Lidové noviny: Humanitní obory a jejich přínos pro firemní kulturu

27. 4. 2015
EDUin
firm_z

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 21.4. v Lidových novinách pod názvem Už máte ve firmě svého kulturního antropologa? a který reaguje na nedávné výroky prezidenta Zemana o zaměstnatelnosti absolventů humanitních oborů.

Hodně se teď mluví o kulturních antropolozích, jistě k překvapení této jinak hodně nenápadné profesní skupiny. Je to tím, že pan prezident vskutku svérázným způsobem nastoluje témata společenské diskuse. V jeho poněkud kalných očích je kulturní antropolog jednotkou zbytečnosti na trhu práce, jemuž se naopak nedostává technicky vzdělaných absolventů. Statistiky nic takového neříkají, narazit na nezaměstnaného antropologa bude mnohem těžší než najít čtyřlístek.

Možná s nějakým sdílíte kancelář. A možná vás dokonce nějaký antropolog či antropoložka řídí. Vezměte si, viceprezidentkou Intelu, světového lídra oblasti technologických inovací, je kulturní antropoložka Genevieve Bellová. Roztomilá skutečnost, k níž se tiskový odbor Hradu asi nebude vyjadřovat. 

V jak podivuhodném světě to žijeme. Jsou technologicky vyspělé země, kde kulturní antropologové řídí technologické giganty, a pak jsou země, kde se montuje to, co jinde vymyslí. Tam jsou antropologové a další humanitně či společenskovědně vzdělaní obětí omezené propagandy šířené z nejvyšších míst. 

Ta úvaha je přitom velmi prostá. Ne každý z oboru bude jistě tak schopný, aby dosáhl v korporátním světě postavení paní Bellové. Na druhou stranu, taky tu nemáme žádný Intel. Jenže bez ohledu na velikost a zaměření je každá firma závislá především na lidech, na schopnosti pochopit je a umět je podle toho vést, motivovat, řídit. A na to je kulturní antropolog, jehož předmětem zájmu jsou v jádru mezilidské vztahy, připraven pravděpodobně lépe než ekonom či právník, jehož studium se o ten nejpodstatnější determinant úspěchu jakékoliv lidské činnosti nemusí ani otřít, není-li sám zvídavý a aktivní. 

Jinými slovy, sháníte-li do firmy někoho, kdo bude rozumět lidem, které zaměstnáváte, abyste byli schopni najít s nimi lépe společnou řeč, hledejte mezi těmi, kdo tomu skutečně rozumí. A neváhejte, antropologů, sociologů, psychologů, politologů a dalších „zbytečných“ je na trhu pomálu. Ve firmách jsou totiž tak hloupí anebo tak dobročinní, že si je velice rychle rozebírají.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články