bEDUin 34/2012

bEDUin

Co přinesl týden 29. 10. – 4. 11. 2012

Témata týdne:

prezident podepsal podobu maturit, branná výchova se vrací do RVP ZV, vysokoškolské vzdělávání, Příběhy bezpráví ve školách, povolání učitele

Výrok týdne

„Fínska politika je proti akýmkoľvek obmedzeniam. Náš vzdelávací systém nemá žiadne slepé uličky. Tým chcem povedať, že akýkoľvek študijný smer si mladý človek vyberie, teoreticky ho vždy môže zakončiť doktorátom. Veď keď malí chlapci končia základnú školu, zaujímajú ich dievčatá, pivo a podobne. Škola je pre nich vedľajšia. Máme ich trestať za to, že sa správajú ako typickí chlapci vo svojom veku?“ Kristiina Volmari, finská odbornice na vzdělávání, v rozhovoru o finském a slovenském školství (více čtěte níže ve zprávách o povolání učitelů a vysokých školách) pro spravy.pravda.sk

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Učitel potřebuje naplnit svoje potřeby, nesmí při tom ale fňukat: Povolání učitele je čím dál méně zajímavé a nárůst platů je utopie – jak jinak tedy učitelské povolání zatraktivnit? Doporučujeme inspirativní blog Nikoly Křístka a podnětnou diskusi pod článkem. Co rozhoduje o atraktivitě učitelského povolání ve Finsku? Čtěte rozhovor s Kristiinou Volmari, finskou odbornicí na vzdělávání.
  •  

  • Kolik nám stačí vysokoškoláků? Kristiina Volmari hovoří také o koncepci vysokých škol ve Finsku – mladí lidé mají dostat opakovanou šanci na studium a o jejich dráze nemají rozhodovat známky ze střední nebo základní školy, zároveň stát ale reguluje počet vysokoškolských absolventů. Na podobné téma čtěte rozhovor s rektorem ČVUT Václavem Havlíčkem, podle něhož by mělo mít vysokoškolské vzdělání maximálně 55 % populace. Havlíček také napadá trojstupňový model VŠ vzdělávání (bakalář-magistr-doktor). A do třetice doporučujeme provokativní blog Michala Kašpárka o tom, proč vysoké školy „jedou na kvantitu, a ne na kvalitu“.
  •  

  • Potřebujeme ke vzdělávání školy? Je tu vzdělávání pro kvalifikaci, nebo kultivaci osobnosti člověka? Máme mít právo nechodit do školy a vzdělávat se jinde a jinak? Takto staví svůj pohled na vzdělávání německý antipedagog Hubertus von Schoenebeck, který uskuteční 12. 11. mimořádnou diskusi v Praze. Setkání s odborníkem zaštiťuje CEDU (starší informace a stripy o antipedagogice a jeho představiteli najdete zde). K paralelnímu systému vzdělávání nabádá také studentské video Za školu! – doporučujeme diskusní příspěvek Jana Hučína pod článkem, který otevírá otázku, zda má škola děti vždy bavit a učení má probíhat „bezbolestně“. Nepatří zvládání školních povinností do řádu věcí? A kde je ta správná míra? Co je smysluplné, a co už není?
  •  

  • Proč nerozumí tomu, co čtou: Ondřeje Hausenblase zpovídá v rozhovoru Pavel Košák z Člověka v tísni. Mimo jiné také z toho, co s knihami a knihovnami v dnešní době čteček.
  •  

  • Za socialismu bylo lépe, myslí si více než polovina středoškoláků: Na školách začal 8. ročník projektu Příběhy bezpráví.

