Zadání didaktického testu ČJ – základní úroveň

31. 5. 2011
EDUin

1. Která z následujících vět obsahuje pravopisnou chybu?

A) Lesní plody se na prudkém slunci scvrkly.

B) Tento problém je třeba sprovodit ze světa hned.

C) Procházkou růžovým sadem to určité neskončí.

D) Hasiči se při zákroku nadýchali jedovatých splodin.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4

Je to festival mezinárodní, trvá pět dní, bývá tam tak pětadvacet samostatných programů. Chci, aby to nebylo suchý, tak vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry. Hrajou tam různý kapely, je tam vždycky nějaký divadlo – a teď třeba Slam Poetry, na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra. (z Internetu)

 

2. Na kterou z následujících otázek nejspíše odpovídá výchozí text?

A) Už třetí rok pořádáš festival poezie v Olomouci. Můžeš ho čtenářům nějak přiblížit?

B) S pořádáním festivalů nemáš velké zkušenosti. Kdo ti pomáhá s přípravou programů?

C) S pořádáním festivalů nemáš velké zkušenosti. Chceš oživovat tvorbu zapomenutých básníků?

D) Už třetí rok pořádáš festival poezie v Olomouci. Proč se vyhýbáš zařazení divadla do programu?

 

3. Který z následujících úseků výchozího textu nejspíše zachycuje osobní vztah mluvčího k festivalu?

A) Chci, aby to nebylo suchý

B) Je to festival mezinárodní, trvá pět dní

C) vymýšlím různý spojeni poezie s jinými žánry

D) na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra

 

4. Který z následujících výrazů nejpřesněji vystihuje v daném kontextu význam slova žánr?

A) druh umění

B) styl hudebního provedení

C) zobrazení scén s námětem z denního života

D) literární způsob ztvárnění autorovy myšlenky

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 5

Meteorologové včera prodloužili dobu, během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin. (z denního tisku)

 

 

5. Která z následujících možností odstraňuje chybu v interpunkci výchozího textu?

A) Meteorologové včera prodloužili dobu během které se řeky na celém území republiky, mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

B) Meteorologové včera prodloužili dobu během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

C) Meteorologové včera prodloužili dobu, během které se řeky na celém území republiky mohou zvedat, až do úterních 18 hodin.

D) Meteorologové včera prodloužili dobu, během které, se řeky na celém území republiky mohou zvedat až do úterních 18 hodin.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6–8

Zejména nyní, kdy se firmy boji poklesu zakázek, může být zaměstnání přes agenturu řešeno, jak načas získat práci, nebo dlouhodobou práci najít. Vždy je však nutné vybrat si j agenturu, u které budete mít jistotu, že s vámi podepíše seriózní smlouvu. (MfDnes, upraveno)

 

6. Která z následujících úprav výchozího textu odstraňuje stylistický nedostatek?

 

A) místo vybrat si má být vybrat

B) místo řešeno má být řešením

C) místo může být má být musí být

D) místo poklesu má být pokleslých

 

7. Kterým z následujících slov lze nahradit výraz seriózní tak, aby zůstal zachován význam výchozího textu?

A) solidní

B) výsadní

C) prestižní

D) srozumitelnou

 

8. Která z následujících možností je nejvhodnější úpravou části výchozího textu jak načas získat práci, nebo dlouhodobou práci nafta

A) jak najít práci na čas tak dlouhodobě.

B) jak práci získat načas, případně i dlouhodobě.

C) jak získat dlouhodobě práci nebo i alespoň načas.

D) jak práci najít dlouhodobé, ale získat alespoň na čas.

 

