Lidové noviny: S matikou to nějak nevychází

ilustrační foto US Department of Education (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme krátkou glosu Petra Kamberského, která vyšla v rubrice Chlívek v Lidových novinách 16.5. pod názvem S matikou to nějak nevychází. Autor v ní pracuje s dostupnými daty týkajícími se výsledků letošních maturantů a ptá se, jestli je vhodné zavádět povinnou maturitu z matematiky v situaci, kdy se ke zkoušce maturanti hlásí dobrovolně, a přesto mají tak špatné výsledky.

Závěrečnou zkouškou z matematiky neprošla skoro čtvrtina studentů středních škol. Vláda přitom trvá na zavedení povinné matury z matiky. O. k., tak pojďme trochu počítat. Chlívek slibuje, že ta čísla budou pikantní. Malá ochutnávka: ten nejprostřednější ze všech statečných, kteří se odvážili maturovat z matematiky, měl čtyřku! 

Letos k maturitě nakonec přišlo zhruba 67 tisíc žáků, matiku si vybírali jen ti, kteří si na ni věřili, nebo ti, kteří se jí báli méně než cizího jazyka. Pro matiku se rozhodlo necelých třicet procent, z nich pak čtvrtina (24 procent) propadla. Tedy: zkoušku zvládlo jen o trochu víc než pětina všech maturujících. Prima, ne? 

Ministr školství Marcel Chládek i předseda vlády Bohuslav Sobotka přesto trvají na tom, že za pár let budou muset z matematiky maturovat povinně všichni. Nechme teď stranou otázku, zda je to dobře, nebo špatně, nechme být i otázku, co premiérovi řeknou voliči (naprostá většina maturantů už má volební právo). Zůstaňme jen u těch počtů. 

Cermat nechce dát souhrnná data k dispozici, takže musíme pokoutně shánět přibližné statistické charakteristiky výsledků. A to v době, kdy Cermat už rozeslal výsledky na školy. Ke zveřejnění datových souborů naprosto stačí vypustit identifikační údaje škol a žáků, což je záležitost několika minut. Nicméně každý student se u výsledné známky dozvěděl, jaký má takzvaný percentil, tedy kolik žáků bylo lepších než on. Tedy: najdeme-li žáka s percentilem 50, můžeme poměrně přesně vědět, jak dopadla lepší i horší polovina. Podle neoficiálních čísel, která sebrali učitelé v terénu, to teď vypadá takto: abyste byli prostřední v řadě, museli jste získat v matematice 48 % bodů (což je známka 4), v češtině cca 68%bodů (známka 3), v angličtině cca 81 % bodů (známka 2). 

Ještě jednou: jen třetina studentů se odvážila maturovat z matematiky, z nich více než polovina má čtyřku nebo pětku! 

Plynou z toho dva zásadní důsledky: testy jsou evidentně naprosto nevyvážené, pokud „házejí“ takto rozdílné výsledky. 

A nelze se ani příliš divit – na odborných školách a nástavbách obzvláště je úplně jiná dotace hodin – žáci se prostě věnují matematice neskonale méně. Ale proč mají skládat stejnou zkoušku jako studenti víceletých gymnázií? 

Druhý důsledek je varující pro premiéra a ministra školství. Pokud vám dnes získá jedničku/dvojku/trojku nanejvýše patnáct procent maturujících (méně než polovina z těch necelých třiceti procent), opravdu chtějí silou protlačit povinnou matematiku? 

Není jasné, co si od tohoto kroku premiér slibuje. Buď drtivá většina populace neodmaturuje, nebo bude muset Cermat s laťkou dolů. Rozdíly jsou přitom logické: na odborných školách i nástavbách se žáci učí praktičtější věci než na gymnáziích, matematice věnují méně času – tak proč je zkoušet stejnou zkouškou? 

Chlívek nechápe: umí ministr školství počítat? Pokud ano, čeho chce dosáhnout tím, že nechá většinu propadnout? 

