SOCIAL INNOVATION RELAY aneb sociální podnikání podle středoškoláků

Bez-názvu-2

Přečtěte si rozhovor s Markétou Javorskou, koordinátorkou soutěže SOCIAL INNOVATION RELAY (SIR) , která chce podporovat zájem o sociální podnikání mezi středoškolskými studenty. Školy se mohou do soutěže přihlašovat přes web www.jaczech.cz. Uzávěrka pro odeslání projektů je 31. prosince 2015. V České republice probíhá SIR poprvé, celosvětově se jedná již o 6. ročník soutěže. Více informací o SIR a přehled finalistů z minulých ročníků najdete ZDE.

Co je vlastně Social Innovation Relay a jak probíhá?

Social Innovation Relay je určen pro studenty středních škol, jejichž úkolem je přijít s nápadem na podnikatelský záměr, který řeší aktuální společenský problém. Studenti pracují ve čtyřčlenných týmech a své nápady odesílají prostřednictvím internetové platformy, která byla pro tento projekt vytvořena. Týmy, jejichž nápady jsou vybrány mezi 20 nejlepších, poté svou ideu rozpracují do podoby podnikatelského záměru a spolupracují přitom s mentorem, jímž je dobrovolník z komerční sféry, který jim poskytuje cennou zpětnou vazbu a zkušenosti z praxe. Deset nejlepších podnikatelských záměrů bude vybráno do národního finále soutěže, které proběhne online. Tyto podnikatelské záměry jsou primárně určeny pro soutěž. Jejich realizace v praxi je možná, ale není již součástí projektu.

A stalo se někdy, že by byl některý projekt realizován?

Přestože cílem projektu je zejména seznámení studentů s fenoménem sociálních podniků, nikoli jejich realizace, víme, že například v Indii byl vítězný projekt realizován a to dokonce svojí autorkou – studentkou střední školy. Tato dívka se svým týmem zvítězila s konceptem výroby a prodeje „revolučního“ stavebního materiálu z rýžových slupek, který nazvali „Green Wood“, zelené dřevo. Studentku k tomu inspirovala její cesta na farmu, kdy viděla, jak zemědělci pálí odpad z rýže, což znečišťovalo okolní prostředí. Green wood je levný stavební materiál, vhodný pro lidi bez domova nebo chudé k vybudování přístřeší.

Proč je podle vás důležité, aby se studenti dozvěděli o sociálním podnikání?

Cílem je motivovat studenty, aby se rozhlédli kolem sebe, začali se zajímat o reálné problémy ve společnosti, především pak o ty ve svém okolí a pokusili se přijít na způsob, jak je řešit. Dozvědět se, že tyto podnikatelské aktivity prospívají společnosti a životnímu prostředí. Že tyto podniky často vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním a zabraňují tak jejich společenskému vyloučení. Zkrátka, pro sociálně prospěšnou firmu je stejně důležité dosahování zisku i společenský dopad jejich podnikání.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz