Mentoring začínajících učitelů

ilustrační foto. by University of Central Arkansas (flickr.com) (CC BY-NC-ND 2.0)

V rozhovoru s Karolínou Duschinskou (PedF) představujeme projekt, který školí a podporuje začínající učitele. Vybraní mentoři nejprve procházejí tréninkem, a pak se stávají oporou mladším kolegům. Cílem projektu je nastartování spolupráce mentora a mentee. Podobně probíhá práce studentů a odborníků z firem na ČVUT a společná práce učitelů se osvědčuje i v tandemové výuce. Více o mentoringu obecně říká Saša Dobrovolná z České asociace mentoringu ve vzdělávání. S vzájemnou podporou mezi pedagogy počítá i nový kariérní řád, který má podle ministra Chládka vstoupit v platnost v průběhu roku 2015.

„Projekt se zaměřuje na rozvoj mladých učitelů základních škol. Tyto potenciální nositele dlouhodobé změny úrovně vzdělávání propojujeme s kvalitními zkušenými učiteli, kteří přejímají v projektu roli mentora,“ říká koordinátorka Vladimíra Bendová.

Za metodické podpory seminářem Respektovat a být respektován vedeným PhDr. Janou Nováčkovou, bylo proškoleno 14 učitelů, kteří v průběhu roku budou v roli mentorů a mentee spolupracovat s cílem zvýšit efektivitu výuky na šesti základních školách.

Zeptali jsme se na projekt Karolíny Duschinské, odborné garantky v projektu za Pedagogickou fakultu UK.

Duschin_portret5
Karolína Duschinská

Jak probíhal výběr mentorů?

Výběru mentorů jsme věnovali velkou pozornost, vybírali jsme vždy dvojici mentora a začínajícího učitele z jedné školy. Přednost měli v pilotním ročníku začínající učitelé přírodovědných předmětů, zároveň jsme vycházeli z předpokladu, že cíle a průběh mentoringu souvisí s pedagogickým a profesním rozvojem školy. Součástí přihlášky proto byl i motivační dopis ředitele příslušné školy, kde byly navrženy možnosti využití mentoringu i po skončení projektu.

V rámci projektu vznikne i metodika. Jak se bude tvořit – budou to spíš zkušenosti mentorů a mentees nebo akademické poznatky k tématu?

Výstupem projektu bude ověřená metodika zavádění mentoringu ve škole. Bude psána srozumitelným jazykem s příklady dobré praxe, zároveň bude založena na poznatcích pedagogického výzkumu a vybraných zahraničních zkušenostech.

Už proběhla první schůzka s mentory – jaké jsou zajímavé výstupy z ní?

Dosavadní setkání s mentory zatím potvrzují naše vstupní předpoklady. V průběhu blokového letního kurzu mentoři získali tzv. „startovací“ dovednosti pro vedení mentorských rozhovorů. Supervizní setkání, která jsou naplánována celkem pětkrát v tomto školním roce, pak zajišťují průběžné vzdělávání mentorů, jejich podporu a vzájemné sdílení zkušeností. Zároveň realizujeme i pravidelná setkávání začínajících učitelů. Můžeme tak reagovat na aktuální vzdělávací potřeby všech zúčastněných a v prostředí odborné komunity nabízet prostor pro konzultace a diskuse.

 

———————————-

Projekt realizuje platforma Business Leaders Forum. Součástí je crowdfunding jménem Hodina hrdinů. Přispěním podpoříte rozvoj projektu a získáte jedno z triček s motivem hrdinů – českých učitelů.

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Mentoring začínajících učitelů"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

Ameriku objevil Kolumbus. Nebo Vikingové. Nebo Číňani. A tak je to i s mentoringem začínajících učitelů. Bývali uvádějící učitelé (kolegové). Bývali okresní metodici (zkušení praktici). Určitě nefungovalo vždy vše. Ale budou fungovat mentoři z letních urychlovacích kurzů? Zatím jsem potkal mentory dva: jeden už dávno neučí, druhý neučil nikdy. Ale oba byli certifikovaní.

Ondřej Šteffl
1 year 7 months ago

Rád bych pan Sotoláři, abyste se opravdu zamyslel, zda povinná certifikace učitelů, jak jí nyní vyžaduje zákon, také nemá nějaké slabiny, a zda nějak zlepší kvalitu výuky.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
1 year 7 months ago

Víte, pane Šteffle, já povinné VŠ vzdělání nechápu jako prostou certifikaci. VŠ rozhodně nabízí více než výstupní certifikát. Akademické prostředí je prostorem hledání, zrání, růstu (a může to být alternativně i Akademická kavárna). Prosté znalosti se dají samozřejmě doplnit i jinde a jinak. Ale tady jde o (jazykem RVP) kompetence, které autodidakt nedožene, praxe nenahradí. Alespoň tak tomu bývalo za nás. A v tomto smyslu VŠ určitě kvalitu výuky zlepšuje. I když nezaručuje.

Ondřej Neumajer
1 year 7 months ago

…ověřená metodika zavádění mentoringu
Těším se, že skutečně bude otevřená, kompletně zveřejněná v elektronické podobě a sdílena tak, aby se k ní dostalo co nejvíce lidí.

Alena Kulhavá, bud
1 year 7 months ago

Těším se na sdílenou metodiku a těším se i na živé setkávání. Ne příliš často, ale funkčně. Určitá spolupráce se dá navázat s ped.psych. S přáteli organizujeme setkání učitelů ZŠ, SŠ, VŠ, ale také lidí pracujících v některých zajímavých zemích světa. Bude nás cca 20. Zkušení i mladší. Pokud by zkušení učitelé vnímali jako své poslání učinit totéž, ráda na několik setkání přijdu. Například s paní Kadlecovou se vidět osobně by mě těšilo…

wpDiscuz