Vedle překladů chce Khanova škola iniciovat i vznik původních českých výukových videí

16. 10. 2013
EDUin
jicha_n

Publikujeme rozhovor Radky Kvačkové z Lidových novin s Otakarem Jíchou a Markétou Matějíčkovou, zakladateli Khanovy školy. Dozvíte se v něm nejen technické záležitosti kolem překladů a dabování původních videí Khan Academy, ale i o novém projektu Umíš učit? Ukaž to!, kterým chtějí motivovat šikovné lidi k natáčení výukových videí. Rozhovor vyšel pod názvem Chcete něco naučit jiné? Natočte to 8. 10. 2013 v Lidových novinách.

Původně jen překládali lekce Khan Academy, teď se snaží vyprovokovat Čechy, aby vyráběli výuková videa sami. Na jejich webu lze číst tato slova: „Jsme skupina lidí, která chce zlepšit možnosti vzdělávání, a nebojíme se pro to něco udělat. Jako tým nadšenců jsme se shromáždili okolo úspěšného a bezplatného vzdělávacího projektu Khan Academy. Společně jsme začali překládat výukové materiály a brzy si uvědomili, že je potřeba udělat mnohem více. Inspirováni vynikajícím projektem jsme založili neziskovou organizaci Khanova škola, o. s., která si klade za cíl podporovat veškeré inovativní a bezplatné vzdělávání“. Podepsáni Otakar Jícha a Markéta Matějíčková.

Doplňme, že Khan Academy byla založena v roce 2006 jako nezisková organizace Američanem Salmanem Khanem, který původně jen na dálku doučoval svou sestřenici matematiku. Když ho o pomoc žádali další příbuzní a přátelé, rozhodl se, že praktičtější bude umístit videolekce na YouTube. Nečekaná popularita videí ho přiměla, aby v roce 2009 opustil svou práci finančního analytika a zaměřil se na tvorbu krátkých videolekcí naplno. Dnes je jich přes čtyři tisíce nejen o matematice a využívají je lidé po celém světě. Tedy pokud rozumí anglicky.

LN: A v tom je právě problém, že?

Jícha: Jistě. Právě proto jsme se zhruba před rokem rozhodli, že začneme s oficiální podporou Khan Academy překládat videa do češtiny. Myslíme si totiž, že v České republice pořád ještě chybí alternativní metody vzdělávání, které by dokázaly nadchnout mladé lidi pro vědění.

LN: Když říkáte překládat, znamená to titulkovat?

Jícha: Nejen. Také dabovat.

LN: To ale jistě neděláte jen ve dvou.

Jícha: Samozřejmě že ne. Náš organizační tým momentálně tvoří šest lidí. A do titulkování se už zapojilo dalších téměř tři sta lidí. S dobrovolníky se scházíme na tak zvaných překladatelských maratonech. To se prostě sejde v prostorách některé vysoké školy třeba šedesát osmdesát lidí, kteří titulkují celý den, takže na konci dne máme stovku otitulkovaných tří až desetiminutových videí. Přeložená videa shromažďujeme a jsou k dispozici na našem webu https://khanovaskola. cz/.

LN: A jak je to s tím dabováním?

Matějíčková: No, v jednom okamžiku jsme si uvědomili, že pro některé děti třeba ze základní školy může být čtení titulků zbytečně náročné. A tak jsme si řekli, že zkusíme ta videa dabovat. Dělali jsme to s pomocí společnosti Scio, daboval i Saša Rašilov. Povedlo se nám sehnat i další zkušené dobrovolníky s rozsáhlou praxí. Z dvanácti set přeložených videí jich máme nadabovaných 113.

LN: Budete pokračovat?

Jícha: Nedávno jsme se rozhodli, že půjdeme jinou cestou.

Matějíčková: Ono totiž to dabování není ideální. Přece jenom je to už zprostředkovávané, záleží na dabérovi, na tom, jak se povede překlad a hlavně, je to neskutečně časově náročné. Spočítali jsme, že minuta videa nám dá ve skutečnosti padesát minut práce. Jícha: Proto jsme se rozhodli, že vyzveme šikovné lidi, aby tvořili výuková videa sami.

LN: Kdo myslíte, že do toho půjde? Učitelé?

Matějíčková: No, známe ředitele jedné vesnické malotřídky, který dělá výuková videa už asi tři čtvrtě roku sám a nedávno nás požádal o technickou pomoc. V zásadě ale vůbec o učitele jít nemusí. Například v Brně je jeden student, který maturoval před dvěma lety, a protože byl chytrý, doučoval spolužáky matematiku. Posléze zpracoval pomocí videí maturitní otázky a má s tím značný úspěch (jde o Effa Academy, pozn. red.). A jsou další.

Jícha: V Česku jako by se zabydlelo přesvědčení, že od vzdělávání jsou tu jen školy a ministerstvo školství. To ale nikdy nebyla tak docela pravda a dneska, v době vyspělých technologií, je to pravda ještě méně. My chceme říct veřejnosti, že vzdělávat může každý, kdo chce něco předat a je schopen to udělat srozumitelně. A že se k tomu ideálně hodí videa. Naše výzva zní: Chcete něco předat? Udělejte to.

