Odpovědi na odvolání studentů nezohlednily chybu v testu z Matematiky

25. 6. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

Je třeba nastavit kontrolní mechanismy státní maturity tak, aby nedocházelo k ignorování zcela jasných a dokazatelných pochybení v testech.

Praha 18. června 2012 – Studenti, kteří požádali Ministerstvo školství o přezkum svého výsledku v didaktickém testu Matematika vyšší úroveň obtížnosti, obdrželi oficiální odpověď, která shledává jejich odvolání jako nedůvodné. A to i přesto, že v testu je prokazatelná chyba. EDUin nabízí jednak kontakty na studenty poškozené touto chybou, jednak odborné stanovisko k problému. Zároveň žádá Ministerstvo školství, aby předložilo odborné argumenty, které prokáží, že názor na bezchybnost testu je oprávněný.
 

Citujeme z odpovědi ředitele odboru středního vzdělávání MŠMT Ing. Bc. Petr Bannerta, Ph.D. na odvolání studenta Martina Němečka: „…v návaznosti na vyhodnocení testů proběhla validace všech zadání a klíčů správných řešení vycházející z podrobné položkové analýzy a komisionálního přezkoumání zadání. Předmětný didaktický test byl shledán jako plně a bezvýhradně způsobilý.“
 

Celou odpověď naleznete ZDE(1. strana) ZDE (2. strana).

EDUin již dříve publikoval rozbor chybné úlohy číslo 19 z tohoto testu. Tento rozbor si můžete přečíst ZDE.
 

Zároveň přidává odborné stanovisko k problému od téhož autora, matematika Oldřicha Botlíka. Citujeme z něj: „… v klíči správných řešení ponechal CERMAT chybu. V úloze 19 pokládá za správnou odpověď C, ovšem skutečná správná odpověď je E. Tu také někteří maturanti vybrali, ale CERMAT jim slíbené dva body nepřiznal. Dostali je všichni ti maturanti, kteří vybrali nesprávnou odpověď C. Matematika se liší třeba od češtiny tím, že o této chybě v klíči správných řešení není pochyb.“


Celé stanovisko naleznete v příloze tiskové zprávy, nebo si ho můžete stáhnout
ZDE.
 

Na EDUin se obrátili studenti, kteří byli touto úlohou poškozeni. Viz rubrika Kontakty.
 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Průběh letošních odvolání, ať už jde o didaktické testy nebo v některých případech i písemné práce, opakuje chyby z minulého roku. Odpovědi na odvolání ignorují i zcela jasně prokazatelná fakta. Jestliže se uvažuje o změně maturitního modelu, jednou z prvních věcí, kterou musíme řešit, je právě kontrolní mechanismus ověřující správnost testových zadání a zadání písemných prací a způsob, jakým jsou vyřizována odvolání. Bez toho se důvěra veřejnosti ve spravedlivost státní maturity nezlepší.“

 

 

Kontakty:

· Martin Němeček, student poškozený vadnou úlohou č. 19
e-mail: martin.nemecek(zavina)gmail.com, mobil: 606 811 790

· Kateřina Klímová, studentka poškozená vadnou úlohou č. 19
e-mail: k.klimova11(zavinac)gmail.com, mobil: 724 854 521

Poznámky pro editory:

  • Starší tiskovou zprávu k problému testů z Matematiky naleznete ZDE.

  • Zadání testu Matematika vyšší úroveň najdete ZDE, posudek ZDE, ulohu 19 ZDE. Vše ve formátu PDF.

  • Návrh EDUinu na čtyři kroky k udržitelné státní maturitě najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články