Na co jste se zeptali příštích ministrů školství

18. 9. 2013
EDUin
kulaty-stul

Již zítra se koná Kulatý stůl SKAV a EDUin s účastí zástupců politických stran a hnutí, kteří kandidují v podzimních volbách. Pod článkem oznamujícím debatu mohli čtenáři přidávat otázky, které by podle jejich mínění měly v debatě zaznít. Podívejte se, co čtenáře stránek EDUin.cz zajímá a doplňte případně svou otázku do komentáře. Na Kulatý stůl jste srdečně zváni. Záznam debaty posléze vyvěsíme na stránky a nahrajeme na náš youtube kanál.

 

Položené dotazy:

  • Co jsou 3 nejdůležitější konkrétní kroky ke zlepšení Českého školství, které začnete po volbách realizovat?
     
  • Je Vaším cílem ve vzdělávání “SMĚR FINSKO” a pokud ano, jak toho hodláte dosáhnout?
     
  • Kolik procent HDP by se mělo ročně investovat do školství ze státního rozpočtu?
     
  • Na co by měly jít prioritně peníze z evropských fondů v oblasti vzdělávání?
     
  • Podporujete vznik pedagogické komory (obdoba lékařské komory zřizované speciálním zákonem)?
     
  • Jak budete řešit nedostatek míst ve školkách a do budoucna i na prvním stupni ZŠ?
  • Jaký by měl být maximální počet dětí ve třídě?
     
  • Kdy bude mít každá škola školního psychologa a speciálního pedagoga a každý učitel asistenta?
     
  • Hodláte se zabývat snížením administrativní zátěže škol? Budete usilovat, aby vedení školy mělo více času na práci s učiteli, učitelé na své žáky?
     
  • Jak to do budoucna vidíte s pravidelnými konkurzy na ředitele základních a středních škol?
     
  • Jak zajistíte, aby státní maturity měly odpovídající kvalitu jak pro gymnázia, tak pro odborné školy i učiliště – stávající jednotná forma je nepochybně demotivující pro gymnázia, které navíc nedělají praktické zkoušky, takže mají i počtem známek maturitu nejjednodušší.
     
  • Jak zajistíte, aby didaktické testy z češtiny a matematiky měly ověřovací funkcí dovedností a nebyly v tak velké míře zneužívány opisováním (forma uzavřených otázek či otevřených otázek s pouhou odpovědi do jednotného formuláře je de facto návodem k opisování).
     
  • Jak zajistíte, aby drahým způsobem provozované státní maturity byl měřítkem pro vysoké školy a pro zaměstnavatele a nebyly jen draze občany zaplaceným papírem, který nikdo nebere (a nedivím se jim) do úvahy.
     
  • Zasadíte se o zrušení kapitačního financování středního školství, které tragicky devastuje jeho úroveň, neboť vede mj. k tomu, že:
    a) na střední školu dnes přijmou kohokoli, kdo jde kolem její vrátnice a umí se podepsat;
    b) mnozí zřizovatelé i ředitelé středních škol nutí učitele, aby nechali doslova “dolézt” k maturitě a tu následně zadarmo složit i takové středoškoláky, kteří zcela zjevně postrádají nejzákladnější akademické či morálně-volní předpoklady k tomu, aby střední školu korektně vystudovali a ukončili řádně složenou maturitou?
     
  • Dokážete v návaznosti na bod 1 prosadit to, co je již zcela běžné ve světě, tedy aby se státní maturita hodnotila kompletně v centru, čili mimo školy, a to nejen co se týče testů, ale i slohových prací? Souhlasíte s tím, že objektivita ústní maturitní zkoušky by se měla zajistit tím, že se průběh celé zkoušky bude nahrávat na audiomédium a v případě jakýchkoli pochybností o klasifikaci bude předložena nezávislým odborníkům k posouzení?
     
  • Nové standardy pro ZŠ od 2013 jste viděli? Konkretizované výstupy pro MŠ od 2012 znáte? Je to opět jak socialistické nalinkované učivo bez hlubšího smyslu, bez prostoru pro invenci učitele, kam až půjdeme v likvidaci moderního konceptu RVP, učení v souvislostech, kompetencí pro život? Otevřou se školy rodičům bez jakýchkoli omezení? Budou školy dávat dětem práva se rozhodovat o všem, co se jich týká?

 

Děkujeme všem diskutujícím za položené otázky.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články