VÝCHOZÍ TABULKA K ÚLOZE 9

Pořadí

Tým

Počet zápasů celkem

Vítězství

Remízy

Prohry

Skóre1

Body celkem

1

SK Slavia Praha

30

17

9

4

45:24

60

2

AČ Sparta Praha

30

17

6

7

53:26

57

3

FC Baník Ostrava

30

15

10

5

51:28

55

4

1. FCBmo

30

16

7

7

43:32

55

5

FK Teplíce

30

16

5

9

40:27

53

6

FC Slovan Liberec

30

12

8

10

35:31

44

7

FK Mladá Boleslav

30

11

9

10

37:36

42

8

FC Tescoma Zlín

30

10

8

12

28:31

36

9

FC Viktoria Pizeň

30

10

8

12

32:37

38

10

FK Viktoria Zižkov

30

10

7

13

35:48

37

11

SK Sigma Olomouc

30

8

12

10

20:26

36

12

FK Baumit Jablonec

30

8

3

13

24:32

33

13

SK Dynamo Č. Budějovice

30

8

8

14

27:35

32

14

SK Kladno

30

6

9

15

31:45

27

15

FC Bohemians1905

30

5

11

14

24:40

26

16

FK SIAD Most

30

4

8

18

31:58

20

1 Skóre = poměr vstřelených a obdržených branek

 

 

9. Který z následujících komentárů nejlépe vystihuje výchozí tabulku?

 

A) Teplice vyhrály dvakrát více zápasů než Sigma a slavily jen o jedno vítězství méně než mužstvo v čele tabulky, nakonec se ale musely spokojit s pátým místem. Oproti Brnu se stejným počtem vyhraných zápasů totiž častěji remizovaly i prohrávaly.

B) Sigma slavila stejné množství vítězství jako Jablonec nebo České Budějovice, častěji ale remizovala a méně prohrávala, a tak se umístila před nimi, na 11. příčce. Inkasovala stejné množství branek jako Sparta, oproti ní jich ale o třetinu méně dala.

C) Most získal třikrát méně bodů než první Slavia. l když vyhrál jen čtyřikrát, mohl si poměrně dost bodů připsat za remízy. Co se týká nastřílených branek, na poslední místo rozhodně nepatřil; co se týká těch inkasovaných, obsadil druhé místo.

D) Baník dosáhl stejného počtu bodů jako jeho konkurent z Brna. Nakonec se mohl radovat z bronzové pozice, ačkoli nevyhrál tolik zápasů jako Brno. Častěji ale remizoval a méně zápasů prohrál. Navíc hned po Spartě nastřílel nejvíce gólů.

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 10

První povídku souboru Směšné lásky jsem napsal v roce 1958 a jmenovala se Já truchlivý Bůh. […] Teprve z určitého odstupu jsem si uvědomil, že ta lehkost a požitek svědčily nikoli o tom, že potem neposvěcená povídka byla čímsi nedůležitým, okrajovým, ale právě naopak, že jsem v ni, jak se říká, poprvé našel sám sebe; tehdy jsem našel svůj tón, ironický odstup od světa i od vlastního života a stal se romanopiscem (potenciálním romanopiscem); teprve od té chvíle začíná můj souvislý literární vývoj, který byl sice nadále plný překvapení, ale v němž už nedošlo k žádné změně orientace. (M. Kundera, Směšné lásky, upraveno)

 

 

10. Kterým z následujících slov lze nejlépe nahradit výraz potenciálním tak, aby smysl výchozího textu zůstal zachován?

A) možným

B) jedinečným

C) významným

D) smysluplným

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 11

Hokejová liga ještě ani nezačata, ale domácí neandrtálci podobně jako v minulých ročnících nenechávají nikoho na pochybách, že jsou divokou nemyslící zvěří a že jí nejspíše i nadále zůstanou. (podle sportovního tisku)

 

 

11. Kterou z následujících spojek lze nahradit výraz ale ve výchozím textu tak, aby byl vztah mezi větami při zachování jejich smyslu vyjádřen přesněji?

A) a

B) než

C) protože

D) jenomže

 

12. Ve kterém z následujících větných celků je chyba v pravopisu velkých písmen?

A) Celní správě a dálniční policii se v úterý podařilo u motorestu Pávov zadržet trojici Rumunů.

B) Mezi liduprázdnými horami poloostrova Sinaj se raní křesťané ukrývali před Římskými pronásledovateli.

C) Nedaleko kostarického pobřeží studují vědci z mezinárodního týmu útočiště kytovců, kterým kdysi hrozilo vyhynutí,

D) Součástí zlínské zoo je i zámecký park zámku Lesná, kde najdete dřeviny a byliny z Evropy, Asie a Severní Ameriky.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 13

Zpočátku se Friedmanovy myšlenky setkávaly s nesouhlasem a dlouho se o něm hovořilo jako o outsiderovi vzdáleném realitě. Zejména jej kritizovali stoupenci keynesiánské teorie, která prosazovala naopak nevyhnutelnost státních zásahů do hospodářství. Friedman si však většinou stál za svým a od 60. let začal ve světové ekonomií převládat jeho neoliberální směr. (Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

13. Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text, a je tedy jeho titulkem?

