Lidové noviny: Zeman svým výrokem ve skutečnosti debatě o inkluzi pomohl

18. 1. 2015
EDUin
zeman_o

Publikujeme komentář Tomáše Feřteka k posledním výrokům prezidenta Zemana o inkluzi a k zásahům jeho mluvčího Ovčáčka, který se po neinformovaném prezidentově vyjádření pokusil situaci zachránit selektivním využitím závěrů kampaně Česko mluví o vzdělávání. Tiskovou zprávu EDUin k tématu můžete číst ZDE. Komentář vyšel 17. 1. pod názvem K čemu má prezident svého Ovčáčka v Lidových novinách.

Prezident Zeman změnil taktiku. Rozhodl se společnost nerozdělovat, ale spojovat, byť za cenu destrukce prezidentské funkce. Od této středy  je to téměř jisté. To přece nemůže být náhoda, že prezident co týden pronese něco tak bizarního, jako byl jeho výrok o tom, že inkluze je škodlivá a segregace prospěšná, protože každému dítěti je nejlépe mezi svými.  Byla inkluze ve školách až doteď okrajové téma? Je třeba rozproudit emoce a veřejnou debatu? Stačí říct. Prezident to zařídí. Existuje nějaký seznam připravených výroků pro příští týdny?  Je možné k němu přidat své téma? Lze v té věci oslovit prezidentova mluvčího pana Ovčáčka? Mailem? Dopisem? Osobně? Platí se nějaký registrační poplatek?

Jednotná pedagogická fronta

Výsledky prezidentova postupu jsou obdivuhodné.  V novinách, rozhlasových a televizních studiích sedí bok po boku političtí i odborní oponenti, co si jinak nemohou přijít na jméno, a nezbývá jim, než ve svorné jednotě opakovat, že výrok pana prezidenta opravdu byl neinformovaný, nešťastný, zcela mimo odbornou debatu, protože inkluze – tedy šance pro všechny děti chodit do jedné školy – je jasný a úpěšný světový trend. Cíl, k němuž směřujeme. I u nás už přes polovinu dětí s handicapem chodí do běžných škol.  Už dlouho jsme nezažili takovou míru shody a množství mediálního prostoru pro propagaci inkluzivního školství.

Dokonce i ti učitelé, kteří ve skutečnosti mají velké pochybnosti o tom, že by třeba Romové nebo děti s nějakou formou autismu, měli chodit do běžné školy,  nemohou říkat nic jiného. Protože jejich oficiální postoj zní, že inkluze ano, ale až někdy za dlouho, až všechny školy bez výjimky budou mít dost peněz a asistentů, aby mohly děti s nějakým problémem přijmout. Což znamená, že prakticky nikdy. Ani těm nedal prezident šanci se z jednotné pedagogické fronty vyčlenit.  I ty přinutil, aby řekli, že inkluze je správný a důležitý směr.Tak rafinovaný  a jednoznačný jeho výrok byl. Díky za to. Obětavost  Zemanova je v tom směru až ježíšovská.

Ovčáček to zařídí

A kdyby snad hrozilo, že debata po dvou třech dnech uvadne, je tu připraven prezidentův mluvčí pan Ovčáček. V oblasti obhajování prezidentových výroků je nedostižný. Tentokrát si vybral závěry kampaně Česko mluví o vzdělávání a z ní výrok velmi podobný tomu prezidentovu. Každému dítěti je nejlépe mezi svými. A vyvozuje, že skandální nejsou prezidentova slova, ale naopak výroky odborné veřejnosti, která ho kritizuje. Vždyť s prezidentem podle průzkumu osmdesát procent oslovených souhlasí.

Pro pokračování debaty je Ovčáčkův postup opět bravurní. Jednak si spletl rok, ta kampaň není loňská, ale proběhla na jaře 2013, onen citovaný výrok se netýkal handicapovaných, ale talentovaných dětí, které odcházejí na víceletá gymnázia a pak dětí z praktických škol. Na handicapované se ve skutečnosti ptala jiná otázka průzkumu a tam naopak 51% veřejnosti a 55% odborníků vyjádřilo podporu myšlence, že handicapovaní do běžných škol patří. Lze si to ověřit na stránkách kampaně.

A pokud jde o tu skandálnost a hlas lidu, lze nabídnout drsnou paralelu. Pokud by pan prezident například prohlásil, že podporuje trest smrti a odvolal se na to, že velká část veřejnosti (obvykle se uvádí 70% ) by byla pro jeho znovuzavedení, šlo by v evropském kontextu o skandální výrok bez ohledu na jeho veřejnou podporu. Podpora segregace ve školství je srovnatelně  nehorázné prohlášení. Pochopitelně, pokud bychom nevěděli, jak jsem právě vysvětlil, že záměr prezidentského tandemu byl ve skutečnosti zcela pozitivní. Přitáhnout veřejnou pozornost  ke skoro dva roky staré kampani na odborná vzdělávací témata. To vyžaduje mimořádné nasazení i prostředky. Chápeme. I za to díky.

Komu to slouží

Kuloáry  teď běží příznačně česká paranoidní debata. Komu prezidentův výrok vlastně měl posloužit? Objednal si ho někdo? Opravdu mu vadí ve školách děti na vozíku?  Odmítá autisty? Prý ne, včera to pan Ovčáček popřel. Nebo prezident jen krypticky mluvil o Romech a obhajoval praktické školy? Jde o součást dohadů okolo novely školského zákona a paragrafu 16, který opět hrozí odesláním dětí bez mentálního postižení do praktických škol? Proč to řekl právě takto nejasně? A s jakým záměrem?

Když si poslechnete kompletní záznam prezidentova výroku (šlo údajně o odpověď na otázku z publika), slyšíte sebestředného muže, kterého možná opravdu někdo požádal o podporu praktických škol, leč on ji pojal po svém, přidal pražskou kavárnu, spletl páté přes deváté a vytvořil hloupé enigmatické souvětí, které opravdu může sloužit jen jako pošťouchnutí k debatě mezi těmi, kteří o tom na rozdíl od prezidenta něco vědí. Za to vlastně díky, tentokrát doopravdy, bez ironie a sarkasmu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články