Inspirace z (a do) praxe

  • Domácí úkoly jinak: na Novém Zélandě vypracovali novou koncepci domácích úkolů. Nejmenší školáci si doma i nadále procvičují čtení a psaní, ti starší od 3. třídy dostávají úkoly zaměřené na reálný svět kolem nich – přečtěte si například o dvou žačkách, které navrhly vylepšení městského hřiště.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 7. 11. konference Očekávané výstupy v praxi MŠ – RAABE (Praha)
  • 8. 11. Práce, škola a společnost – svobodanazivo.cz (Praha)
  • 8. 11. kulatý stůl Možnosti hodnocení ředitelů škol – Centrum školského managementu PedF UK (Praha)
  • 10. 11. Prodejní výstava Montessori pomůcek (Praha)
  • 12. 11. setkání s významným představitelem antipedagogiky Hubertusem von Schoenebeck (Praha)
  • 13. 11. konference Průvodce úspěšného ředitele – RAABE (Přerov)
  • 14. 11. konference Generace Fair – Férové školy (Praha)
  • 14.-15. 11. konference Školský management v teorii a praxi (Telč)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš
Tomáš
7 years ago

Víte, vzdělání je nezbytná věc, to je jasné. Nicméně praxe a život je zásadní. Když se rozhlédnete kolem sebe, je problém na problému. Proč? Systém vzdělávání není efektivní. Produkuje a chrlí bez ohledu na potřeby. Absolventi těžko shánějí uplatnění, většina končí na pracáku nebo v různých obskurních společnostech, kde si s nimi dělají, co se zlíbí; nabízejí různé produkty, jsou tzv. obchodními zástupci. Trh je přesycen. Důležité je, aby člověk opravdu něco uměl, byl pracovitý a šikovný. Školství dbá jen na plnění učebních osnov, ale adolescenta na život nepřipraví. V podstatě rodiče přes známé své děti zabezpečí – tedy ti,… Více »

Jana Petrů
Jana Petrů
7 years ago

S dovolením to vezmu odzadu: „požadují dobré místo, dostatek peněz“ – požadovat mohou, ale to je tak všechno; „Všude samý vzdělanec, ale hřebík zatlouci neumí“ a „víš, nevíš, umíš neumíš, máš zájem, nemáš“ – což je ale v rozporu s „že se učí pro sebe a ne pro to, aby měli tituly a honestaci“; „Systém vzdělávání není efektivní. Produkuje a chrlí bez ohledu na potřeby.“ – dobrá, a nebude-li chrlit (viz nevíš, neumíš, nemáš zájem), zlepší se něco? „Trh je přesycen.“ – klíčová věta; s rozvojem technologií bude třeba čím dál méně pracovníků (kromě vývojářů IT, ale i na ty… Více »

Albi
Albi
7 years ago

program Alea_iacta_est; uses crt; type oranice=array[1..12] of integer; var a,c,d:oranice; h,i:integer; j,k,l,m,n:longint; begin clrscr;writeln;writeln; randomize; for i:=1 to 6 do begin c[i]:=1+random(6);if c[i]=1 then d[1]:=d[1]+1; if c[i]=2 then d[2]:=d[2]+1; if c[i]=3 then d[3]:=d[3]+1; if c[i]=4 then d[4]:=d[4]+1; if c[i]=5 then d[5]:=d[5]+1; if c[i]=6 then d[6]:=d[6]+1; end; textcolor(15); writeln(‚ Alea iacta est (kostky jsou vr§eny):‘); writeln;textcolor(13); write(‚ ‚,c[1]);textcolor(12);write(‚ ‚,c[2]); textcolor(14);write(‚ ‚,c[3]);textcolor(10);write(‚ ‚,c[4]); textcolor(9);write(‚ ‚,c[5]);textcolor(6);write(‚ ‚,c[6],‘ -‚); textcolor(10);write(‚ çest‘);textcolor(6); write(‚ r…znŘ‘);textcolor(13);write(‚ barevněch‘);textcolor(14);write(‚ kostek:‘); writeln; repeat j:=j+1; for i:=7 to 12 do d[i]:=0; for i:=7 to 12 do begin c[i]:=1+random(6);if c[i]=1 then d[7]:=d[7]+1; if c[i]=2 then d[8]:=d[8]+1; if c[i]=3 then d[9]:=d[9]+1; if c[i]=4… Více »