EDUin žádá CERMAT o vyjádření k dopisu ředitelky gymnázia

6. 6. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin žádá CERMAT o vyjádření k dopisu ředitelky gymnázia v Čakovicích, která popisuje, jakým způsobem probíhala příprava centralizovaného hodnocení

Praha 6. června 2012 – Včera byl na několika serverech zveřejněn dopis ředitelky gymnázia v Čakovicích, která vysvětluje svůj pohled na genezi vzniku letošních potíží při hodnocení písemných prací z Českého jazyka a literatury a cizích jazyků. Z textu vyplývá, že zásadní míra subjektivity hodnocení byla jasná už při přípravě celého projektu. EDUin žádá ředitele CERMATu Pavla Zeleného, aby se k předloženým tvrzením vyjádřil.

Ředitelka gymnázia v pražských Čakovicích Daniela Hochmanová působila jako jedna z trenérek hodnotitelů písemných prací. Ve svém dopisu upozorňuje jednak na průběžné problémy při přípravě projektu, z nichž nejzávažnější je právě velká míra subjektivity, kterou se ani přes snahu o sladění pohledu jednotlivých hodnotitelů nepodařilo odstranit. CERMAT přesto projekt spustil a právě subjektivita hodnocení ve spojitosti s faktem, že pro studenty je nedostupná jejich opravená písemná práce, způsobily nejvíce problémů.

Touto chybou CERMATu byli významně poškozeni i jinak úspěšní studenti, kteří se ocitli v mimořádně obtížné situaci. Při přijímacím řízení na prestižní vysoké školy jim zhoršený prospěch, nebo dokonce fakt, že u písemné práce propadli, zásadně ztížily jejich šance na další studium.

Ředitelka Hochmanová dále upozorňuje, že pracovníci CERMATu údajně vyzývali pod finanční sankcí jednotlivé hodnotitele, aby zpětně upravovali výsledky svého hodnocení. Důvodem měla být snaha CERMATu, aby konečný výsledek odpovídal křivce, kterou si CERMAT stanovil předem jako cíl nového způsobu hodnocení písemných prací.

Ve včerejším vyjádření pro Radiožurnál Pavel Zelený tvrdil, že toto „upozornění“ bylo právě snahou o větší objektivitu v hodnocení písemných prací.

Dopis najdete v původní podobě (jak byl vystaven na webu) v příloze tiskové zprávy.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Tvrzení uvedená v dopisu paní ředitelky Hochmanové, především zmíněná snaha pracovníků CERMATu ovlivnit zpětně hodnocení písemných prací jednotlivými hodnotiteli, jsou natolik překvapivá, že žádáme Pavla Zeleného o jasné stanovisko, zda opravdu mohlo k něčemu takovému dojít. Jeho včerejší vyjádření pro Radiožurnál považujeme jen za částečné vysvětlení. Neobjasňuje totiž, a v krátkém rozhovoru to ani nebylo možné, všechny v dopise zmíněné skutečnosti. Například proč se CERMAT rozhodl spustit projekt, který byl natolik nepřipravený, že poškodil velké množství studentů.“
 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Dopis Daniely Hochmanové si můžete přečíst také ZDE, včetně diskuse zpochybňující některá uvedená tvrzení. Diskusi čtěte ZDE.

  • Krátký rozhovor na toto téma s Tomášem Feřtkem poslouchejte ZDE (na 17:57), reakci Pavla Zeleného najdete ZDE (na 36:15).

  • Starší tiskové zprávy na toto téma najdete ZDE.

  • Aktuální blog s ukázkami zkušebních protokolů čtěte ZDE, další texty a diskuse ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články