bEDUin 28/2013: Rodiče utíkají státní škole a jak pracovat s talentovanými dětmi

Co přinesl týden 31. 8.–6. 9.

Témata týdne:

Rodiče utíkají ze státního školství, co si myslíme o ministru školství v demisi, polští školáci v depresi, proč nejsou české školy na špici, Václav Mertin v Hyde Parku a studenti proti dabingu.

Výrok týdne:

„Líbí se mi systém, že pro mladého člověka je vše jednoduché a všichni mu to nalajnují. Nemusí se stresovat, co a jak řešit. Všechno mu dají na talíři. … Naopak se mi určitě nelíbí, že se na každé škole vyučuje něco trochu jiného. Mezi školami jsou příliš rozdíly.  Absolvent gymnázia v Holešově, předseda Národního parlamentu dětí a mládeže ČR a budoucí student pedagogiky Vlastimil Navrátil v rozhovoru pro idnes.cz odpovídá na otázku: Co se vám na českém školství líbí a co by se naopak mohlo zlepšit?

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Rodiče zakládají vlastní školy. Vlna rodičů, kteří se nespokojí se státní vzdělávací nabídkou, dorazila přes mateřské školky na první stupeň a iniciativy zakládající vlastní školu se ozývají z celé republiky. Klady i zápory nového fenoménu pojmenovává komentář Tomáše Feřtka v Respektu. Mimořádný je příklad ZŠ Purkrabka ve Škvorci u Prahy, kde se podařilo rodičovskému občanskému sdružení vybudovat novou školu za pouhý rok, včetně opravy historické budovy a zařazení do sítě škol. Navíc jejich způsob prezentace a podoba stránek je vzorová a následováníhodná.  I v Praze je takových iniciativ několik, byť častěji jdou cestou „alternativní“ třídy v některé vstřícné škole. Příkladem je Waldorfská iniciativa Praha, zakládající třídu při ZŠ Letohradská.  Schůzky těchto iniciativ se můžete zúčastnit tuto sobotu.
     
  • Druhého září mluví o školství každý.  Vyslovit se první školní týden ke kvalitě vzdělávání patří k dobrému tónu.  Kritický je Martin Fendrych v blogu aktuálně.cz  Spokojený žák = spokojený kantor. To u nás nehrozí.  Matěj Bajgar ve sloupku z roku 2043 vysvětluje, proč jsou České školy na špici. Nad kvalitou pedagogických fakult uvažuje tamtéž vysokoškolský učitel a farář Marek Vácha v blogu Kdo umí, neučí a otázku, zda v tom může pomoci více peněz, zkoumá anketa.  Jak motivovat „přisprostlé, pospávající puberťáky“ vysvětluje Zlatá Ámoska Růžena Hlůšková v rozhovoru Českého rozhlasu a hned několik pozoruhodných výroků najdete v rozhovoru s předsedou Národního parlamentu dětí a mládeže ČR Vlastimilem Navrátilem Řada učitelů jen čeká na důchod. A nesnáší Wikipedii.  Těm, co by chtěli s  Wikipedií vycházet lépe, nabízí radu slovenský vzdělávací expert Vladimír Burjan.  
     
  • Znáte svého ministra? Reportáž na aktuálně.cz ukázala, že učitelům se zatím Dalibor Štys v hlavě příliš neuchytil, byť s dalšími pány rozprávěl hned první školní  den v Hyde Parku na ČT24.  Jeho vystoupení zkritizoval na Facebooku aspirant na ministerskou funkci za ANO Jiří Zlatuška, když popsal Děsivý Hyde Park ministra Štyse. Martin Rychlík na České pozici upozorňuje, že při rychlosti, s jakou se ministři a ministryně v úřadu střídají, není na té neznalosti nic překvapivého. Téma komentuje v Literárních novinách i Tomáš Feřtek, když formuluje Poučení ze tří ministrů školství. Pro další „kapitány vzdělávání“ nabízí recept: Držet kurz, vědět přesně, kam jedu a proč, chápat, že kormidlo není na hraní, mluvit s posádkou a nefrajeřit.

Inspirace z (a do) praxe

  • Co chcete vědět o montessori: Centrum pro rodinu nabízí ke stažení časopis o montessori pedagogice pro rodinu i odborníky. Spíš jde o důkladnou a obsažnou informační publikaci.
  • Práce s talentem: Pracujete-li s talentovanými dětmi, hledejte inspiraci na www.talentovani.cz a praktické kurzy a návody poskytuje Projekt PERUN  Střediska volného času dětí mládeže v Plzni.
  • 14 způsobů jak nabýt vědomosti:  Podívejte se na server Mimo Školu, nakolik je aktuální návod z roku 1936.
  • Diskutujte ve třídě o extremismu: Publikace Demokracie versus extremismus je volně ke stažení.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  •   14. Debata Jak se tvoří škola v divadle na Kampě (Praha)
  •   15. Konference „Dopoledne inkluze, odpoledne…? (Praha)
  •   16. MŠMT diskutuje se studenty (Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Pan Feřtek předkládá v Respektu poplašnou zprávu o útěku rodičů ze státních škol. Opravdu je to tak vážné? Myslím, že vždy bude existovat skupinka nespokojených s jakýmkoliv hlavním proudem. Média však mají tu moc přetvářet komáry na velbloudy.(Jen si dobře prohlédněte promyšlenou stylistiku tohoto článku od titulku po závěrečnou výzvu.) Ale známe skutečné příčiny těchto útěků? Jde opravdu o kvalitu vzdělávání, nebo jen o kapric těch „movitých a vlivných“? Opravdu jsou právě děti dnešních movitých a vlivných budoucí elitou?

Feřtek
Feřtek
7 years ago

Zatím to vážné není, jde řádově o stovky dětí.Ale opravdu si myslím, že ta tendence bude sílit. Příčina útěku je prakticky vždy stejná. Nespokojenost s tím, jak škola, kterou mají ti rodiče na dosah, zachází s jejich dětmi. V naprosté většině to nejsou odpůrci státní školy, naopak, pokud by vyhovující školu v dosahu našli, rádi by tam svoje děti dali. Movití jsou jen někteří, takoví mezi těmi lidmi nepřevažují. Spíš jim připadá vzdělání důležité a jsou do něj ochotní nadstandardně investovat. Zítra najdete na eduin.cz nahrávku z jejich debaty, tak si můžete udělat obrázek sám.