Na generálce plošných testů je nejdůležitější, jak s nimi ministerstvo po jejím ukončení naloží

13. 5. 2013
EDUin
logo_EDUinfo

Úspěch druhé generálky plošných testů ještě neznamená jejich automatické zavedení. Ministerstvo školství musí rozhodnout, zda a v čem dětem pomohou.

Praha 13. května – Dnes startuje druhý ročník plošného testování v pátých a devátých třídách. Dá se předpokládat, že po technické i obsahové stránce dojde k drobným zlepšením a bude možné konstatovat, že technicky je takové testování realizovatelné. Ale debata o tom, zda takové testování opravdu potřebujeme a v čem může žákům pomoci, teprve začíná.

Dvouleté ověřování plošného testování má na starosti Česká školní inspekce. Plošné testy v pátých a devátých třídách ZŠ mají být jen jednou součástí rozsáhlého Národního systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy (NIQES). Ministerstvo školství musí po ukončení dvou generálních zkoušek rozhodnout, zda na základních školách plošné testy zavede, či ne.

Odborná veřejnost se ve velké míře shoduje, že samotné zavedení testů nemůže zlepšit výuku a kvalitu vzdělávání. Tady může pomoci jen dlouhodobá podpora učitelské profese.

Ministerstvo by mělo tedy vysvětlit, jak zavedení plošných testů pomůže dětem lépe uspět a jak by bylo možné vyhnout se negativním následkům, které plošné testy mají v zemích, kde je dlouhodobě používají. Mezi obvyklé problémy patří především zúžení vzdělávání na „učení pro testy“ a snahu škol zkreslovat výsledky testování.

Stále totiž zůstává možnost připravené úlohy a testovací systém nepoužívat plošně, ale nabídnout ho učitelům k ověřování části učiva, která je testovatelná. Systém elektronického testování lze využít i tak, že před plošnými testy dáme přednost výběrovým šetřením, která přinášejí kvalitnější data bez vedlejších negativních následků.

Podrobný článek objasňující podstatu debaty o plošném testování najdete ZDE.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Dvouletý projekt bude pravděpodobně uzavřen konstatováním, že z technického hlediska je podobné testování realizovatelné. Je ale třeba si ujasnit, k čemu nám bude, jaký je jeho smysl a v čem může reálně pomoci tomu, aby se pokud možno všechny děti lépe vzdělávaly. Na tuto otázku samotná generálka odpovědět nemůže a tato debata s Ministerstvem školství nás teprve čeká. Samotný fakt, že plošné testování proběhne bez potíží, o jeho prospěšnosti ještě nic neříká.“

 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Podívejte se na video. Pasáž věnující se plošným testům a tomu, jaké informace mohou přinést, najdete od minuty 46.45 – 1.16.35. Najdete ho ZDE.

  • Rozhlasová debata šéfa projektu plošného testování Petra Suchomela a šéfa testovací společnosti Scio Ondřeje Šteffla. Poslouchejte ZDE.

  • Dopis pro ministra od rodičů protestujících proti plošnému testování najdete ZDE.

  • Argumenty ČŠI obhajující testování najdete ZDE nebo ve starším souboru ZDE.

  • Ukázkové testy z loňského ročníku najdete ZDE.

  • Podrobnou zprávu z prvního ročníku testování čtěte ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články