EDUin žádá CERMAT o vyjádření k dopisu ředitelky gymnázia

EDUin žádá CERMAT o vyjádření k dopisu ředitelky gymnázia v Čakovicích, která popisuje, jakým způsobem probíhala příprava centralizovaného hodnocení

Praha 6. června 2012 – Včera byl na několika serverech zveřejněn dopis ředitelky gymnázia v Čakovicích, která vysvětluje svůj pohled na genezi vzniku letošních potíží při hodnocení písemných prací z Českého jazyka a literatury a cizích jazyků. Z textu vyplývá, že zásadní míra subjektivity hodnocení byla jasná už při přípravě celého projektu. EDUin žádá ředitele CERMATu Pavla Zeleného, aby se k předloženým tvrzením vyjádřil.

Ředitelka gymnázia v pražských Čakovicích Daniela Hochmanová působila jako jedna z trenérek hodnotitelů písemných prací. Ve svém dopisu upozorňuje jednak na průběžné problémy při přípravě projektu, z nichž nejzávažnější je právě velká míra subjektivity, kterou se ani přes snahu o sladění pohledu jednotlivých hodnotitelů nepodařilo odstranit. CERMAT přesto projekt spustil a právě subjektivita hodnocení ve spojitosti s faktem, že pro studenty je nedostupná jejich opravená písemná práce, způsobily nejvíce problémů.

Touto chybou CERMATu byli významně poškozeni i jinak úspěšní studenti, kteří se ocitli v mimořádně obtížné situaci. Při přijímacím řízení na prestižní vysoké školy jim zhoršený prospěch, nebo dokonce fakt, že u písemné práce propadli, zásadně ztížily jejich šance na další studium.

Ředitelka Hochmanová dále upozorňuje, že pracovníci CERMATu údajně vyzývali pod finanční sankcí jednotlivé hodnotitele, aby zpětně upravovali výsledky svého hodnocení. Důvodem měla být snaha CERMATu, aby konečný výsledek odpovídal křivce, kterou si CERMAT stanovil předem jako cíl nového způsobu hodnocení písemných prací.

Ve včerejším vyjádření pro Radiožurnál Pavel Zelený tvrdil, že toto „upozornění“ bylo právě snahou o větší objektivitu v hodnocení písemných prací.

Dopis najdete v původní podobě (jak byl vystaven na webu) v příloze tiskové zprávy.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Tvrzení uvedená v dopisu paní ředitelky Hochmanové, především zmíněná snaha pracovníků CERMATu ovlivnit zpětně hodnocení písemných prací jednotlivými hodnotiteli, jsou natolik překvapivá, že žádáme Pavla Zeleného o jasné stanovisko, zda opravdu mohlo k něčemu takovému dojít. Jeho včerejší vyjádření pro Radiožurnál považujeme jen za částečné vysvětlení. Neobjasňuje totiž, a v krátkém rozhovoru to ani nebylo možné, všechny v dopise zmíněné skutečnosti. Například proč se CERMAT rozhodl spustit projekt, který byl natolik nepřipravený, že poškodil velké množství studentů.“
 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Dopis Daniely Hochmanové si můžete přečíst také ZDE, včetně diskuse zpochybňující některá uvedená tvrzení. Diskusi čtěte ZDE.

  • Krátký rozhovor na toto téma s Tomášem Feřtkem poslouchejte ZDE (na 17:57), reakci Pavla Zeleného najdete ZDE (na 36:15).

  • Starší tiskové zprávy na toto téma najdete ZDE.

  • Aktuální blog s ukázkami zkušebních protokolů čtěte ZDE, další texty a diskuse ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

9 komentářů k "EDUin žádá CERMAT o vyjádření k dopisu ředitelky gymnázia"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Gabriela Baumgartnerová
Gabriela Baumgartnerová
4 years 22 days ago
Dobrý den, rozhodla jsem se poprvé reagovat na lživý útok paní Hochmanové, jímž zaplnila ta média, která jsou jen trochu ochotna uveřejňovat cokoli bez toho, aby si ověřila fakta. Chci komentovat celou situaci v obšírnějším článku a vyvrátit nepravdy, které jsou převážně motivovány osobní mstou a zahořklostí. Proto se zde vyjádřím pouze k jednomu bodu – jsem jednou z těch „mladých žen bez praxe“, které školení koncipovaly. K tomu mohu dodat pouze to, že mám 16 let praxe ve školství, a to na základní škole, učilišti a gymnáziu. K tomu dvě vysoké školy. K maturitě jsem dovedla několik tříd. Vše… Více »
Karel
Karel
4 years 22 days ago

