Výsledky testování PISA jsou alarmující. 0patření navrhovaná ministerstvem školství ještě horší.

EDUin upozorňuje, že způsob, jakým chce ministr Dobeš reagovat na zhoršující se výsledky žáků, povede k dalšímu propadu v mezinárodním srovnání.

Praha 7. prosince 2010 – Fakt, že výsledky českých a moravských žáků se v mezinárodním srovnání zhoršují, není pro odbornou veřejnost žádné překvapení. Šetření PISA jen potvrdilo tendenci, která je patrná zhruba od konce devadesátých let. Od té doby se výsledky naší žákovské populace zhoršují, ocitli jsme se výrazně pod průměrem států OECD, a to především ve čtenářské gramotnosti. Dnes zveřejněné výsledky ukazují další pokles i ve schopnosti řešit úlohy z matematiky a přírodních věd. Je to logický důsledek toho, že přes snahy odstartovat reformu našeho vzdělávacího systému, změny v naprosté většině případů do škol ještě nedorazily.

Z tohoto hlediska jsou dnes zveřejněné návrhy ministra školství Josefa Dobeše, jak tento stav napravit, mimořádně nešťastné. Ze šesti navrhovaných opatření se dá za pozitivní považovat jen způsob změny financování škol, který by kromě počtu žáků zohledňoval i kvalitu vzdělávání. Jde ale zatím o návrh zcela nekonkrétní. Ostatní opatření (redukce počtu škol, odstranění byrokracie, změny na pedagogických fakultách, více peněz pro učitele) buď nic v tomto směru napravit nemohou, nebo jsou obtížně realizovatelné. A hlavní opatření navrhované ministrem – zavedení testování znalostí v uzlových bodech po páté a deváté třídě a v rámci státní maturity – je dokonce v přímém rozporu se snahou o zlepšení funkční gramotnosti dětí v České republice, kterou právě zjišťuje projekt PISA.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Pan ministr Dobeš opět potvrdil, že je sice mimořádně pracovitý a aktivní, ale jeho orientace v problému je mírně řečeno přibližná. Země, kterým se na rozdíl od nás podařilo během uplynulého desetiletí dostat v mezinárodním srovnávání z podprůměru, jako je Německo nebo Polsko, se vydaly především cestou metodické podpory učitelů – učí, jak děti lépe učit. A má to měřitelné výsledky. Pan ministr dnes na tiskové konferenci jednoznačně potvrdil, že o ničem takovém neuvažuje. My na to chceme jít jen tím, že vypracujeme katalogy požadavků, budeme přísní, zkontrolujeme pomocí testů, co se děti naučily, a ty školy, kde se učí špatně, zrušíme. Taková ´výstupní kontrola´ možná funguje v automobilce, ale kvalitu škol opravdu nezvýší. Jen se za dalších pět deset let budeme divit, že v podobných mezinárodních srovnáních jsme až na úplném chvostu. Žádné velká změna to ostatně nebude, už dnes tam nemáme daleko.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Podrobnější informace z tiskové konference ministerstva školství a výsledky šetření PISA najdete ZDE.

  • Problematice testování žákovské populace se EDUin věnoval detailněji v tiskové zprávě ze dne 24. 11. 2010, kterou najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook