Novinky.cz: Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, tvrdí experti

(c) Jiří Coubal

Publikujeme shrnutí závěrů konference Perpetuum 2017, kde se diskutovalo o tom, jak změnit vzdělávací systém ČR tak, aby byl schopný reagovat na proměny společnosti v 21. století. Text vyšel 22. 11. na zpravodajském webu Novinky.cz.

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, očekávající od škol klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci na úterní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tematika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. Školství se podle nich musí reformovat, aby dokázalo mladé lidi připravit na svět plný změn.

Podle ředitele společnosti Scio Ondřeje Šteffla rodiče často očekávají, že výuka bude taková, jakou si ji sami pamatují. Nekladou důraz na to, co se dítě ve škole naučilo, ale spíše se zajímají o jeho známky.

„Takových rodičů je většina, a dokud se to nezmění, tak školství nemá důvod se měnit, protože vyhovuje poptávce rodičů,” poznamenal Šteffl.

Podle něj by ministerstvo školství mělo investovat více do osvěty, aby rodiče začali problematiku školství lépe chápat. „Ideální by bylo, že by rodiče začali víc přemýšlet o tom, že vzdělání připravuje jejich děti na budoucí život. Že vzdělání není jen titul nebo maturitní vysvědčení, ale že to má smysl, který se odrazí v jejich budoucím životě,” řekl.

Je správné mít jednotný školský systém?

Většina lidí i politiků si podle Šteffla myslí, že je správné mít jednotný školský systém s jedním rámcovým vzdělávacím programem, všechny děti se tak mají učit totéž. To ale dle jeho slov nemůže vyhovovat všem. Školský systém by proto měl být pestrý a různorodý, myslí si.

Uvítal by vznik organizace zastupující rodiče školáků, která by mohla jednat i s ministerstvem školství. Šéf kabinetu končícího ministra Stanislava Štecha Miroslav Jašurek připomněl, že existuje Fórum rodičů, připustil ale, že není moc aktivní.

Neznáme osudy neúspěšných maturantů

Podle Boba Kartouse ze vzdělávací společnosti EDUin by se lidé měli více zajímat o vzdělávání i proto, že politici ignorují fakta o potížích současného systému.

Předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová poukázala například na to, že ministerstvo nesleduje další osudy středoškoláků, kteří neuspěli u státní maturity. Letos na jaře byla přitom celková neúspěšnost maturantů 16,5 procenta.

Kartous upozornil, že rodiče mají stále představu, že si děti musejí vybrat, čím se chtějí stát. To je ale prý špatně. „Je třeba prosazování větší míry všeobecných gramotností a hlavně prosazování toho, že je nutné ve vzdělávacím systému rozvíjet talent, nadání a zájmy nastupujících generací, protože končí doba, kdy máme jedno zaměstnání na 40 let,” řekl.

Odborníci se shodli, že ve školství v současnosti chybějí peníze. Podle studie OECD z posledních dostupných dat z roku 2013 plynuly v Česku do vzdělávání přibližně čtyři procenta HDP. Průměr OECD byl 5,2 procenta HDP. S tím souvisí i nedostatek kvalitních učitelů a potřeba zvýšení jejich platů.

Podle expertů postrádá české školství také vizi pro 21. století. Ředitel Gymnázia Jana Keplera a senátor Jiří Růžička (TOP 09) je přesvědčen, že by na vzdělávání měli mít větší vliv odborníci v praxi. Doporučil by systém decentralizovat. Školy by podle něj měly mít samy odpovědnost za kvalitu vzdělávání. K tomu je potřeba posílit důvěru mezi dětmi, jejich rodiči, učiteli a řediteli škol.

6
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JanKorneliaEnnio Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Ennio Kocourek

„Shodli se na tom školští odborníci“ — Shodli se pouze SAMOZVANÍ školští odborníci. Existují učitelé o nic méně „odborní“, kteří se na ničem takovém neshodli. //// „… školství nemá důvod se měnit, protože vyhovuje poptávce rodičů,” poznamenal Šteffl. — Ondřej má pravdu. Ministerští „odborníci“ ale samozřejmě budou dělat pravý opak toho, co si přejí rodiče, a všechno „zreformují“. //// „Uvítal by vznik organizace zastupující rodiče školáků, která by mohla jednat i s ministerstvem školství. “ — Takové organizace již existují, nazývají se „politické strany“, a lze doufat, že z Ministerstva všechny „reformátory“ a „pokrokáře“ vyhází. Na nic jiného by ministerští… Více »

Kornelia Gottmannova

Myslím, že problém je v tom jak říkáte, neshodli. Oba názorové tábory mají své argumenty a dost arogantně odmítají pohled druhé strany. Potřeby rodičů se čím dál více stupňují a rozcházejí a přitom rodiče často nejsou ochotni se problematice více věnovat a především reálně víc trávit čas s dětmi. Souhlasím, že rodiče lze vnímat jako voliče a vidět vše i politickou optikou. A přece si nemyslím, že by jediná možnost rodiče měla být jen jít volbám, když chce začít rovnocenně komunikovat se školou. Existují školské rady, které fungují. Nemyslím, že je potřeba vyházet všechny reformátory a pokrokáře a dokonce ani… Více »

Ennio Kocourek

Znají dějiny nějaký případ, kdy se ministerští úředníci začali k občanům chovat slušně a rozumně z jiných důvodů nežli existenčních? Já tedy žádný takový případ neznám. ////
BTW, směšujete mimoběžné problémy. Leda že byste chtěla tvrdit, že učitelé respektující poptávku rodičů zanedbávají přípravu žáků na život. ////

Kornelia Gottmannova

Dějiny tak do detailu neznám. Nevím, jestli jsou o chování ministerských úředníků relevantní zdroje v tomto kontextu :-). Zato znám několik ministerských úředníků osobně. Jsou to lidé. Někteří se chovají slušně, jiní ne. Některým dokonce opravdu záleží na lidech. Co se týče mimoběžnosti problémů – ta končí, jakmile se začne týkat konkrétního učitele a dítěte. A máte pravdu, nechci tvrdit, že učitelé respektující poptávku rodičů zanedbávají přípravu žáků na život. Přehlédl jste v mém komentáři významné slůvko „pouze“. Myslím, že ve vztahu škola – rodič jde o víc, než jen o vztah klient – dodavatel uspokojující potřeby. Tím nechci tuto… Více »

Jan Sykora

Hrubě nesouhlasím s vyzněním, že za nekvalitu současného vzdělávacího systému jsou spoluzodpovědni rodiče. Rodiče mohou být jací chtějí a odborníci ve vzdělávání jsou zodpovědni za vývoj vzdělávacího systému.
Rodiče mohou být nápomocni, mohou být rigidní, mohou být a zároveň jsou různí. Na odbornících ve vzdělávání je dokázat vysvětlit rodičům proč se změny ve školství dějí a v čem je to přínosné pro každé dítě – v tom má svoji roli každý učitel, ředite a finálně i MŠMT.

Ennio Kocourek

Snadné vysvětlování! Proč se změny ve školství dějí? Protože Ministerstvo je zamořeno sluníčkářema. V čem je to přínosné pro každé dítě? V ničem! Pro každé dítě to přínosné rozhodně NENÍ. Možná kdesi existuje jakési dítě, pro které to není jasný propadák, to nevím. Ale pro většinu dětí, hlavně pro ty normální, přináší ty sluníčkářské změny větší či menší ztráty – narušení vyučování, narušení školního prostředí. //// Těším se, až tohle bude rodičům vysvětlovat „finálně i MŠMT“. //// Ohledně spoluzodpovědnosti rodičů za nekvalitu současného vzdělávacího systému – mírný nesouhlas. Rodiče (stejně jako kdokoli jiný, třeba odborníci) spoluzodpovídají do výše svých rozhodovacích… Více »