bEDUin 15/2013: Známkování je v pořádku, neexperimentujme na dětech, říká poslankyně Putnová

Co přinesl týden 8.–14. 4.

Témata týdne:

rodiče proti plošnému testování, MŠMT prodloužilo pokusné domácí vzdělávání na 2. stupni na neurčito, novela VŠ zákona čelí kritice, některé děti nemají na školní obědy

Výrok týdne:

„Přestože pětistupňová škála hodnocení může být skutečně nevyhovující pro některé skupiny dětí, např. velmi nadané, které se ve škole nudí a paradoxně mají horší známky než jejich méně talentovaní spolužáci, je to funkční a zaběhnutý model. Neexperimentujme s dětmi a nerušme to, co se většinově osvědčuje. I škola má svá pravidla a hodnotitelné výsledky.“ Anna Putnová v reakci na diskusi o možném zrušení pololetního vysvědčení

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Známkování a testy budí emoce: I letošní pokusné plošné testování (pro školy povinné) bude bojkovat řada rodičů. Jejich argumenty čtěte zde, prohlédněte si také starší videosestřihy z kulatých stolů věnovaných pro a proti plošnému testování. USA si na testování žáků zakládá, přečtěte si specifickou reakci amerického učitele rezignujícího na svoje povolání. K souvisejícímu tématu hodnocení dětí a známkování se vyjádřila také předsedkyně školského výboru PSP ČR Anna Putnová (viz výrok týdne výše) – snad by se při podobných výrocích hodila větší opatrnost, neboť vzato do extrému, mohly dnešní děti ve škole stále psát na hliněné tabulky, vždyť i ty se kdysi většinově osvědčovaly…
  • Dvě konference, které by měly zajímat rodiče: Doporučujeme konferenci nazvanou Rodiče mluví do vzdělávání (19. 4.), která otevře například taková témata, jako jak poznáme dobrou školu nebo jaké přístupy k výuce dětí se nabízejí a proč je preferovat. Na Konferenci Odvahy a Dobrodružství (24. 5.) se zase můžeme zamyslet nad tím, zda jsme naše školní děti a děti vůbec nezbavili zcela možnosti přebírat odpovědnost za svoje činy a zda si eliminace všech možných rizik v životě nevybírá svou daň. Více najdete v EDUkalendáři.
  • O výuce slohu se dlouho mluví, ale… Zatím žádná plošná změna na obzoru. Doporučujeme zamyšlení Matouše Hutníka nad tím, jaké typy textů naučí děti ve škole skutečně používat jazyk a myslet.
  • Řešení stínového ministra školství: Marcel Chládek prezentoval svoje názory v Hyde Parku ČT24, dozvíte se například, jaká opatření by zavedl jako první v pozici ministra školství. Chládek často odkazuje na finské školství, k tomuto tématu doporučujeme přečíst názory profesora Y. Zhao z University of Oregon, který varuje před kopírováním cizích vzdělávacích systémů a odhaluje slabinu finského školství. Český výtah čtěte zde (zpráva č. 6), původní text zde.
  • Novela VŠ zákona je nekvalitně připravená: Tvrdí Jiří Zlatuška, čtěte s ním podrobný rozhovor na toto téma. O reformě a dalších možných změnách (např. čtyřleté bakalářské obory, řešení situace VOŠ) hovoří v rozhovoru Petr Fiala.
  • Opakujeme minulost, abychom řešili budoucnost? Doporučujeme inspirativní starší video Kena Robinsona, ovšem s českými titulky, které mapuje vývoj vzdělávacích paradigmat.
  • Děti nechodí na obědy a nejí, protože na to jejich rodiče nemají peníze: Odhalil to náhodou průzkum, který si o školním stravování zadala jedna pražská základní škola. Ukázalo se, že dětí, které nejen že neobědvají, ale ani nesnídají a nesvačí, není zanedbatelné množství a radnice se na jejich stravování chce složit ve veřejné sbírce.

Inspirace z (a do) praxe

  • Učitelé doporučují online dostupné nástroje do výuky: Vlastní iniciativa nezávislého sdružení učitelů a lektorů nabízí seznam online volně dostupných nástrojů pro výuku.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 15., 16. a 17. 4. Workshopy „Vize vzdělávání“ (Pardubice; Olomouc+Zlín; Brno+Ostrava+Praha)
  • 15. a 18. 4. Kulatý stůl záměru projektu Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti (Praha)
  • 20. 4. Učitelský summit (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcela Burešová
Marcela Burešová
7 years ago

Sdělení paní poslankyně Putnové chápu (po tom všem, co se ve vzdělávání již léta děje, a ve srovnání s dosavadními českými i zahraničními zkušenostmi)takto: „Neexperimentujte na našem málo funkčním a těžko opravitelném systému, který tak tak drží, zato nás živí, lze ho snadno byrokratizovat a jím zakrývat skutečný stav věcí. Neexperimentujte s naší nízkou pružností a adaptabilitou, neberte nám naše jistoty, které sice ubližují sebeúctě jednolivých dětí (včetně těch „úspěšných“), zato jsou naším bezpečným a uměle vytvořeným chlívečkem, ve kterém se vyznáme a který nás chrání před prohlédnutím skutečného stavu věcí a před hledáním účinných náprav tohoto stavu.“ Zhruba deset… Více »