Nerovné šance ve vzdělávání jsou problém

14. 7. 2015
EDUin
Screenshot_1

Přinášíme záznam přednášky sociologa Adama Gamorana z University of Wisconsin o společenských dopadech nerovných šancí ve vzdělávání, která proběhla v květnu v Praze. Pozvánku na přednášku najdete ZDE.

Na konci května ÚVRV ve spolupráci s ambasádou USA a Fulbrightovou komisí uspořádal odbornou přednášku dr. Adama Gamorana „Nerovné šance jsou problém. Jaké jsou možnosti řešení?“. Dr. Adam Gamoran je prezidentem Nadace Williama T. Granta (http://wtgrantfoundation.org/whoweare), dlouho působil jako profesor sociologie na University of Wisconsin v Madisonu a také je presidentem Obamou jmenovaným členem Národní rady pro vzdělávání USA (http://ies.ed.gov/director/board/members.asp).

Videozáznam (v angličtině) je k dispozici na webových stránkách Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání (ÚVRV): http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/adam-gamoran-inequality/.

Adam Gamoran je prezidentem Nadace Williama T. Granta. Předtím dlouho působil jako profesor sociologie a vzdělávací politiky na University of Wisconsin-Madison. V průběhu své profesní kariéry trvající tři dekády Gamoran vedl široké spektrum studií zaměřených na nerovnosti ve vzdělávání a reformu školství. Mezi jeho hlavní díla patří řada studií zaměřených na diferenciaci vzdělávacích drah, její mechanismy a dopady rané selekce pro výsledky vzdělávání různě nadaných žáků. V dalších studiích Adam Gamoran ověřoval efektivitu různých intervenčních programů, které si kladly za cíl bojovat se vzdělanostními nerovnostmi a zvyšovat znalosti a dovednosti žáků. Tyto výzkumy byly založeny na znáhodněných experimentech na velkých souborech respondentů. Výzkumy, které realizoval, byly financovány řadou vládních i nevládních organizací (např. National Science Foundation, ministerstvem školství USA, Spencerovou nadací). Působil jako stipendista Fulbrightovy komise ve Spojeném království. Byl spolueditorem knihy Metodologické pokroky v mezinárodních výzkumech výsledků vzdělávání (2002). Je voleným členem Národní akademie vzdělávání a Americké akademie umění a věd. Byl dvakrát jmenován prezidentem Obamou jako člen Národní rady pro vzdělávání USA. Jako prezident Nadace Williama T. Granta považuje Gamoran za prioritu podporu takového výzkumu, který prohloubí naše porozumění programům, politickým opatřením a postupům, které snižují nerovnosti ve výsledcích vzdělávání mladých lidí, a pomůže pochopit a zlepšit využití závěrů výzkumů v rozhodnutích, které ovlivní život mladé generace.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články