A) Nikdy se neprosadil

B) Z outsidera hvězdou

C) Od počátku úspěšný

D) Stoupenec zásahů státu

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 14–15

Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf v zajetí na světě ve dvou poddruzích; žirafy síťované a žirafy Rothschildovy. V červenci měli zdejší zaměstnanci hned několik důvodů k pořádné radosti — během osmnácti dní se tu narodila čtyři mláďata. Žirafy Rothschildovy rozšířily své stádo o samečka Noela, jehož matkou je samice Nina a otcem samec Tommy, který se teprve nedávno zapojil do reprodukce. Prvním letošním mládětem u žiraf síťovaných je samička Terezka, která se narodila matce Tootsie a otci Dhaifovi. Další narozená žirafa síťovaná je opět samička a dostala jméno Isha. Matkou je třináctiletá Inka a šťastným tatínkem opět samec Dhaifu. Posledním přírůstkem je do třetice samička – jmenuje se Lili. Pro její maminku Lydii to byl druhý porod, otec Dhaifu se radoval již ze Šestadvacátého potomka. Všechna mláďata jsou ve výborném zdravotním stavu. Terezka už chodí s matkou do výběhu, kde ji mohou vidět i návštěvníci a další mláďata s matkami jí budou brzy následovat. (Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

14. Ze které z následujících publikací byl nejspíše převzat výchozí text?

A) zábavný časopis pro moderní ženy

B) populárně naučný měsíčník o přírodě

C) odborná kniha o zoologii afrických zvířat

D) almanach vydaný k oslavě 50 let existence zoo

 

 

15. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s výchozím textem (ANO), či nikoli (NE):

15.1 Otec samečka Noela za svůj život zplodil přes dvacet mláďat.

15.2 Zoo Dvůr Králové chová největší stádo žiraf síťovaných na světě.

15.3 Jméno mláděte začíná vždy stejným písmenem jako jméno jeho matky.

15.4 Návštěvníci zoo mohou ve výběhu pozorovat nejstarší letošní mládě žirafy síťované.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 16

Český hrdina je tedy bytost povýtce pohádková, která žije výhradně v čase a prostoru mýtu. Aby se však vůbec mohla do tohoto prostoru dostat, je třeba, aby navlékla masku, aby zatajila svůj původ. Proto je převlek jedna z nejužívanějších rekvizit naší pohádky.

Převlek je tu však proto, aby byl odhozen. […] Honza však odkládá rytířský plášť, aby se pod ním mohla objevit selská halena. Teprve jako vítěz se může přiznat ke svému původu, teprve vítězstvím se vlastně legitimuje jakožto muž hodný boje. […] Zůstaňme pň prostém zjištění, že Český Honza žije navzdory všem historickým okolnostem patrně , proto, aby se jednou dočkal, že ten rozpor mezi básní a pravdou, pohádkou a skutečností bude překonán. (J. Jedlička, České typy aneb Poptávka po našem hrdinovi)

 

 

16. Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je v souladu s výchozím textem (ANO), či nikoli (NE):

16.1 Honza odhodí plášť a přizná se ke svému původu až po vítězství.

16.2 Honza se bojem legitimuje jako pohádková bytost, která může za něco bojovat

16.3 Rozpor mezi hrdinou skutečným a pohádkovým je v dnešním světě již překonán.

16.4 Český hrdina je pohádková bytost, která žije v prostoru mýtu díky nasazené masce.

 

 

17. Seřaďte jednotlivé částí textu (A–E) tak, aby byla dodržena textová návaznost:

A) Je to podobná situace jako těsně předtím, než náhle zmizely atlantské tresky,“ říká.

B) Na rozdíl od oné krize si vsak pokles populace tuňáků uvědomuje více lidí.

C) Od roku 1996 Blocková označila víc než tisíc tuňáků, mnohé kvůli sledováni. „Jsme na pokraji katastrofy.