Nebo se žáci budou poslední rok jen dřít do zblbnutí kvadratické funkce, kombinatoriku a řezy krychlí – takže jim nezbude ani trocha času na onu odbornost, po které tolik volá český průmysl?

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

28 komentářů k "Lidové noviny: S matikou to nějak nevychází"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jiri Janecek
Jiri Janecek
11 months 26 days ago

No nevim, zda to vychazi nebo nevychazi, ale zmatecne je to strasne. A mluvim teda o Kamberskeho glose…
Jinak nevim, jestli se na matematiku u maturity muzeme divat stejne jako na cestinu. Pokud bych nejak hodnotil rozdeleni vysledku, asi by bylo lepsi posuzovat cely soubor (matematika + cizi jazyk)…

Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 23 days ago

Jakmile se matematika stane povinnou pro získání maturity, tak se začnou dít věci. V dnešní době je to k neuvěření, ale studenti se začnou učit. Najednou už to nebude o tom, jak proplout a zároveň se co nejméně namočit. Když budou všichni od začátku vědět, že se myšlení nevyhnou, tak se o něj konečně alespoň začnou pokoušet a ne před ním v panice prchat.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 22 days ago

Pane Doležele, už aby to bylo….

rodič
rodič
11 months 22 days ago

Povinný DT z matematiky znamená, že:

A. Vědomě ignorujeme prokazatelnou existenci rozdílných typů inteligence.

B. Tvrdíme, že úspěšné složení DTMa je nevyhnutnou podmínkou pro přístup k terciálnímu vzdělání pro všechny žáky.

C. Věříme že jeden centrálně sestavený a hodnocený plošný test pochybné kvality je dostatečně vypovídající o skutečné úrovni žákových vědomostí.

D. Věříme, že povinná maturita z Ma zvedne kvalitu výuky učitelů tohoto předmětu

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 22 days ago

Nakomnec by bylo nejlepší, aby si každý student složil maturitu podle sebe.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 22 days ago
„A. Vědomě ignorujeme prokazatelnou existenci rozdílných typů inteligence.“ Neignorujeme, pouze tvrdíme, že analyticko-logická část intelektu je nezbytná pro dosažení VŠEOBECNÉHO vzdělání nezbytného pro vstup k terciálnímu vzdělávání. „B. Tvrdíme, že úspěšné složení DTMa je nevyhnutnou podmínkou pro přístup k terciálnímu vzdělání pro všechny žáky.“ Nikoliv nevyhnutnou, nýbrž nutnou. „C. Věříme že jeden centrálně sestavený a hodnocený plošný test pochybné kvality je dostatečně vypovídající o skutečné úrovni žákových vědomostí.“ V té větě bych nahradil „test pochybné kvality“ souslovím „kvalitní test“ „D. Věříme, že povinná maturita z Ma zvedne kvalitu výuky učitelů tohoto předmětu.“ Kvalitu výuky učitelů tohoto předmětu nikoliv, ale donutí… Více »
vittta
vittta
11 months 21 days ago
Já tomu nerozumím, rodiči. O co vám vlastně jde? Maturita je určitý druh dosaženého vzdělání, který NEMŮŽE mít každý, protože právě jsou lidé rozdílné inteligence. Třeba chcete, aby měl maturitu každý-ale to přece nikomu k ničemu nebude, když jí bude mít každý, ztratí na významu a její místo zaujme třeba bakalář. A když bude mít bakaláře každý, tak nastoupí magistr….atd. Pak ale zákonitě vzniknou další a další tituly, třeba zrovna ten bakalář, nebo diplomované něco. Já nevím…třeba si někdo myslí, že tohle píšu, protože sám maturitu nemám a vidím jasně, že veliké množství nejen maturantů ale absolventů VŠ je hluboko… Více »
rodič
rodič
11 months 21 days ago

