LOLO třída otevírá diskuse s odborníky o vzdělávání a výchově, v úterý s Eliškou Kodyšovou o dvouletých dětech v MŠ

Co přinesl týden 4.6. – 10.6.

Témata týdne: České učebnice odrážejí izolovanost české společnosti. Kirsten McMullen, skotská výzkumnice a učitelka, zpracovala svou disertaci na téma obsahu českých učebnic ve vztahu k jiným kulturám. Rozhovor s ní přinášejí Britské listyDopady povinného předškolního vzdělávání. Nová tematická zpráva ČŠISoumrak české prosperity v éře 4.0. Pavel Kysilka na pozvání EDUin v Pražském kreativním centru na téma měnící se ekonomiky a konsekvencí, které to pro ČR přinese. Audit vzdělávacího systému v Řízení školy. Shrnutí důležitých bodů auditu s důrazem na to, co se děje a co se bude dít v dalších měsících.

Výrok týdne: ”Člověk se jim přirozeným způsobem učí v rodině, když se stará o mladšího sourozence, a jsou to zkušenosti, na nichž lze později rozvíjet teorii. Proto si myslím, že jsou zvýhodněni všichni uchazeči, kteří pracovali jako vedoucí družin ve skautingu nebo v jiných organizacích, protože tuto cennou zkušenost prostě už mají.” Jiří Němec, děkan Pedagogické fakulty MU v Brně, o uchazečích studia učitelství v rozhovoru pro magazín Perpetuum.

Novinky: 

  • LOLO TŘÍDA MÁ ZA SEBOU PRVNÍ DÍL, PŘICHÁZÍ DRUHÝ O DVOULETÝCH DĚTECH V MŠ

Děti člověka někdy naštvou maličkostmi. Každý rodič by si ale měl v takové chvíli uvědomit, jak moc své děti miluje a přenést se přes okamžitý nával hněvu a stres, který to přirozeně vyvolává. Někdy však rodič udělá chybu, je to běžné a stává se to, nedá se tomu úplně zabránit. Je ale důležité, aby si takovou situaci uvědomil a následně se svým dětem omluvil. I malé děti vnímají omluvu a chápou ji velmi dobře. Buduje se tak pevné pouto, kdy děti získávají díky upřímnosti svých rodičů mnohem větší sebejistotu jak ve vztahu k nim, tak v odvaze k tomu udělat chybu a poučit se z ní. Tolik krátce z první LOLO třídy, která proběhla ve spolupráci EDUin, LOLO Zone a Seznam.cz ve čtvrtek 7. 6. Koncentrát z hodinu a půl dlouhého rozhovoru s manželi Klusovými přinesla v pořadu Rodinka televize Seznam Zprávy. Už v úterý 12. 6. navazuje LOLO třída rozhovorem a následnými videochaty s psycholožkou Eliškou Kodyšovou na téma dvouletých dětí v mateřských školách. Rodiče mají možnost probrat s psycholožkou svoje vlastní problémy týkající se jak dětí, tak přechodu z rodičovské dovolené zpět do profese. Registrujte se do LOLO třídy už nyní, kapacita je omezená.

