bEDUin 18/2011

9. 5. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 2.-8.5.2011

Klíčová témata týdne:

státní maturita, přijímací zkoušky na SŠ, web pro děti o bezpečnosti na silnicích, co má umět předškolní dítě, nedomyšlená reforma VŠ, veřejný rozpočet MŠMT na rok 2011

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Státní maturita se v pondělí 2.5. rozběhla na všech středních školách, postavme si vedle sebe pohledy různých aktérů:

    Ministr je překvapivě především rád, že „všechna DDTéčka jsou zapojena a po technické stránce máme všechny chyby vychytané“. Nad objektivitou zkoušek dohlíží na některých školách ČŠI a ministr na veřejnosti opakovaně upozorňuje ředitele CERMATu, že „na CERMAT jistě nečekaně zavítá, aby se přesvědčil, že je vše v pořádku“. Ačkoliv projekt považoval vždycky za špatný a předražený, prostě jej spustit „musel“…

    Ředitel CERMATu uznává, že některá byrokracie u maturity působí komicky, ale domnívá se, že tím chrání učitele.

    Ředitel Gymnázia v Kutné Hoře přiznává, že administrativa maturity překročila jeho nejčernější představy (např. 150 kopií na jednoho studenta zaplatí daňoví poplatníci) a doufá, že ministr splní svoje sliby a za rok bude maturita výrazně jednodušší…

    Místopředseda Asociace ředitelů gymnázií doporučoval studentům snazší variantu maturit, protože po nich vysoké školy stejně budou chtít přijímací zkoušky…

    Nad tím, proč jsme opsali model státních maturit od Slovenska, který se po 5 letech ukázal jako téměř neúčinný, se pozastavila televize Nova ve shrnující reportáži v pořadu Střepiny.

    Jak dlouho ještě budeme mluvit o hlavních rizicích maturity, než někdo konečně přejde od slov k činům?

  • Po prvním kole přijímacích zkoušek má většina víceletých gymnázií naprosto plno. Odborníci upozorňují na to, že v ČR neexistuje žádné sledování toho, jak se rozšiřuje síť výběrových škol, které se objevují již na 1. stupni ZŠ, a jaká reálná rizika to přinese. Výběr školy čím dál víc odpovídá tomu, jakou školu si rodiče mohou pro své dítě dovolit a jakou váhu vzdělávání dávají, místo reálným schopnostem dětí, upozorňuje Jana Straková, spoluatorka právě vydané knihy Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Přicházíme nejen o talenty dětí, ale zaděláváme na sociální problémy ve společnosti.
  • Prvňákům testujícím nové písmo Comena Script jde psaní lépe – nemusí přemýšlet, který tvar odpovídá tištěnému písmenu. Psaní je také víc baví – je to dobře?
  • Který ze „světů“ nás čeká: Vlastní cesta, Důvěřuj sám sobě, nebo Propojení? V britském výzkumném projektu odhadovali vývoj společnosti v oblasti vzdělávání v nejbližších 10-20 letech. Přečtěte si, co tyto modely vývoje znamenají a nakolik jsou udržitelné.

O čem se diskutuje

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 11.5. CEDU – konference „Žákovský parlament ve školní praxi“ (Olomouc)
  • 13.5. SKAV – konference „Autonomie, odpovědnost, kvalita“ (Praha)
  • 14.5. Beseda s Michalem Kolářem kolem tématu šikana (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články