bEDUin 12/2012

Co přinesl týden 26.3.-1.4.2012

Klíčová témata týdne:

odstoupení Josefa Dobeše, zpráva NKÚ k maturitě, Inovace ve výuce

Výrok týdne:

„Ministr školství Josef Dobeš končí v této pozici k 31. březnu. Nový kandidát na tento post zatím není vygenerován,“ sdělil premiér Petr Nečas (Česká pozice).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

 

  • O zprávě NKÚ hodnotící první ročník maturit se překvapivě málo hovoří na to, jaké závěry prezentovala. Přečtěte si rozšířený komentář ke zjištěním NKÚ a také reakci ředitele CERMAT Pavla Zeleného, podle něhož vše proběhlo v souladu se zákonem a který je „výrazně spokojen“ s kvalitou poskytovaných služeb.
  •  

  • Exministr školství Josef Dobeš bilancoval v Hyde Parku. Klíčovými otázkami KDO a CO se zabýval například EDUin – přečtěte si, co by měl udělat nový ministr či ministryně, nebo Česká pozice, která komentuje všechny možné i nemožné kandidáty na post ministra a přináší také poslední e-mailový dopis bývalého Dobešova úředníka Martina Odehnala.
  •  

  • Zatímco u nás řada absolventů pedagogických fakult do praxe nikdy nenastoupí, v USA funguje organizace, které se daří nové pedagogy na školách udržet. Poslechněte si přednášku Jennifer Ventimiglia, absolventky vzdělávacího programu Teach for America (v překladu i v originále), z posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin. Další inspiraci z USA nabízejí školy v Coloradu, kde žáci postupují do vyšších stupňů až po zvládnutí určité hladiny kompetence, děti nejsou ve skupinách podle věku, ale právě podle dosažených znalostí a dovedností. Výsledky žáků se údajně zlepšily. Březnová konference v San Frasciscu zase představila model tzv. propojeného učení (connected learning), kde velkou roli hrají technologie.
  •  

  • Flipped Classroom neboli „převrácená třída“ je výuková metoda, která žákovu práci se zdroji přesouvá domů a ve škole se pracuje s otázkami dětí, u nichž se již předpokládá určitá míra znalosti problému. Metoda má své příznivce i odpůrce, přečtěte si dva komentáře – Bořivoje Brdičky a článek v eSchool News, který rozebírá 5 hlavních výhrad vůči metodě.
  •  

  • Řada obcí vypíše konkurzy na místa ředitelů základních škol. EDUin připravil soubory otázek, které by mohly starostům pomoci poznat, jak kvalitní školu aktuálně mají, a případně rozpoznat kvalitní kandidáty.
  •  

  • Chybí nám pracovní síla – vysokoškoláků je nyní dost, ale nekvalitních, sdělil v debatě časopisu Respekt Josef Špicar ze Škoda Auto. Debata se věnovala také maturitní zkoušce, sledujte video.
  •  

  • Dva komentáře ke stavu českého školství a tomu, jakým výzvám čelí – prohlédněte si prezentaci Bořivoje Brdičky z konference Inovace ve výuce a poslechněte Ondřeje Hausenblase v pořadu Před půlnocí na ČT24.
  •  

  • „Protože dobrých zpráv valem ubývá…“, řečeno s klasikem, inspirujte se trochu mimoškolně příběhy ze Dne dobrých zpráv, který na Apríla zcela neaprílově vyhlásil server Aktuálně.cz.

Inspirace z praxe

 

  • NÚOV vydal e-knihu, která nabízí příklady, jak řešit integraci žáků se zdravotním znevýhodněním na středních školách.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

 

  • 2. 4. konference NAOMAK – Jak na místně zakotvené učení a další metody projektové výuky (Brno)
  •  

  • 2.–4. 4. DDM hl.m. Prahy a Komunitní centrum Kruh o.s.: Vzdělávací program „Zdravé klima v komunitních školách“ (Praha)
  •  

  • 3.–5. 4. konference Počítač ve škole (Nové Město n. M.)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments