Odpovídají maturitní didaktické testy katalogům požadavků? CERMAT se diskusi nebrání

Cermat reagoval na tiskovou zprávu EDUin, která upozorňovala na možný nesoulad didaktických testů s maturitními katalogy. Jeho reakci v plném znění najdete ZDE. Jde o poměrně obsáhlý text, kde ředitel CERMATu Jiří Zíka komentuje výtky týkající se testu z Českého jazyka a literatury a Matematiky. K testu z Matematiky připravujeme dvojici článků, zde stručně komentujeme debatu o testu z češtiny.

Kopírujeme příslušnou pasáž z materiálu CERMATu:

Jaké je tedy stanovisko CERMATu k námitkám společnosti EDUin? Začínáme didaktickým testem z českého jazyka:

Pro objasnění kontextu uvedeme citace z tiskové zprávy:

Čeština: Test obsahuje úlohy založené na porovnávání dvou textů, k jejich vyhodnocení potřebujete využít i poznatky z jiných oborů. Na tom jsou založeny úlohy 10 a 11. To odpovídá katalogu. Problém je, pokud tyto poznatky pocházejí z oborů, které se na některých školách nevyučují, jako například dějepis na odborných školách. Validační komise by měla rozhodnout, zda je to oprávněný postup.

Proč to vadí: … Pokud student navštěvoval školu, kde například nebyl vyučován dějepis, a v testu se vyskytuje více úloh, k jejichž vyřešení je třeba znát historii (např. úloha č. 10 a 11), je opět poškozen. Na pováženou je to právě u studentů odborných škol, kteří se často pohybují na hranici maturitní úspěšnosti. Proto je důležité, aby CERMAT skladbu testů dodržel.

Komentář CERMATu: Obě zmiňované úlohy byly do didaktického testu z českého jazyka a literatury zařazeny na základě Katalogu požadavků pro český jazyk a literaturu – základní úroveň obtížnosti, jsou s ním zcela v souladu, tento závěr potvrdilo také jednání validační komise, která se zabývala ex-post zhodnocením validity didaktického testu z českého jazyka a literatury.

Komentář EDUinu: Jak je patrné už z citované tiskové zprávy, soulad s katalogem je tam výslovně uveden. Výtka tedy nesměřuje k tomu, zda úlohy 10 a 11 odpovídají požadavkům katalogu. To zcela jistě odpovídají. Jedná se o položku 1.9.1 – dovede využít při práci s různými druhy textu poznatků z jiných disciplín podstatných pro porozumění danému textu. Vznesli jsme jen otázku, zda ve chvíli, kdy spektrum škol zahrnuje jak gymnázia, tak maturitních učňovské obory, je vhodné jako informaci nutnou k řešení úlohy použít znalost z předmětu, který se na části škol nevyučuje. Tomu bylo snadné se vyhnout a zkonstruovat úlohu tak, aby nediskriminovala některé studenty. Míníme tuto výtku jako upozornění pro autory úloh příští testů státní maturity a zajímalo by nás stanovisko validační komise k tomuto problému.

Přidat komentář

2 komentářů k "Odpovídají maturitní didaktické testy katalogům požadavků? CERMAT se diskusi nebrání"

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
felix.julec
felix.julec

NAŠE ŠKOLSTVÍ STEJNĚ JAKO CELÁ SPOLEČNOST se potácí od zdi ke zdi.Nemusíme jen bádat v „hlubinách studentovy duše“.Stačí si přečíst články v některých novinách, články některých novinářů a uděláte si svůj obrázek o průměrné úrovni vzdělání.
„Hlavy pomazané“ si myslí,že úroveň studentů se zvýší nějakým CERMATEM.Sdělím jim tajemství.NEZVÝŠÍ.Tento spolek který zřídil a parazitoval na systému CERMAT jen okradl stát o miliardy.Výsledek?Stresovaní studenti víc než by bylo zdrávo,ale úroveň vzdělání nezměněná.Pokud chcete něco změnit pak musíte „naprogramovat“učitele správným směrem,aby své vědomosti mohli předávat dál.

ŽÁDNÝ CERMAT NIC NEZMĚNÍ.STRESUJE STUDENTY A NAS.RE RODIČE.

PAvel
PAvel

Osobně mi stejně nejvíc pomohl test, kdo jsem https://www.airjobs.cz/web/candidate/poznej-sam-sebe