bEDUin 50/2011

Co přinesl týden 12.-18.12.2011

Klíčová témata týdne:

pilotní ověření plošného testu na ZŠsouhrnná info na ČT24, protest proti školské politice MŠMT, šest českých žáků ze ZŠ si díky úspěchu ve vědě vybraly firmy za potencionální zaměstnance, hrozí zánik venkovských škol

Výrok týdne:

Náboženské a spirituální postoje české mládeže jsou často mlhavé a vnitřně rozporné. Například pětina z těch, kdo odmítli existenci něčeho víc než jen viditelného materiálního světa, odpověděla, že „nad námi něco je“ nebo „že existuje Bůh“. Nebo jen polovina z těch, kdo zaškrtli, že „Ježíš je Boží Syn“, uvedla, že věří, že Bůh existuje.
Svatava Šimková a Jiří Zajíc v článku Duchovní život dětí a mládeže u nás

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Minulý týden proběhlo zkušební testování dětí v 5. a 9. třídách. Logistika proběhla bez problémů,
    v podstatnějších věcech ale nejasno trvá – ačkoliv se ministr školství a náměstek Němec ohrazují proti
    kritice, zatím stále nejsou schopni vysvětlit, v jakém vztahu je jejich ambice ověřovat kvalitu vzdělávacího
    systému s podobou testů, a zda usilují o testy srovnávací, nebo ověřovací (více v tiskové zprávě EDUin).
    Testy byly sice tentokrát jen zkušební, ale Ladislav Němec tvrdí, že byly připraveny podle standardů. To by
    nás mělo přimět k ostražitosti, protože v nich převažuje zkoumání méně podstatných znalostí před
    ověřením komplexnějších znalostí a dovedností žáků (testy zde). Jak (ne)snadné je ve skutečnosti měřit
    kvalitu vzdělávání a za jakých okolností je možné sestavovat žebříčky škol, komentuje článek v Učitelském
    zpravodaji. O standardech je ještě třeba říci, že jejich konečnou podobu zatím MŠMT veřejnosti bohužel
    nepředstavilo a ve své tiskové zprávě tvrdí, že byly pedagogickou veřejností kladně přijaty, což je ve
    značném rozporu s veřejnou diskusí na Metodickém portále www.rvp.cz, kterou iniciovalo samo MŠMT.
  •  

  • V souvislosti s Vánoci je zajímavý průzkum NIDM mezi 6-15letými dětmi zaměřený na duchovní život dětí
    a mládeže. Ten například ukázal, že nadpoloviční většina dětí věří, že existuje něco víc, než jen viditelný
    materiální svět, ačkoliv prohlašují, že víra je nezajímá. 23 % dětí o tom naopak dosud vůbec nepřemýšlelo.
  •  

  • 1. stupeň se proměnil, 2. v proměně zaostává. Některé očekávané výstupy nejsou na druhém stupni
    rozvíjeny a děti ve svém vývoji stagnují. Naopak z pohledu klimatu školy nevnímají samotné děti po
    přechodu na 2. stupeň žádný velký rozdíl. Ukázala to pozorování prezentovaná na odborném semináři „Dva
    světy základní školy a přechod mezi nimi“
    (ÚVRV PedF UK ve spolupráci s MU Brno).
  •  

  • Výklad dějin pomocí komiksů je čím dál populárnější – nové komiksové dějiny Evropy od doby kamenné až
    po současnost se jmenují Dějiny Evropy – obrazové putování. Autorku ilustrací k tomuto projektu
    inspirovalo vlastní přání zpříjemnit výuku dějepisu nejen svým dětem.
  •  

  • Pololetní vysvědčení Josefa Dobeše v předstihu a názory učitelů v krátké anketě otiskly Hospodářské noviny.

O čem se diskutuje

  • Kdyby se děti měly učit v klasické škole cyklistiku, vypadlo by to tak, že by celý rok probírali teorii
    – například to, na jaké typy kola dělíme, říká v přednášce na TEDxBrno Oldřich Botlík. Prohlédněte
    si video, v němž Botlík ukazuje, jak může naopak fungovat konstruktivistická škola.

Inspirace z praxe

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

Nakonec i vzdělavatelé slaví Vánoce :-).

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz