínos bylo velké množství podnětů, z nichž si mohu vybrat.
    • Schopnost odporovat autoritám a kriticky se dívat na svět okolo sebe.
    • Schopnost partnerského přístupu k druhým. Schopnost vyvarovat se autoritativního přístupu k dětem ve škole, schopnost jednat s nimi respektujícím způsobem.
    • Samostatnost při organizování svého času a práce.

 

Čím je jejich škola nevybavila, případně co je v běžném životě zaskočilo (na záznamu 45:00 – 60:00)

  • Někdy bylo té svobody až příliš. Byli jsme zvyklí si vybírat a stávalo se, že jsme neustále vybírali a hledali třeba „ideální vysokou školu“, místo toho, abychom se spokojili s tou, na níž jsme se dostali.
  • Přechod do „normálního“ světa byl velké překvapení. Způsob chování a jednání „běžných“ lidí pro nás byl nečekaný. Měl jsem ve škole i v zaměstnání příliš velká očekávání.
  • Cítím nedostatek kontaktu v mladém věku s jinými částmi populace než jen s elitou.
  • Při přechodu na jiný typ školy jsem zjistila, že se neumím samostatně doma učit.
  • Rozhodně mám menší schopnost učit se nazpaměť jen kvůli známce nebo písemce.
  • Waldorfská škola mi do páté třídy nedala skoro žádné „tvrdé“ vědomosti, znalost faktů. Ale to je hodně dáno podobou konkrétní waldorfské školy a dobou, kdy jsme do ní chodili.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články