LN: Chcete veřejnost motivovat ještě jinak než slovy?

Jícha: Ano, chystáme veřejnou výzvu, které jsme dali titulek Umíš učit? Ukaž to! A pro začátek odměníme prvních deset autorů, kteří při veřejném hodnocení budou prezentovat ta nejlepší videa. Podmínkou jsou dvě videa v rozsahu dvou až deseti minut, a to v jakémkoliv oboru.

LN: Co to znamená veřejné hodnocení?

Jícha: To znamená, že jejich kvalitu a přesvědčivost posoudí přímo návštěvníci webu a vyjádří se k nim. Samotné nás zajímá, jestli se jejich hodnocení bude shodovat s hodnocením didaktiků, které budeme chtít slyšet aspoň pro informaci.

LN: Kde se mají autoři videí hlásit?

Matějíčková: Speciálně pro soutěž jsme vytvořili web http://umis-ucit.cz/. Zájemci tam naleznou návody jak postupovat. Budou tam moci svá videa sdílet a vzájemně si je připomínkovat. Každý týden se budeme snažit účastníkům ukázat zajímavá česká a zahraniční videa a další materiály pro inspiraci.

LN: Mluvíte o odměnách. Kdo je bude dotovat?

Jícha: V tomto ohledu nás podporuje Nadace Martina Romana. Kromě ní nám pomáhá i Google Česká republika.

LN: Rozumím dobře, že vy dva děláte Khanovu školu bez odměny?

Jícha: Zatím ano. Děláme to z přesvědčení. Doufáme, že časem získáme více sponzorů. Doteď jsme překládali videa a uvidíme, jak se věci vyvinou dále. Po roce intenzivní práce si myslíme, že už máme co ukázat.

Co je vlastně vaše občanské povolání?

Jícha: Já se věnuji doktorskému studiu na Českém vysokém učení technickém, které jsem ale momentálně přerušil, abych měl víc času právě na Khanovu školu.

Matějíčková: Mne živí činnost v odvětví zabezpečovacích systémů.

Jícha: Snad bychom měli říct, že nejsme jediná iniciativa, která něco podobného startuje. Začíná i projekt, který se jmenuje Vím proč, který dělá ČEZ ve spolupráci s Jobs.cz. Budou od studentů přijímat videa s fyzikálními experimenty. Takže to je něco podobného, my jsme víc na tu teorii, oni víc na tu praxi, ale obojí má stejný účel, přitáhnout žáky k vědění a motivovat je.

LN: Využívají Khanova videa školy?

Jícha: Ve Spojených státech je Khan Academy už nějakou dobu veliký hit. Kromě toho je tam přes padesát pilotních škol, které využívají Khanova výuková videa v rámci takzvané převrácené třídy.

LN: Co je převrácená třída?

Jícha: Se systémem převrácené třídy přišel před časem jeden americký učitel přírodních věd, Jonathan Bergmann. Jde o to, že učitel netráví devadesát procent času výkladem před tabulí. Žák si doma prohlédne výukové video a do školy jde už s otázkami a s tím, že se bude o věci diskutovat, procvičovat. Učitel se pak věnuje těm žákům, kteří to potřebují. Nejde o úplnou novinku. Převrácených tříd je po světě kolem třiceti tisíc. Ne všechny přitom využívají přímo materiály Khan Academy. Někteří učitelé si výukové materiály tvoří sami.

LN: A myslíte, že se něco takového může uchytit i tady?

Matějíčková: Nikoho nenabádáme. Jen chceme nabízet. Někdy může video využít škola v matematice, fyzice, chemii, jindy žák k doučení látky, které třeba úplně nerozumí. Některá videa mohou prostě jenom motivovat pro to, aby se člověk pro něco nadchnul. Je to úžasný nástroj a jak moc a jak často ho budou lidi využívat, jestli každý den nebo jednou za čas na téma, s nímž mají problém, to už je na nich.

LN: Budete tvůrcům videí nápomocni?

Jícha: Samozřejmě. Do poloviny prosince budeme shromažďovat lidi, kteří to chtějí zkusit. Budeme dávat návody a ukázky toho, co ve světě existuje, nejen z Khan Academy, ale i odjinud. Chceme pořádat různé workshopy, budou ale pokračovat také překladatelské maratony. Na listopad plánujeme hned dva, jeden na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a druhý na Fakultě informačních technologií ČVUT. Po Novém roce máme přislíbené maratony na Masarykově univerzitě v Brně a Matematickofyzikální fakultě Univerzity Karlovy.

 

Khan Academy je koncipována tak, jako kdyby učitel seděl vedle vás a vysvětloval vám řešení příkladu na listu papíru. * Knihovna Khan Academy obsahuje přes 4000 videolekcí z nejrůznějších vzdělávacích oblastí, hlavně ale z matematiky. * Tato videa jsou veřejně přístupná na YouTube kanálu. Počet zhlédnutí se počítá ve stamilionech. * Projekt je financován z dotací, dobrovolných příspěvků a s významnou podporou Nadace Billa a Melindy Gatesových a společnosti Google. * Khan Academy je dostupná už také v češtině. Najdete ji na webové stránce www.khanovaskola.cz. Některá videa jsou dabovaná.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články