D) Problém je v tom, že ho máme řádí jen na talíři. Vědecká pracovnice Stanfordovy univerzity Barbara Blocková, která tuňáky studuje, říká, že rostoucí

poptávka po suši (kde je kvalitnější maso než v sendviči s tuňákem) ohrožuje

přežití těchto rybích obrů.

E) Tuňáka máme nepochybně rádi.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 18

 

Shoda přísudku s podmětem

Tvoří-li podmět několik souřadně spojených jmen, řídí se psaní -i nebo -y těmito pravidly:

1. Je-li mezi podstatnými jmény alespoň jedno rodu mužského Životného, píše se -i. Záleží však i na postavení podmětu vzhledem k přísudku:

a) Předchází-li podmět před přísudkem, píše se -i vždy.

b) Následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda i podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu, pokud je toto jméno v množném čísle.

2. Není-li mezi jmény v podmětu jméno mužského rodu životného, píše se -y.

(Pravidla českého pravopisu, kráceno)

 

 

18. Rozhodnete o každém z následujících souvětí, zda je napsáno v souladu s pravidly uvedenými ve výchozím textu (ANO), či nikoli (NE):

18.1 Oblečení, staré obrazy, nádobí, odznaky, hodiny, šperky, knihy a závěsy se vršily ve stáncích trhovců, až z toho měli návštěvníci blešího trhu mžitky před očima.

18.2 Kdyby totiž naše pozvání přijali kromě domácích i zahraniční hosté, náklady celé akce by musely upravovat jak hlavní ekonomka, tak všichni zapojení organizátoři.

18.3 Při veřejném průzkumu sehrály významnou roli maminky na mateřské dovolené, aktivní sportovci a dobrovolní hasiči uvedené obce, pro dostavbu hřiště hlasovali téměř všichni.

18.4 S výměnou obřích terárií se původně nepočítalo, byly tím omezeny možnosti zahrady na další dva roky, takže pečovatelka Joan a její hadí miláčci se velké přízni kolegů zrovna netěšily.

 

19. Rozhodněte o každém z následujících větných celků, zda připouští dvojí výklad (ANO), či nikoli (NE):

19.1 Panu Krbcovi se splní dávný sen, stane se kastelánem na hradě Kulíkov. Přestěhuje se tam i s kocourem Kokešem a spolu vysvobodí sovu Kukulu.

19.2 Ferda mravenec, veselý chlapík s červenou puntíkovanou mašlí, který se ničeho nezalekne, už potěšil několik generací malých čtenářů knížek Ondřeje Sekory.

19.3 Kreslil jsem a kreslil, až se z ošklivého krtka stal hezký a milý krteček, vzpomíná Zdeněk Miller. Dětem se líbí proto, že je vtipný, milý, nemračí se ani se nevzteká.

19.4 Na makovém poli se poprvé setkal motýl s oranžovým cylindrem jménem Emanuel s panenkou, která má červenou sukničku a představila

se jako Maková panenka.

 

 

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 20

Umělecký text

Avšak bratr Minz, jenž jsouce otcem vyřazeného závodníka, protestoval proti výsledku, vskutku rozhodnutím starosty bratra Vévody byl vítězem prohlášen poražený Berta Minz. Pětikoruna však nebyla již po ruce, i nařízeno Vocenilovi, by minci tu, až z něho vyjde, předal právoplatnému držiteli.

A tu druhého dne, když Berta dožadoval se stříbrné pětikoruny, odevzdal jemu Vocenil z nařízení pana učitele Picka dvě kovové koruny a padesát haléřů, řkouce, že více z požité pětikoruny z něho nevyšlo. (J. Škvorecký, Ze života lepší společnosti)

 

Odborný text

Sponu v tvaru přítomného času můžeme někdy vynechat, takže přísudek je vyjádřený pouze podstatným jménem (Mladost radost), přídavným jménem (Otec nemocný), příčestím trpným (Vrah dopaden) nebo příslovcem (Okna dokořán).

