Šampioni inovací ve vzdělávání: PUPA

27. 6. 2015
EDUin
Bez-nazvu-19

Výrobce hraček LEGO a organizace Ashoka, mezinárodní lídr v oblasti podpory sociálních inovací, se spojili v projektu Re-imagine Learning Challenge (Představme si vzdělávání jinak), díky němuž vyhledávají a podporují projekty z celého světa, které přinášejí pozoruhodné vzdělávací inovace postavené zejména na principu hry. O projektech natočili krátká videa, jejichž abstrakty v češtině vám přinášíme. Za překlady děkujeme Lucii Černé. Videa najdete ZDE. Jednotlivá videa publikujeme postupně.

První díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Center for Inspired Teaching najdete ZDE.
Druhý díl Šampioni v učení hrou: College Catts Pressoir najdete ZDE.
Třetí díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Design for Change najdete ZDE.
Čtvrtý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Dream a dream najdete ZDE. 
Pátý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Fabrettos´s Children Fundation 
najdete ZDE.
Šestý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Imagination Foundation najdete ZDE.
Sedmý díl Šampioni inovací ve vzdělávání: Lively Minds najdete ZDE.

PUPA – A Champion of learning through play

PUPA je organizace působící v Brazílii, a to především v chudých oblastech ohrožených sociálním vyloučením. Problémem zde je, že na děti zde není pohlíženo jako na děti a jako na individuality. Dětem chybí přístup k denní péči a ke vzdělávání v raném dětství. To se organizace pokouší změnit, a to prostřednictvím práce s místními matkami a dalšími lidmi, kteří o děti pečují (zpravidla se jedná o ženy). Podporuje dospělé v tom, aby dětem umožnili větší volnost, podporovali jejich rozvoj a umožnili jim, aby byly šťastné.

Samy ženy zapojené do projektu přiznávají, že se na děti dříve dívaly úplně jinak. Velice je to zasáhlo především citově a snaží se teď být k dětem mnohem chápavější a rovněž něžnější. Kromě svých dětí se přes den věnují i dětem ze sousedství a vymýšlí pro ně nejrůznější aktivity a hry. Dělají tak pro další děti to, co jejich rodiče nemohou. Takové aktivity v Brazílii nejsou příliš obvyklé, a to zejména proto, že pečování o děti je zde velice nevděčnou prací, která zpravidla ani není jako práce vnímána.

Ženy se účastní workshopů (školení), kde se učí chápat děti odlišným způsobem a kde si samy zkouší aktivity, které by s dětmi poté mohly provozovat. Na workshopech si tedy především hrají a zjišťují, že hraní si je nejen zábavné, ale rovněž prospěšné, a že je úzce spojeno s učením a s přípravou na budoucí život. Ženy pak více věří nejen sobě, ale i dané činnosti, kterou pak mohou koordinovat pro děti. Ony samy tvrdí, že to, co se díky této organizaci za krátký čas naučily, přetrvá po celý život. Proto jsou aktivity PUPA velice užitečné. Ženy pak s dětmi provozují velké množství aktivit, které stimulují kognitivní rozvoj dětí. Všechny jsou samozřejmě založeny na hře. Jedná se například o tanec na hudbu, hraní se stavebnicí Lego a další. Kromě těchto aktivit je pro brazilské děti ohrožené sociálním vyloučením důležité i to, že jim organizace poskytuje na hraní bezpečné prostředí.

Pro matky to, že dosáhly změny pohledu na děti, představuje většinou cíl, konec. Ovšem pro ty, kdo pečují o více dětí, je to začátek, od kterého se mohou odrazit a aktivity pak více rozvíjet. Organizace v současnosti pracuje na bázi spousty malých poboček, přičemž její pracovníci doufají, že se v brzké době rozrostou. Je předpokládáno, že v roce 2017 díky ní získá přístup ke vzdělání přes 500 tisíc dětí a obdobně zaměstná mnohem více žen s nízkými příjmy. Úspěch organizace tkví zejména v tom, že se jí daří dosáhnout na nízkopříjmovou populaci, která zpravidla nemá přístup ke vzdělávání v raném dětství.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články