Michal Malátný: Co umím je skvělý nápad

8. 9. 2014
EDUin
Bez-nazvu-13

Rozhovor Boba Kartouse s Michalem Malátným z kapely Chinaski o tom, jak užitečná může být pro otce pětileté dcery aplikace Co umím. Michal Malátný je jedním z ambasadorů projektu. Záznam rozhovoru si můžete poslechnout ZDE, tiskovou zprávu o aplikaci Co umím najdete TADY, web aplikace ZDE.

Michal Malátný má pětiletou dceru a další přírůstek do rodiny čekají na Vánoce. Jak sám říká, někdy má pocit, že mu život dcery tak trochu protéká mezi prsty. Vzpomíná na to, když sám objevil krabice s výkresy, které archivovala jeho matka, a měl možnost vzpomenout si na okamžiky, které se k nim vázaly. Příležitost, kterou nabízí aplikace Co umím, považuje za skvělý nápad a chce ji sám používat.

zdroj: Petr Novák, Wikipedie, CC

Michal Malátný, zdroj: Petr Novák, Wikipedie, CC

Michale, máš dceru. Máš jedno dítě?

Mám pětiletou dceru a druhé dítě čekáme na Vánoce..

Ale, ale… to je premiérová informace? Už to někam prosáklo?

Myslím, že ne..

Skvělé! EDUin bude první, kdo tuto informaci sdělí světu..

Vědí to kluci v kapele a jinak asi nikdo.. Mám holčičku a druhý bude taky holčička, už to víme.

Každopádně gratuluju. Máš dceru, pět let, příští rok už půjde do školy?

Ano, půjde do školy, protože je na tom docela dobře a ve školce by se už nudila. Umí číslíčka, písmenka, je šikovná, tak si říkáme, že v té školce už to nemá cenu.

Co dělá ve školce? Víte, co dělá ve školce?

To se vždycky ptám, když pro ni dojdu, a ona mi vždycky říká „už se nepamatuju“. Přesně na to si vzpomínám, když se mě matka ptala, odpovídal jsem stejně.. Ale že to začnu už ve školce… Mají tam krásnou zahradu, hrajou si, zpívaj, mají velkou interaktivní tabuli.. Myslím, že se nenuděj.

A co dělá mimo školku? Jaký je její den?

Mimo školku chodí jednou týdně na balet, s malými holčičkami tancujou a dvakrát za rok mají vystoupení, před koncem školního roku a na Vánoce. Minule jsem s nima dokonce hrál pana krále v Šípkové růžence…

A tančil jsi?

Nenene, jenom jsem tam seděl na trůnu a pak jsem 100 let spal…

Krásná role…

Potom chodí na angličtinu, což mi přijde v současným světě strašně důležitý, něco, co já jsem v životě prošvih a přijde mi, že to je strašném průser.

Krom toho třeba ještě něco jinýho, ve volným čase?

Naši dcerku vůbec nezajímají panenky, ale zajímají ji výhradně dinosauři, takže prehistorie, potom je hrozně šikovná s mičudou..

Rukama, nohama..

…rukama, nohama. Neumí ještě jezdit na kole, ale to napravíme. Potom ještě krásně kreslí, a musím říct, že i hezky zpívá. Někdy donese ze školky písničku, zazpívá mi ji a slyším, že intonuje, má cit pro rytmus..

A zpíváte spolu doma?

To nechce. Když si sednu doma k piánu a začnu hrát a zpívat, tak se jí to nelíbí..

A počítač, tablet?

Můj notebook teď v podstatě používá víc než já a hraje tam takový ty Angry Birds, teď zrovna hraje na mým telefonu Angry Birds, takže v tomhle jede dost…

Když to tedy zrekapitulujeme, tak tančí, zpívá, kreslí, sportuje, dělá něco na počítači. Máte možnost sledovat, jak se ve všech těchto oblastech rozvíjí? Máte nějaký systém, jak byste to sledovali?

Veškerý výkresy archivuju, zeptám se, co to nakreslila a dozadu napíšu třeba „jednooká příšera“, napíšu datum a dávám to krabice. Dělala to i moje máma, a když jsem se stěhoval před lety od rodičů, říkala mi „máš tady ty krabice s výkresama“. Říkal jsem si „proboha, jaký výkresy“, pak mi to ale udělalo hroznou radost. U některejch výkresů jsem si i vzpomněl..

Jinak má Kačenka nad pracovní stolem, protože musí mít svůj pracovní stůl, má takovou nástěnku, kde ty nejhezčí obrázky připíchne, nebo třeba dárky, obrázky od kamarádů, nebo když se jí něco líbí, zkrátka má takovou nástěnku, kde tyhle věci shromažďuje. Proto mí právě nápad s Co umím přijde skvělej. Tu nástěnku pak můžeš poslat dědečkovi, babičce, kamarádům ze školky… jednoduchej a krásnej nápad.

Za chvíli jde do školy. Tam jsou děti známkovány za to, co se naučí v matematice, češtině, ale tyto věci nikdo nesleduje. Ať už rozvoj v pohybové, umělecké, jakékoliv jiné zájmové oblasti. Může Co  umím rodičům pomoci i v téhle oblasti?

To mi přijde hodně důležitý. Člověk v tom okamžiku má pocit, že na to přece nemůže zapomenout, jenže za rok je to pryč a už se to nikdy nevrátí. Takže mít to někde zaznamenaný a shromážděný na jednom místě mi přijde perfektní.

A myslíš že i ve škole by to mohli použít? Třeba pro dítě, který bude průměrný, co se týká známek, ale bude umět skvěle tančit. I pro tu školu to může být přece zajímavý způsob, jak ho podpořit?

Přesně tak.

A otázka na tělo, budeš používat aplikaci Co umím?

Když se tady tvářím jako ambasador, nemůžu ji nepoužívat. Já se na to těším, hned jak přijdem domů, tak to tam naloudujem. Má čtyři bratrance, širokou rodinu, tak všem pošleme, co se naučila a co umí.  Oni se chytěj.

A co třeba v kapele?

V kapele máme hromadu dětí, nejsme sami, kdo čekají další, třeba náš trumpetista taky, tak tam se to určitě taky ujme.

Tak jo, děkujeme. Mimochodem, nahráváte teď nové album, tak ať se to podaří a ať se dobře prodává.

Taky díky.

 —

Miroslav Hřebecký, koordinátor projektu Co umím: „I když to tak možná nevypadá, školní známky o budoucnosti většinou nerozhodují. Klasifikace se soustředí na pouhý zlomek toho, co je ze vzdělání doopravdy důležité. Nejobtížněji jsou hodnotitelné právě dovednosti, které o úspěchu v dospělém životě rozhodují nejvíce. To vše se snaží kompenzovat volně přístupná aplikace Co umím, která pracuje s pozitivní motivací. Věříme, že podpořit děti v tom, co opravdu umí, může způsobit doslova zázraky.

Aplikace umožňuje zdarma vytvářet sbírku úspěchů dětí ve školním věku. Nepodceňujme všechny ty drobné skutky, které dítě prožije ve škole i mimo ni, pro něj jsou důležité. Dítě si často váží věcí, o nichž netušíme, a probudit v něm zdravé sebevědomí jejich prostřednictvím je nejlepší vklad do dospělosti. Pojďte se o tom s dítětem bavit, dodávejte důkazy úspěchů do aplikace s dítětem společně.“

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články