(Učte se s námi skladbě češtiny)

 

20. Rozhodnete na základě odborného textu, který z následujících úseků uměleckého textu obsahuje přísudek beze spony:

A) až z něho vyjde

B) a tu druhého dne

C) Berta dožadoval se

D) i nařízeno Vocenilovi

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 21–22

Někteří zájemci o práci mají motivační dopis připravený v jedné verzi pro všechna místa, o která se ucházejí. Ti, kdo vybírají, by však měli především hledat známky individuálního zájmu kandidáta o místo. U životopisů je třeba se zabývat nejen úrovní jejich zpracování, „mezerami“ způsobenými tím, že dotyčný kandidát nějakou dobu nepracoval, a zkušenostmi, které získal na předešlých místech. Je podezřelé, když jsou údaje o některém z minulých zaměstnání znatelně stručnější, než je tomu u jiných. Autor životopisu k tomu má pravděpodobně nějaký důvod, a ten by měl být odhalen. (Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

21. Komu je nejspíše určen výchozí text?

A) zaměstnavatelům, případně pracovníkům personálních oddělení

B) zájemcům o práci, kteří si hledají zaměstnání pouze přes internet

C) čerstvým absolventům středních, vyšších odborných a vysokých škol

D) lektorům na úřadech práce, kteří učí nezaměstnané ucházet se o práci

 

 

22. Které z následujících tvrzení nejlépe odpovídá výchozímu textu?

A) Uchazeči o prácí, kteří v minulosti z různých důvodů nepracovali, bývají zaměstnavatelům podezřelí.

B) Je vhodné, aby uchazeči o práci rozesílali své motivační dopisy na všechna pracovní místa ve stejné verzi.

C) Zaměstnavatelé by se měli zabývat formální i obsahovou stránkou motivačních dopisů, měli by také umět číst mezi řádky.

D) Zájemcům o práci se doporučuje, aby v motivačních dopisech vynechávali ty skutečností, které mají souvislost s předchozími pracovními zkušenostmi.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 23–24

Rabi Löw, slavný a vzdělaný znalec talmudu, ze sebe přímo vyzařoval mysticismus a magično. Měl zřejmě schopnost uzdravovat nemocné pomoci nadpřirozených sil

a používáním různých amuletů a talismanů. Kdykoliv uvěznili některého nevinného

příslušníka jeho náboženské obce, rabi Löw nelenil a šel prokázat nebožákovu nevinu. Mnoho lidí věřilo, že kdyby jeho náboženské obci hrozilo velké nebezpečí, rabi Löw by přivolat na pomoc anděly a dokonce i démony a zlé duchy. (Vzhledem k povaze jedné z úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

23. Která náboženská obec je označována spojením jeho náboženská obec ve výchozím textu?

A) katolická

B) židovská

C} muslimská

D) evangelická

 

 

24. Který z následujících úryvků výchozího textu vyjadřuje nepotvrzenou informaci?

A) slavný a vzdělaný znalec talmudu

B) nelenil a Šel prokázat nebožákovu nevinu

C) Mel zřejmé schopnost uzdravovat nemocně

D) Kdykoliv uvěznili některého nevinného příslušníka jeho náboženské obce

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 25

Knižní tvorbu Josefa Čapka i unikátní obrazy, které podle jeho přání chtěla rodina zničit, představí návštěvníkům výstava s názvem Vidět knihu v olomouckém Muzeu moderního umění. Kromě vystavených obálek knih si tak návštěvníci mohou prohlédnout i obrazy, z nichž řada je vystavena vůbec poprvé. […] Po skončení 27. září poputuje výstava do Chebu, kde šiji návštěvníci budou moci prohlédnout po dobu tří týdnů. (www.olomoucky.denik.cz)


 

25. Která z následujících možností nejlépe odstraňuje nedostatky ve výstavbě posledního souvětí výchozího textu?

A) Čapkova tvorba bude v Olomouci až do 27. září, až skončí, poputuje

týdnů do Chebu.

B) Čapkova výstava potrvá v olomouckém muzeu až do 27. září, poté poputuje na

C) Po 27. záři se výstava přesune do Chebu, kde si ji mohou prohlížet po tři týdny návštěvníci.

D) Až výstava dne 27. září skončí, poputuje do Chebu, kde si ji za tři týdny mohou prohlížet její návštěvníci.

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 26–27

Dobrý den,

vzhledem k tomu, že je potřeba po stěhování provézt inventarizaci majetku, byla požádána o výpomoc paní Smoleňáková z organizačního. Prosím tedy o shovívavost a případnou součinnost Paní Smoleňáková bude majetek sepisovat pouze v přítomnosti minimálně jednoho pracovníka z příslušné kanceláře.