  • ČESKÁ MENTALITA JAKO BRZDA VZDĚLÁVÁNÍ? ZRCADLO IZRAELSKÉHO INOVÁTORA

„S nikým jste nebojovali, neumíte se problémům postavit čelem. Vy Češi rádi pořádáte konference, sledujete tutoriály na youtube, rádi o věcech mluvíte. Je ale třeba začít něco skutečně dělat. Kolik jste v ČR za poslední dobu vybudovali technologických start upů, které by bylo možné následně výhodně prodat? V Izraeli jich každý rok vznikne celá řada. Vy místo toho radši chodíte o víkendu na houby. Neumíte moc anglicky, přitom celý svět okolo – a celý digitální svět – komunikuje v angličtině. Jde mimo vás, co se ve světě děje.“ Volně parafrázujeme část vystoupení Ophera Brayera, izraelského inovátora, během diskuse o budoucnosti vzdělávání v rámci Podnikatelského fóra Ústeckého kraje (5. 6. 2018). Záznam z vystoupení Ophera Brayera začíná v čase 3:30. Opher Brayer přišel do ČR, konkrétně do Ústeckého kraje s projektem Stages, jenž v reportáži popisují Hospodářské noviny. Brayer chce na základě vzdělávací metody, integrující velkou sérii malých logických a motivačních her, vyhledávat talenty, kteří by se mohli v budoucnosti, s podporou Stages, stát inovátory, kteří vytvoří v Ústí nad Labem inovační hub. Do projektu se zapojila například ZŠ Neštěmická, jejíž ředitelka Marie Čápová ve výše uvedeném videozáznamu pozitivně referuje o dosavadních zkušenostech s projektem u nich ve škole. Vystoupení Ophera Brayera silně kontrastovalo s přesvědčením některých jiných vystupujících, že české vzdělávání je „dobré“ a že si to „musíme připomínat“.

  • UČME DÍVKY ODVAZE, NE PERFEKCIONISMU

Reshma Saujani je zakladatelkou projektu Girls Who Code a v rámci TED přednesla vysoce inspirativní talk o tom, proč by bylo dobré dívky vést k odvaze dělat věci jinak, než jim přisuzuje tradiční sociální role. Ukazuje, jak ve výchově dívek vedeme k tomu, aby se chovaly bezpečně a aby v tom byly perfektní, na rozdíl od kluků, které vedeme k tomu, aby byli odvážní. Ve vzdělávání a osobním rozvoji má takový přístup velmi závažné dopady: ve vědě, politice a dalších oblastech, které nutně vyžadují jistou mírou odvahy, potřeby objevovat nové a nepoznané, přijmout určitou míru rizika, převažují muži. To ale není založeno na schopnostech a dispozicích, jak ukazují statistická data porovnávající výsledky dívek a chlapců ve školách. Jak ukázal výzkum zveřejněný v roce 2017, dívky podléhají při nástupu do školy stereotypnímu přesvědčení, že vysoká úroveň inteligence je chlapecká vlastnost, zatímco do té doby nelze vystopovat rozdíly v postojích mezi dívkami a kluky (The Guardian). V ČR běží už několik let projekt Czechitas, který založila Dita Přikrylová a který poskytuje ženám možnost proniknout do IT oblastí, které jsou okupovány převážně muži.

  • JAK PREZENTOVAT UČŇÁK ANEB NEJLEPŠÍ ŠKOLNÍ WEBY ČR JSOU VENKU

Pražský magistrát hostil ve středu 6. 6. konferenci sCOOL web 2018. Součástí konference bylo také vyhlášení nejlepších školních webů ve stejnojmenné soutěži. Novinky.cz si všímají například toho, že v kategorii středních škol uspěla Střední polytechnická škola Brno, která ukazuje, jak atraktivně prezentovat učební obory. Programový ředitel EDUin Mirek Hřebecký v tiskové zprávě o výsledcích upozorňuje na skutečnost, že některé školy začaly spolupracovat s marketingovými odborníky, což se pozitivně projevuje na digitální prezentaci. O soutěž je každý rok vyšší zájem, do letošního ročníku se přihlásilo 126 škol. Výsledky i informace o konferenci, jejímž hlavním tématem byla GDPR, jsou k dispozici na webu soutěže. Prohlédněte si fotogalerii z konference sCOOLweb 2018.

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře:

  • 14. 6., 9.30, Praha, Seminář Reading skills – Čtenářské dovednosti v anglickém jazyce v základním vzdělávání
  • 14. 6., 18.00, Praha – Vyhlášení ceny Global Teacher Prize CR
  • 19. 6., 19.00, Praha, Když děti učí roboti

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na