Má Josef Dobeš vrátit diplom psychologa?

Nápad udělat z plošných testů laťku pro vstup na gymnázia jde proti všemu, co ministr Dobeš až doteď veřejnosti tvrdil a sliboval.

Praha 9. listopadu 2011 – Ministr oznámil, že se mu líbí návrh Asociace aktivních škol, aby ti žáci, kteří nesplní požadavky plošných testů v pátém a devátém ročníku, nemohli nastoupit na víceletá gymnázia, respektive na jakoukoliv střední školu s maturitou. Je to v zásadním rozporu s ujišťováním veřejnosti, že hlavní smysl plošných testů je zpětná vazba pro žáky a jejich učitele. Ministr tím opět potvrdil, že místo jasné koncepce podléhá okamžitým a chaotickým nápadům.

EDUin důrazně upozorňuje, že jde jen o další krok ministra školství, který se snaží obrátit probíhající reformu, odstavit dosavadní směřování ke kompetenčnímu učení na vedlejší kolej a nahradit ho centralizovanou státní kontrolou. Záměr udělat z plošných testů rozcestník, který bude děti autoritativně třídit na chytré a hloupé, je nebezpečný především z těchto důvodů:

  • Ministerstvo zatím tvrdí, že standardy vzdělávání a z nich odvozené plošné testy by měly být vypracovány jako minimální. Pak by zdánlivě neměl být problém, aby byly stanoveny jako podmínka pro přijetí na gymnázium. Je to ale nebezpečné potenciálně. Obsah testů může ministerstvo či dokonce jen agentura, která bude testy připravovat, v zásadě libovolně měnit a tím ovlivňovat, které dítě smí, či nesmí jít studovat. To je z hlediska demokratického řízení společnosti nepřijatelné.

  • Představa, že by nesplnění testu v deváté třídě mělo znamenat jednou provždy stop v možnosti získat maturitu a potenciálně vyšší vzdělání, je tak absurdní a tak v naprostém rozporu s koncepcí celoživotního vzděláváním, že to snad nemůže myslet vážně ani současné vedení ministerstva školství.

  • Testy, které měly být údajně jen jednoduchou zpětnou vazbou pro školy a učitele, zda žák splnil požadované minimum, by se změnily na velmi silný a navíc nevyzpytatelný nástroj selekce žáků na „chytré“ a „hloupé“. Zájem rodičovské a učitelské veřejnosti by se zcela soustředil jen na splnění těchto testů. A opomíjel by další podstatné cíle vzdělávání.

  • Plošné testy samy o sobě jsou velmi nevhodný nástroj na zjišťování skutečných schopností dětí. Proto také mezinárodní vzdělávací komunita hledá jiné cesty ověřování výsledků vzdělávání. My bychom naopak z testů učinili nejsilnější prvek vzdělávací soustavy.

  • Vývojová psychologie jasně konstatuje, že děti mentálně dospívají ve velmi různém věku. Je tedy naprosto nevhodné je v deseti letech podrobit tak závažnému testování, které bude rozhodovat o jejich dalším vzdělávacím osudu.

  • Odchod velké části dětí na víceletá gymnázia opravdu představuje problém, ale zavedení selekčního testování tuto situaci neřeší, naopak ji jen vyhrocuje a zhoršuje.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „ Nejnovější iniciativa ministra Dobeše opravdu vzbuzuje otázku, jestli by neměl vrátit diplom psychologa, protože jeho nejnovější nápad jde proti všem názorům odborné komunity, která upozorňuje právě na to, že předčasná selekce a to ještě tak nepřesným nástrojem, jakým nutně plošné testy budou, je nepřijatelná. Další velké nebezpečí spočívá v tom, že o tom, zda to které dítě bude či nebude moci jít na školu, by rozhodovala de facto najatá agentura, která by nastavovala obtížnost testů v příslušném testovacím roce. To je nepřijatelné i z hlediska demokratického řízení společnosti.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Materiál, který popisuje, kam směřuje české školství pod vedením ministra Dobeše, najdete ZDE.

  • Starší tiskovou zprávu popisující rizika plošných testů najdete ZDE a ZDE.

  • Záznam kulatého stolu o rizicích současné vzdělávací politiky, včetně vystoupení předsedy Asociace aktivních škol Václava Klause, si poslechněte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

 

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Má Josef Dobeš vrátit diplom psychologa?"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
ver.valikova
ver.valikova
wpDiscuz