Pánové vitto a Doležele,

nepotřebuji, aby spisovatel knih, které čtu uměl matematiku, nepotřebuji, aby můj doktor uměl matematiku, nepotřebuji aby můj prezident uměl matematiku a nepotřebuji, aby autor obrazů v mém pokoji uměl matematiku. Pracuji jako učitel na středním stupni a moji žáci mají (zatím) 100% úspěšnost u maturit a neumím POSRANOU matematiku. Nerad vám beru iluze, ale umění myslet nezávisí na schopnosti umět matematiku. Kdo jste, že se odvažujete tvrdit, že schopnost udělat maturitu z matematiky je nutnou podmínkou pro terciální vzdělávání, obecný přehled a podobné žvásty.

rodič
rodič
11 months 21 days ago

Když chcete lidi selektovat, třídit a rozřazovat, přihlaste se do DSSSS. Ti to mají v programu. Když chcete zvýšit úroveň vzdělávání, musíte zlepšit přípravu učitelů na povolání, ne používat primitivní donucovací prostředky jako strach.

Pokud vám vadí vysoký počet maturantů a vysokoškoláků, zvyšte obtížnost stávající výstupní zkoušky, ale předtím změňte požadavek maturity jako podmínky pro přijetí u mnoha profesí. Zvyšte náročnost vysokých škol a půlku jich zavřete. Pak se budete možná se svým titulem cítit lépe. Nebo by bylo lepší stavět identitu na něčem jiném.

Václav Votruba
Václav Votruba
11 months 21 days ago

??? Nepotřebuji, aby doktor uměl „posranou matematiku“ ???

A co chemii? Tu také nemusí umět? A co anatomii, latinu?
Pane rodiči, jsem „také“ učitel a úspěšnost 100% nemám – přibližně 16 % matematiku neudělalo ani na potřetí. Nabízel jsem jim pomoc, rozdával příklady, byl připraven ráno či odpoledne vysvětlit a doplnit. Zájem nebyl. Můžete mi, pane kolego, poradit, co jsem měl udělat víc? Na testera počítačových her a skladníka/závozníka maturitu zas tak nepotřebovali.
Jinak lidé se třídí, selektuji a seřazují sami. Jinak by nebyl Jágr, Heyrovský, Čapek, ani ti jinak úspěšní.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 21 days ago

Ad „rodič“
„Nepotřebuji, aby spisovatel knih, které čtu, uměl matematiku, nepotřebuji, aby můj doktor uměl matematiku, nepotřebuji aby můj prezident uměl matematiku a nepotřebuji, aby autor obrazů v mém pokoji uměl matematiku“ …
Vy to napotřebujete, ale oni to k dobrému výkonu své profese nutně potřebují – no, s těmi obrázky na stěně, to nevím. Mnoho našich „celebrit“ se téměř chlubí tím, že jim nešla ve škole matematika, čímž o sobě říkají, že buďto byli líní, nebo byli hloupí.
I Vy byste matematicko-logické myšlení ke své práci potřeboval, pokud byste skutečně učil na střední škole.

rodič
rodič
11 months 21 days ago
Milí matematici, smiřte se s tím, byť je to těžké, že ne každý musí umět, znát, milovat matematiku, stejně jako ne každý musí znát cizí jazyky. Jsou lidé, kteří se bez těchto dovedností celkem dobře obejdou. Jako učiteli nematematického předmětu, mi stačí umět spočítat žáky v autobuse na třídní výlet, počet odsuplovaných hodin, a výšku měsíčního bakšiše. Většinou na to ani nepotřebuji kalkulačku. Nepočítám příklady ve volném čase, pokud nepomáhám svým dětem (1. stupeň zš) s úkoly. Už při těchto úkolech zjišťuji, že se zamotávám do změti abstraktních pojmů a zadání a nevysvětlených postupů, ze kterých se mi zvedá žaludek.… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
11 months 21 days ago

„ale oni to k dobrému výkonu své profese nutně potřebují“

Myslím, že se matematika přeceňuje, jako by jinde nebylo logického myšlení potřeba, jako by se jinde logické myšlení nerozvíjelo. A opravdu nevím, jak chcete obhájit nutnost matematiky pro spisovatele. (Tím neříkám, že je naškodu.)

Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 21 days ago
Logické myšlení je potřebné v každé lidské činnosti a právě ta matematika to logické myšlení rozvíjí. Tam se nedá nikam uhnout ani něco „okecat“. Člověk s rovinutým logickým myšlením potom nenapíše v jednom textu: „Pracuji jako učitel na středním stupni a moji žáci mají (zatím) 100% úspěšnost u maturit a neumím POSRANOU matematiku“. A pár minut poté: Nepočítám příklady ve volném čase, pokud nepomáhám svým dětem (1. stupeň zš) s úkoly. Už při těchto úkolech zjišťuji, že se zamotávám do změti abstraktních pojmů a zadání a nevysvětlených postupů, ze kterých se mi zvedá žaludek“. „Pokud děti něco neumí, tak je… Více »
rodič
rodič
11 months 21 days ago

Paní Švarcová vysvětlete nelogičnost mého myšlení. Rád se poučím, či vysvětlím.
A: Úspěšně se živím učitelováním a neumím matematiku.
B: Pomáhám mým dětem s dú z matematiky, což je frustrující.
C: Pokud dětem něco nejde, neumíme to učit.
D: Není dobré děti motivovat strachem

Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 21 days ago

Nevím, možná že trpíte dyskalkulií, ale ta často bývá spojena se sníženou úrovní rozumových schopností, což Váš případ asi nebude.
Je těžké,ne-li nemožné, aby člověk naučil někoho něčemu, co sám neumí.
Pokud dětem něco nejde, měl by je tomu učit ten, komu to jde.
S posledním bodem souhlasím. Strach z matematiky nebo z chemie patří mezi dost zakořeněné předsudky.

vittta
vittta
11 months 21 days ago

No vidíte, rodiči. Matematiku neumíte a hned je to znát. Posíláte mě, abych se přihlásil do DSSS, byť to s tématem nijak nesouvisí. Jiní podobní zase posílají jiné lidi do KLDR, a také jejich názory s nějakou komunistickou myšlenkou nesouvisí.
Víte, proč to dělají?
Jsou to hlupáci, obyčejná vemena natvrdlá.
Do DSSS se nepřihlásím, nemám je rád. To píšu pro jistotu, abyste mě tam v případné reakci zase neposílal!

vittta
vittta
11 months 21 days ago

A do KLDR se také stěhovat nechci…..to kdybyste rodiči náhodou obrátil směr mého zájmu.

rodič
rodič
11 months 21 days ago

Paní Švarcová, psal jsem o mých vlastních dětech, které navštěvují 1. stupeň zš. S úkoly jim musím pomáhat, byť nechci. Jasně, že bych byl raději, pokud by jim to učitel vysvětlil tak, abych jim nemusel pomáhat. Jenže on to neumí. A tak tisíce frustrovaných rodičů po celé republice každý druhý večer řeší nepochopenou matematiku. Pak se divíme, že děti nemají k předmětu kladný vztah a nejsou motivované. Nebo ještě lépe, mohou za to líné děti, které jsou mnohem línější než my a naši dědové.

vittta
vittta
11 months 21 days ago

Děti nemohou být línější, to je spíš něco s rodiči, či učiteli, kteří jim neumí vysvětlit matematiku. Zase ta matematika…..
A tisíce rodičů, to jste vzal jako kde?
Já svojí holce na 1. stupni matematiku vystělím docela v pohodě. A to už panečku chodí do 3.třídy.

Václav Votruba
Václav Votruba
11 months 21 days ago

Jasně, pan/paní učitel/ka to neumí, Salman Khan to umí. Oba používají stejná nebo podobná slova, oba kreslí barevnými křídami. Do hlavy dětem nevidím, někdy ale i ten, kdo se na mne dívá, mne neposlouchá. Pak to prostě nejde, Khan nekhan.

vittta
vittta
11 months 21 days ago

„Nebo se žáci budou poslední rok jen dřít do zblbnutí kvadratické funkce, kombinatoriku a řezy krychlí – takže jim nezbude ani trocha času na onu odbornost, po které tolik volá český průmysl?“

Tohle je třeba si ujasnit, když už se používá takový argument.
Volá český průmysl po odbornosti, nebo po maturitě?

