Poslanec Jiří Zlatuška interpeluje premiéra a ministra školství kvůli maturitám

22. 5. 2015
EDUin
Bez-nazvu-13

Přinášíme přepis interpelací, které poslanec Jiří Zlatuška (ANO) vznesl vůči premiérovi a ministrovi školství ve věci sporné úlohy č. 22 v testu matematiky, jenž byl součástí letošních státních maturit. Posudek sporné úlohy upozorňující na nejasné zadání naleznete ZDE.

„Řada takových chyb někoho poškodí. Zasáhne do jejich životní dráhy tím, že vzdají své plány na další studium. Jiným způsobí materiální újmu, neboť budou rušit svůj program a dávat finanční prostředky na přípravu opakování zkoušky, kterou by opakovat neměli. Dalším zbytečně zvýší náklady na školy kvůli zbytečným duplicitám studia,“ řekl Jiří Zlatuška v interpelacích na půdě parlamentu v souvislosti s tím, že úloha č. 22, která je postavena na nejasném zadání, byla validační komisí státních maturit uznána jako bezproblémová. Zlatuška dále poukazuje na fakt, že se CERMAT soustavně vyhýbá zdůvodňování svých postupů.

Přepis interpelací:

Vážený pane premiére,

dosažitelnost vzdělání je předpokladem konkurenceschopnosti a hodnotou pro společnost, získávaná kvalifikace ovlivňuje i osobní uplatnění. Zákony předepisují maturitu pro řadu činností a dopady filtrování přístupu k ní mají společenské i osobní důsledky překračující resort školství v úzkém smyslu.

Státní maturita měla podle mnohých souviset s kvalitou a standardy.

Řada mladých občanů, maturantů, si odnáší ze svého prvního závažnějšího setkání se státní mašinérií zvláštní ponaučení z nekorektnosti. Bylo tomu tak v minulosti, letos se to opakuje. Budou se možná muset obrátit na soud, aby se dozvěděli, proč stát trvá na svém řešení úlohy č. 22 testu z matematiky. Mohla nést název „Kužel-nekužel“ a kvůli zmatenému zadání se v maturitním testu vůbec neměla ocitnout. Když už se tam ocitla, měla být následně vyřazena z hodnocení. Pokud na ni měl někdo doplatit, měli by o maturitu přijít nejvýše její autoři či obhajovatelé.

Řada takových chyb někoho poškodí. Zasáhne do jejich životní dráhy tím, že vzdají své plány na další studium. Jiným způsobí materiální újmu, neboť budou rušit svůj program a dávat finanční prostředky na přípravu opakování zkoušky, kterou by opakovat neměli. Dalším zbytečně zvýší náklady na školy kvůli zbytečným duplicitám studia. To vše negativně poznamenává vztah mladých občanů k našemu demokratickému státu.

CERMAT se soustavně vyhýbá zdůvodňování všech svých kroků. O úloze 22 se veřejně diskutovalo, bohužel bez CERMATu. Jediný korektní posudek úlohy visí na stránkách společnosti EDUin, ta ovšem od ministra nesklízí uznání, ale nepochopitelnou veřejnou kritiku. Dovoluji si Vás požádat o Váš postoj k tomu, že informace o otázkách nejsou zveřejňovány, že místo přiznání a nápravy zřejmé chyby v zadání musí studenti volit cestu soudní. Vyjadřuji naději, že křivdu na těchto maturantech budete považovat za problém, jehož neřešení by se nemělo schovávat jen v budovách na Karmelitské.

 

Vážený pane ministře,

v letošní státní maturitě z matematiky se opět objevila nejméně jedna chybná úloha, konkrétně úloha číslo 22, pracovně ji lze nazvat Kužel-nekužel. Zadání je terminologicky zmatené, což je vidět již na užití pojmu „kužel“, kterým může být jedině prostorové těleso, místo „plášť kužele“, kde navíc druhý z nich není obsažen v Katalogu požadavků a tedy z hlediska judikátu, sjednocujícího stanoviska rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu z ledna 2013, případní stěžovatelé uspějí v námitkách, pokud se obrátí na soud.

Chyba v zadání úlohy Kužel-nekužel je zřejmá, rozsáhlý korektní posudek úlohy visí na stránkách společnosti EDUin a je Vám jistě znám.

Pro administrativní systém vzdělávání je zásadně špatným vysvědčením především to, jak se CERMAT soustavně vyhýbá zdůvodňování všech svých kroků. O úloze Kužel-nekužel se veřejně diskutovalo – bohužel bez CERMATu. Školský zákon zatím uvádí, které informace CERMAT zveřejňovat nesmí. Je evidentním problémem, že informace o úlohách by měly naopak spadat do těch, které CERMAT zveřejňovat musí.

Nyní je třeba zabránit zbytečným škodám, které hrozí bezprostředně z dalších prodlení uchazečům o maturitu osobně i společnosti zprostředkovaně. Vyzývám Vás proto, pane ministře, aby MŠMT ČR při posuzování žádostí maturantů o přezkoumání jejich výsledku v maturitním testu z matematiky kvůli úloze č. 22 vzalo na vědomí, že tato úloha je vadná, a vykonalo okamžitou nápravu včetně vydání nových vysvědčení.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články