bEDUin 25/2011

Co přinesl týden 20.-26.5.2011

Klíčová témata týdne

státní maturity, kvalita vzdělávání na středních školách, vysokoškolská příprava učitelů, reforma vysokých škol

Výrok týdne

„Dosavadní způsob financování škol preferoval ředitele, kteří dovedli získat pro školu peníze. Výsledky maturit by měly přimět rodiče, aby pro své děti vybírali školu podle toho, kolik žáků na ní propadlo. Už tak bude regulován počet žáků.“
Oldřich Vinař na blogu v Neviditelném psu

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Ministr se neudržel a zveřejnil „top 10“ maturujících škol (video). Rodiče se radují, protože se domnívají, že nyní vědí, kam poslat svoje děti na studia – považují uveřejněné školy za nejkvalitnější. Vypovídají výsledky škol skutečně o kvalitě vzdělávání, nebo je to komplikovanější výpověď o tom, jaké děti do školy chodí, nakolik se jejich rodiče zajímají o jejich vzdělávání, jaké učitele a hodinové dotace předmětů škola má…? Tyto otázky komentovali Josef Dobeš, Václav Klaus ml. a Tomáš Feřtek na ČRo1. Ministr vypustil z lahve džina – bude vědět, co s ním?, ptá se v blogu Tomáš Feřtek a Daniel Munich vysvětluje zádrhele interpretací žebříčků škol.
  •  

  • „Generace Y, která nyní nastupuje svou profesní dráhu, je úplně jinde než ta minulá, má mimochodem o devět procent vyšší IQ. Je 24 hodin denně připojena k internetu, pracuje kdykoli odkudkoli, chce měnit svět, nebojí se náročných výzev,“ komentoval výsledky výzkumu mezi vysokoškoláky Evžen Korděnko (Deloitte). 2/3 respondentů výzkumu si myslí, že školní příprava je vzhledem k nárokům praxe nedostačující. Vzniká paradox, kdy 90 % středoškoláků míří na vysoké školy s maturitou v kapse, přesto tuzemský průmysl a věda skomírají. Nevzděláváme (a netestujeme) náhodou děti stále postaru? „Rodiče opakují své modely vzdělání, a proto často vyžadují klasickou metodu totál frontál, tedy učitelku, která drtí fakta před tabulí a nutí žáky biflovat je,“ je přesvědčen ředitel Gymnázia Jižní Město, Mirek Hřebecký.
  •  

  • Debata o podobě vzdělávání na středních školách v souvislosti s maturitami může být obohacena čerstvými závěry z výzkumu Masarykovy univerzity a VÚP, který probíhá na gymnáziích. Přečtěte si ve výzkumné zprávě (pdf), nakolik pracují se ŠVP učitelé jednotlivých předmětů a jaký má výuka předmětů vývoj.
  •  

  • Proč se na hodinách biologie a chemie „nerozsvítí“? Proč děti v Evropské unii nemohou experimentovat stejně zajímavě jako jejich vrstevníci v USA nebo v Číně? Pozoruhodné informace o tom, jak by také mohly vypadat „laborky“, přináší vědec Jaroslav Petr ve svém blogu.
  •  

  • O vysokoškolském zákonu bude nyní na MŠMT po Janu Kouckém rozhodovat Ivan Wilhelm. Rozhovor s ním ale nedává mnoho nadějí na osobnost s vlastním názorem. Mnoho otázek, zatím jen málo odpovědí…
  •  

  • Na školách učí čím dál starší učitelé, jak potvrdilo šetření ÚIV (pdf). V případě žen roste nejvíce zastoupení 46-55letých učitelek, u mužů je kromě této věkové skupiny silná ještě skupina 56-65letých (skoro 24 %). Kupodivu zatím ještě relativně hodně mladých mužů vyučuje na základních školách.
  •  

  • SKAV uspořádal minulý týden kulatý stůl nad otázkou „Je magistr zárukou dobrého učitelování?“ Projděte si prezentaci Bořivoje Brdičky o tom, od koho se dnes děti nejvíce učí a zda potřebujeme magistry učitele.
  •  

  • Zajímavá příležitost pro výuku možná čeká školy díky kroku Google, který zpřístupní zdarma online 250 000 titulů Britské knihovny.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 27.6. Člověk v tísni: Den příběhů bezpráví (Praha)

 

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eva Nováková
Eva Nováková
9 years ago

Ráda bych se zeptala, zda-li maturitní testy didaktických otázek pro PUP hodnotil také někdo z psychologickopedagogické poradny z pohledu dysortografie a dyslexie ? Jednalo se u těchto testů o hodnocení znalosti českého jazyka a nebo jen o testování únavy studenta, protože u těžké dysotrografie a dyslexie je únava a nepozornost běžná? Podíváte-li se na test pro PUP a test běžný, je zcela evidentní, že test pro PUP má u více otázek delší texty než test pro běžného studenta. Lze zjistit kolik % studentů s dys neudělalo didaktický test oproti těm běžným? Co myslíte, nejedná se o nedodržení oznámení, že test… Více »