Před chvílí mně přišel mail, kde mně jeden z hodnotitelů píše, že ta paní Hochmanová prý sice absolvovala školení na trenéry hodnotitelů, ale nabídku na pozici trenéra ostatních hodnotitelů prý od Cermatu nedostala (tak jako někteří další). Tak jak to je? Ona trvrdí, že sama odmítla. Nerozumím tomu, třeba je to kachna.

Gabriela Baumgartnerová
Gabriela Baumgartnerová
4 years 22 days ago

Nejen k této skutečnosti se dnes vyjádřilo vedení CERMATu, oficiální text bude uveřejněn také na Facebooku. Tam si můžete ověřit, že jste v e-mailu nedostal mylné informace. GB

Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
4 years 22 days ago

Stále jasněji se ukazuje, že sice nevysloveným, ale vlastně hlavním a nejdůležitějším cílem celého projektu státních maturit je SNÍŽENÍ POČTU MATURANTŮ, a to za jakoukoli cenu a za použití všech prostředků.

Milan
Milan
4 years 22 days ago

Pane Bělecký, z čeho tak usuzujete? Z toho, že v dopise jedné paní ředitelky, o kterém se tu dnes živě diskutuje, jsou patrně nepravdy?

Vladimír N.
Vladimír N.
4 years 21 days ago
Paní Baumgartnerová, zabrousil jsem na základě vašeho příspěvku na FB, pročetl text paní Sittové a bohužel musím říci, že na mne nečinilo dobrý dojem, když v něm dotyčná namísto věcné argumentace několikrát využívá cosi, čemu už starověcí Římané říkali argumentace klackem… Viz: Průběh hodnocení písemných prací si vyžádal hodně odborné práce učitelů a maximální nasazení jejich vedoucích i metodiček CERMATu. Chce-li někdo rozporovat jejich práci, měl by se v první řadě dobře obeznámit s danou problematikou, aby se nemusel stát v zasvěcených okruzích směšným, a možná by měl mít alespoň trochu úcty k žákům, kteří čekají na výsledky hodnocení svých… Více »
Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
4 years 21 days ago

Pane Milane, usuzuji tak na základě celé historie konstrukce tohoto projektu, jeho systémových chyb zakomponovaných už do jeho zadání, z principiální nemožnosti, aby tato zkouška plnila zároveň všechny deklarované cíle, z neochoty reagovat na kritiku, z neprůhlednosti prováděných operací, ze snahy o legislativní zakotvení této neprůhlednosti a maximální znesnadnění odvolacích procesů, z odborných chyb v testech atd., ale také na základě příspěvků, které v různých polohách interpretují obecně rozšířený názor, že máme příliš mnoho nekvalitně vzdělaných maturantů, případně vysokoškoláků, čemuž je prý třeba zamezit. Máte pravdu v tom, že jsem svoje sdělení vložil asi nevhodně do nepatřičného kontextu.

Magda Vilímová
Magda Vilímová
4 years 21 days ago

Bohužel, musím také souhlasit s panem Zděňkem. Jedna nejmenovaná metodička z CERMATU se v tomto duchu vyjádřila v jedné diskusi a to slovy ,,…máme nejvíc středoškoláků v Evropě..“ Nevím, ale myslím si, že to jde řešit i jinak, než dělat podrazy na studenty a dělat z nich , v mnohých případech, za každou cenu pitomce.

Stana
Stana
4 years 21 days ago

Když mě dcera řekla před maturitama,jak se budou hodnotit písemky z češtiny,spadla mi brada.Můj selský rozum mi říkal,že je to naprostá pitomost, něco tak subjektivního hodnotit tímto způsobem.A jako největší ubohost celé té patálie se mi jeví hodnocení formy.Není důležité,zda má projev hlavu a patu,zda je gramaticky správně, jako hlavní hodnotíme formu-vstříc povrchnosti dnešní doby,kde o nic jiného než o formu přece nejde.

wpDiscuz