Iva Švarcová
Iva Švarcová
11 months 21 days ago

Rodičovské zkušenosti z doučování matematiky nemám skoro žádné. Zřejmě to mým dětem vysvětlili dobře ve škole a děti moji pomoc nepotřebovaly. S maturitou z matematiky rovněž žádné problémy neměly.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 20 days ago
„Pracuji jako učitel na středním stupni a moji žáci mají (zatím) 100% úspěšnost u maturit a neumím POSRANOU matematiku.“ To vás hodně limituje. V matematice je budoucnost. Nedivte se pak, že máte oproti lidem s matematickým vzděláním třeba čtvrtinovou mzdu a nejistou budoucnost. „Nerad vám beru iluze, ale umění myslet nezávisí na schopnosti umět matematiku.“ Záleží na tom, co je míněno pojmem „myslet“. Člověk, který není schopen pochopit elementární abstraktní struktury, těžko může být velikým myslitelem. Nenávist k matematice nevypovídá nic o matematice. Mnohé ale vypovídá o původci této nenávisti. „Kdo jste, že se odvažujete tvrdit, že schopnost udělat maturitu… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 20 days ago
„Když chcete lidi selektovat, třídit a rozřazovat, přihlaste se do DSSSS. Ti to mají v programu.“ Toho jest netřeba. Lidi selektují lékaři (diagnostika), banky (skóring, předluženost), státní správa (velikost příjmu, sociální situace, typ příjmu), obchody (propensity to buy, retence, akvizice), zaměstnavatelé (dosažené vzdělání, znalosti, dovednosti, přístup k práci), zkrátka selektování je každodenní proces. Nakonec i když vás na základě selekce vašeho chování zavřou, tak vás mohou zase za dobré chování pustit. Všechno selekce. „Když chcete zvýšit úroveň vzdělávání, musíte zlepšit přípravu učitelů na povolání, ne používat primitivní donucovací prostředky jako strach.“ Kvalita výstupů zkompetentňovacího procesu jest závislá jak na schopnostech… Více »
rodič
rodič
11 months 20 days ago
Pane Doležele, pěkně jste to napsal. Výrazově bohaté, ovšem obsahově prázdné, vágní až vatovité, řekl by kolega Jiráček, jenž profesorem jazyka českého jest léta letoucí již. Aneb, píšete jako Yoda, pane. Inspirující. Síla s vámi je mocná. Praví výzkum, že motivace vnější jest motivací krátkodobě pouze účinnou a tudíž dlouhodobě demotivující. Strach i lízátko touto vnější motivací zdají se být. Teorie ekonomické relevantní jsou pro peněz toků svět, nikoliv ke vzdělávání dětí snad. Ráčil by pán tvrzení své ohledem totální nefunkčnosti, prázdnosti a obecné floskulovitosti teze, že kvalita výuky poroste s kvalitou přípravy učitelů, nějakým důkazem ztvrditi. Proces vzdělávání školního… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
11 months 20 days ago
Vědy ekonomické nezabývají se zdaleka pouze penězotoky, anýbrž rovněž jest jim se zabývati chováním subjektů ekonomických, včetně jednotlivých lidí. Vaše pojetí ekonomie jest poněkud svérázným a odpovídá pohledu malého dítka, kterému jeho přírodně-vegansko-anankastická matka sdělila, že sladké je fuj a ono teď všude vypráví, že je to fuj, ačkoliv samo netuší, jak to vlastně chutná. Pokud jde o vnitřní a vnější motivaci, obojí jest dobré v dětech pěstovati, u každého pak ale nemožno se na první typ věrně spoléhati. Bohužel, přirozeností lidskou jest co nejsnáze a nejlevněji k bohatství jakémukoliv se dobrati a s minimálním úsilím co největší míry společenského… Více »
Ondřej Šteffl
8 months 28 days ago

Pro rodiče – zkuste khanovuskolu.cz, Salman Khan to vysvětlit umí. Dejte mi vědět na mail, jak to fungovalo. Zajímá mě to.

wpDiscuz