Děkuji.

B. Novotný

(Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

26. Ve kterém z následujících úryvků výchozího textu se uplatňuje univerbizace?

(Univerbizace = vznik jednoslovného pojmenování motivovaného synonymním pojmenováním víceslovným, např. mikrovlnná trouba > mikrovlnka)

A) z příslušné kanceláře

B) a případnou součinnost

C) Prosím tedy o shovívavost

D) paní Smoleňáková z organizačního

 

 

27. Která z následujících úprav odstraňuje jazykovou chybu ve výchozím textu?

A) místo provézt má být provést

B) místo výpomoc má být pomoc

C) místo součinnost má být sounáležitost

D) místo shovívavost má být schovívavost


 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 28

V peřinách je teploučko a já si myslím, že jsem zvíře v doupěti, krtek, jezevec nebo co, mám pod zemí klikaté chodby, a když přijde myslivec, tak uprchnu druhým východem, tak jsme se to učili v hodině živočichopisu. Ten myslivec, to je Kristýna, ta mne tahá z postele, vstávej, lenochu, je čas do školy. Já s ní zápasím a křičím: „Nech mne, ty Rampušando!“, neboť ona pochází ze vsi Rampuše, která jest položena vysoko v horách. A umí česky jako německy, se svými příbuznými mluví po haťalácku jako ti mužové, co přivážejí dříví z hor. (K. Poláček, Bylo nás pět)

 

28. Kdo je vypravěčem výchozího textu?

A) Karel Poláček

B) autor – nezávislý pozorovatel

C) postava přímo se účastnící děje

D) vedlejší postava stojící mimo příběh

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 29

Páří se v lednu a únoru, vlčice je březí 63–64 dní a vrhá v pelechu 4–6 i více mláďat. Mláďata jsou 10–12 dní slepá, vlčice u nich dlouho zůstává v břichu a kojí je. (podle odborného tisku)

 

 

29. Kdy se podle výchozího t0xtu rodí nejpozději vlčí mláďata?

A) koncem března

B) koncem května

C) začátkem března

D) začátkem května

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 30

Na Marti si prohrábla vlasy.

„Jak se daří mladíku? Ty jsi tak vyrostl, že bych tě málem nepoznala.“

„Dobře, děkuji,“ odpověděl, usmál se na ni a obrátil se k jejímu manželovi, který stáčel vlnu do přaden a připravoval ji k prodeji. Bonjom, sénnher.

,A co Esclarmonde?“ pokračovala na Marti. „Také se drží? Stará se o všechny jako obvykle?“ (K. Mosse, Labyrint)

 

30. Slova napsaná ve výchozím textu kurzívou jsou výrazy z okcitánštiny. Jaký význam má nejspíše výraz na?

A) paní

B) rukou

C) venku

D) manžel

 

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 31

Naproti tomu s dopravním strážníkem se obyčejné nikdo do hádky nedává. Když na | vás, člověče u volantu, velebně kývne rukou, tu poslušné zastavíte a nasadíte tu í nejpřívětivější tvář, jaké je váš obličej, zvětralý mnohým bojem, schopen. (K. Čapek, Sloupkový ambit)

 

31. Kterým z následujících slov lze ve výchozím textu nejspíše nahradit slovo zvětralý?

 

A) zastaralý

B) povznesený

C) zpohodlnělý

D) poznamenaný

 

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 32

Subtilní model s kaskádovité spadající látkou pod výstřihem měkce kopíruje křivky postavy a podtrhuje její ženskost Zajímavé vymodelovány jsou také obloukovité členící Švy ozdobené rypsovou stužkou – do jednoho švů je vsazen godetový volánek, druhý končí „naprázdno“, tedy jen efektním rozparkem! Ostatně rozparek, a ne zrovna malý, zpestřuje i zádový díl, detailní pohled nabízíme na straně 8.

(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

 

 

32. Který z následujících oděvů je nejspíše popisován ve výchozím textu?

A) zimní kabát

B) nabíraná sukně

C) prošívaná bunda

D) společenské šaty

 

Správné odpovědi.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články