bEDUin 38/2012

3. 12. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 26. 11. – 2. 12. 2012

Témata týdne:

sport dostane od státu možná o 800 milionů více, zvláštní projekt Ovoce do škol, praktické školy, domácí vzdělávání, projekty Extra třídy

Výrok týdne:

„Ale školství nezměníme, dokud se nezvýší společenský zájem o něj. Takže další uzavřený kruh. Co s tím? Nečekat a nevěřit na zázračná a okamžitá řešení a trpělivě, věcně a neparciálně o věcech diskutovat. Přesně to jsem chtěl v mé nesenzační odpovědi novinářům sdělit. Zatím mi to neprošlo.“ Doporučujeme zajímavý blog Pravopysem proti pokroku Daniela Münicha

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Praktické školy se neruší, změní se diagnostika: náměstek ministra školství Jiří Nantl vysvětloval ve Studiu ČT24, jaký záměr má MŠMT s praktickými školami, vůči jejich údajnému rušení se bouří učitelé i rodiče. Podle Nantla se školy neruší, chodit by do nich měli ale jen ti žáci, kteří mají skutečně lehké mentální postižení, nikoliv ti, kteří školní nároky nezvládají proto, že jsou sociálně znevýhodnění. Jde především o romské děti – změnit by se měla diagnostika v ped.-psych. poradnách. Sociálně znevýhodněné děti by měly chodit do běžných škol, podle Nantla mají vůči Romům předsudky především starší lidé a mladší rodiče již tento problém tolik nepociťují. Čtěte také stručný plán opatření k výkonu rozsudku D. H. proti ČR. A do třetice možná trochu moc americké video, které přesto může inspirovat – jak učí sociálně znevýhodněné děti učitel Stephen Ritz v jižním Bronxu.
  • „Kultura možného ve škole“: doporučujeme zahraniční článek, který ukazuje, jak vést své žáky k „vědomí možného“ (já mohu – jsem schopen konat, ovlivňovat…). Stručně 3 kroky: 1. použijte model postupného předávání odpovědnosti, 2. cíleně využívejte studenty jako tvůrce kultury, 3. stanovte různé a reálné podmínky pro úspěch každého studenta. Více ze zahraničí ve Fokusu (zdroj: Scio).
  • 24 tříd chce dělat „něco extra“: 24 tříd dokázalo připravit v rámci programu Extra třída svoje projekty – nyní je posoudí odborná komise a ty schválené začnou žáci realizovat. Každá třída vytvořila ke svému projektu animovaný promo spot – podívejte se na ně! Drtivou většinu činností dělají děti v projektech sami,  mezi nápady je například Workout park pro mladé, spolupráce s lidmi se zdravotním postižením nebo tvorba přírodní učebny s arboretem. Projekty budou hotové do konce školního roku.
  • Školní uniformy i na běžných českých školách? První číslo nového „respektího“ časopisu Bel Mondo přineslo zajímavý článek o důvodech pro a proti stejnokrojům na školách. Dočtete se také o několika českých zkušenostech. Podle jedné zahraniční studie, která zkoumala vliv uniforem na klima školy a vzdělávání žáků, se ukazuje, že jediný pozorovatelný efekt uniforem je v tom, jak učitelé vnímají své žáky – ti ve stejnokrojích jim připadají slušnější a chytřejší.

Inspirace z (a do) praxe

  • Představte si takový učitelský Fler: S čím by se na něm obchodovalo? S materiály a nápady do výuky. Američtí učitelé jej mají – čtěte o portálu TeachersPayTeachers, kde celkový zisk učitelů dělá 14 milionů dolarů.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 3. 12. Jak funguje domácí škola – přednáška s diskusí (Praha)
  • 4. 12. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Praha)
  • 4. 12. workshop Jsem kvalitní učitel, protože… (Hradec Králové)
  • 4. 12. a 11. 12. seminář „Interkulturní výchovou a prožitkem k toleranci – nové metody v interkulturním vzdělávání“ (Praha a Hradec Králové)
  • 12. 12. konference Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy (Praha)
  • 13. 12. „Kdo bude zodpovědný za profesní podporu učitelů, když se ruší NIDV?“ – Kulatý stůl SKAV a EDUin (Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články