bEDUin 2/2011

16. 1. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 10.-16.1.2011

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Kudy se vydá české školství v oblasti speciálního vzdělávání? To je otázka, na kterou stále nelze odpovědět. Po jasných krocích, které započal ministr Liška, dělá současné vedení ministerstva kroky, které nejsou szcela srozumitelné. Vyplynulo to i z pořadu STOP Českého rozhlasu. Zeštíhlení odboru ministerstva o více jak 50 % zaměstnanců je dosti vážným krokem, který nebudí příliš důvěry mezi odborníky, jež se podíleli na přípravě Národního plánu inkluzivního vzdělávání. Ten je označován jako zásadní pro řešení problémů, které speciální školství má. Bylo by dobře, aby ministr již jasně řekl, jakým směrem se bude tato oblast ubírat. Optimistickou informací na závěr může být výzva koalice 16 organizací pod názvem Společně do škol, která nabádá k posílení informovanosti zákonných zástupců dětí o zápisech do prvních tříd. Občanská společnost, zdá se, dokáže řešit tyto problémy po svém.

  • Učňovství slaví v evropských zemích svůj comeback, napsaly LN. Přístupy jednotlivých zemí se liší, dvě věci jsou ale společné – studium učně je založeno především na praxi, a to přímo v podniku nebo ve firmě, a jeho práce je placena téměř tak dobře jako práce kvalifikovaného pracovníka. Tento fakt se shoduje s jedním z opatřeních, která navrhli odborníci na panelové diskusi pořádané EDUin v  červnu 2009. Česko musí neuspokojivou situaci učňovského školství urychleně řešit i proto, že učňové se významně podílí na stále se zvyšující nezaměstnanosti. Krokem k větší pracovní flexibilitě učňů bude snad sdružování oborů, takže student vystuduje více příbuzných profesí, a možnost získat výuční list rychleji díky tzv. dílčím kvalifikacím. O nich a o rozdílech mezi českým a britským systémem se hovořilo na Českém rozhlase.

Inspirace z praxe

  • Evropský projekt Eurolib už delší dobu přispívá k rozvoji čtenářství. Nově mohou prvňáčci využít pojízdnou knihovničku, kde se seznámí s  dětskými ilustrovanými knížkami. Šest zemí vybralo po šesti knihách, které jsou 3 dny ve vybrané třídě. Dětem se představují jednotlivé knihy, jejich jazyk a kultura národa. Seznamují se s některými slovy, žánrem, autorem a  ilustrátorem. Čtou se originální ukázky, aby děti slyšely tóny jim neznámého jazyka. Mluví se o tom, zda čtou, proč, kdo je k tomu vedl. Jaké mají vztahy ke knížkám, která je jejich oblíbená a co na ní mají rádi. Do projektu je v ČR zapojena např. brněnská Jazyková škola Pelikán.

O čem se diskutuje

  • Čtou děti knihy?: Metodický portál rvp.cz – sice již předvánoční, ale tématem stále aktuální diskuse. Čtou děti tehdy, jestliže čtou jejich rodiče? Může v  tom něco udělat škola? Co konkrétně může dělat učitel, aby přivedl děti ke čtení?

  • Dobeš: Vděčnost od učitelů čekám v únoru. Až jim přijde výplata: ParlamentniListy.cz – „V polovině února čekám malou satisfakci,“ řekl serveru ministr Dobeš v reakci na zvýšení platů mladým učitelům. V diskusi pod článkem se objevuje například názor, že učitelé si žádné zvýšení platů nezaslouží, protože děti nedokáží nic naučit a pracují oproti učitelům před rokem 1989 mnohem méně, nebo že peníze se měly navýšit výhradně na osobních příplatcích za nadstandardní práci.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 20.1. SKAV, EDUin – kulatý stůl: Učíme, nebo neučíme ve školách čtenářskou gramotnost? (Praha)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články