Šampioni inovací ve vzdělávání: Design for Change

Bez-názvu-1

Výrobce hraček LEGO a organizace Ashoka, mezinárodní lídr v oblasti podpory sociálních inovací, se spojili v projektu Re-imagine Learning Challenge (Představme si vzdělávání jinak), díky němuž vyhledávají a podporují projekty z celého světa, které přinášejí pozoruhodné vzdělávací inovace postavené zejména na principu hry. O projektech natočili krátká videa, jejichž abstrakty v češtině vám přinášíme. Za překlady děkujeme Lucii Černé. Videa najdete ZDE. Jednotlivá videa publikujeme postupně.

První díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Center for Inspired Teaching najdete ZDE.
Druhý díl Šampioni v učení hrou: College Catts Pressoir najdete ZDE.

Tato organizace působí v Indii, kde se snaží změnit přístup k dětem a k jejich vzdělávání. V běžných školách je dětem vlastně bráněno v tom, aby využily vše, čeho jsou schopné. Když se ve svém vývoji dostanou až k běhání a mluvení, dáme je do školy, kde jim začnou říkat „to nesmíš“. Design for Change představuje jednoduchý rámec, který se snaží ustálit v přemýšlení každého dítěte přesný opak – „já můžu“.

Design for Change – A Champion of learning through play from LEGO Foundation on Vimeo.

Postupují pomocí čtyř kroků: cítit, představovat si, dělat, sdílet. O čtyřech krocích jsou schopné mluvit samy děti. „Cítit“ pro ně znamená vytušit určitý problém, se kterým by bylo potřeba něco udělat. V další fázi si představují ideální situaci a řešení daného problému; jak by to, co budou dělat, mělo konkrétně vypadat. Přitom děti vzájemně sdílí své názory, aby mohly dojít k tomu nejlepšímu řešení. Krok „dělat“ pro ně znamená konkrétní akci a jednání, kdy například něco vyrábějí. Nakonec to, co vyrobili, sdílejí s ostatními. Právě sdílení pro ředitelku školy představuje jednu z nejdůležitějších věcí, kterou zde dělají. (Ve videu děti například řešily problém místního pracovníka – školníka, který zařizuje spoustu věcí a musí běhat po celé škole. Na základě diskuse se mu rozhodly vyrobit košili s mnoha kapsami, aby mohl vždycky najít například klíče a dát je tomu, kdo je právě potřebuje, aniž by musel chodit po celé škole. V konečné fázi s ním košili zkoušely a vysvětlovaly mu, proč pro něj košili vyrobily, a k čemu se mu bude hodit).

Děti si tedy samy identifikují problém a samostatně hledají jeho řešení, což je pro jejich rozvoj a kreativitu velice důležité. Během všech čtyř kroků spolu děti vzájemně komunikují a spolupracují. S pomocí tohoto čtyřkrokového schématu zjišťují, že nemusejí jen někoho poslouchat, ale že mohou skutečně ovlivňovat svět. Dát dětem sebedůvěru je pak to nejdůležitější, co jim škola a učení může předat. Právě „já můžu“ jsou podle ředitelky dvě nejmocnější slova.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz